نویسنده و محقق حوزه علمیه گفت: روحیه سازش ناپذیری از امام خمینی(ره) رهبری بی‌بدیل ساخت.
کد خبر: ۴۳۵۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ 04 June 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از مهر،حجت الاسلام حجت الله سروری ، با اشاره به شخصیت والای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: امام راحل در حقیقت استوانه اصلی انقلاب اسلامی است و ابعاد همه جانبه امام و انقلاب باید بررسی و شناسانده شود.

حجت‎الاسلام سروری امام خمینی (ره) را چهره‌ای استثنایی در تاریخ بشریت دانست و گفت: جامعیت ایشان مثال زدنی است و پس از ۱۴قرن بعد از اهل بیت علیهم السلام، کسی نتوانسته است به مانند ایشان چراغ فروزان دین را روشن کند و حقانیت مکتب انسان ساز اسلام را به گوش جهان رسانده و سبب حیات دوباره اسلام شود.

اندیشه‌هایی امام خمینی بزرگترین تحول را در جهان بوجود آورد

نویسنده کتاب «زندگی به سبک آفتاب» گفت: میشل فوکو اندیشمند فرانسوی، در مورد حضرت امام خمینی می‌گوید «امام ‏خمینی (ره) منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی ‏روح در عصر حاضر گردید؛ بنابراین با اندیشه‏‌های ایشان، بزرگترین تحول در جهان اسلام بوجود آمد و روش نوینی در نگرش به پدیده ‏های جهان مطرح شد. چرا که امام خمینی بزرگترین اصلاح‏گر قرن معاصر است».

وی معرفی و بررسی زوایای مختلف زندگی امام خمینی (ره) را ضرورتی برای جامعه دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی به عنوان یکی از حوادث مهم‌ قرن بیستم میلادی، در رأس حرکت خود، رهبری امام خمینی را تجربه کرده است.

این نویسنده محقق حوزوی خاطر نشان کرد: امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی برای برقراری حکومت اسلامی دو روش را اتخاذ نمودند ایشان در وهله نخست در شخصیت خود ویژگی‌هایی را دارا بودند که خود روشی برای مبارزه و پیشبرد نهضت اسلامی بود.

حجت الاسلام سروری قرار گرفتن امام در جامعه روحانیت از یک سو و برخورداری از مقام مرجعیت را ابزاری دانست که امام با استفاده از آن به راحتی می‌توانست رهبری نهضت اسلامی را به عهده گیرد.

این محقق دینی جایگاه مرجعیت را جایگاهی بسیار رفیع در شیعه دانست و گفت: فتح قله سربرافراشته این جایگاه برای هیچ رهبر دیگری ممکن نیست؛ امام با بهره‌گیری از این شخصیت حقوقی می‌توانست خود را از بسیاری از آسیب‌های موجود مصون نگه دارد.

حجت الاسلام سروری به دیگر ویژگی‎های برجسته شخصیتی و سیره امام اشاره کرد و افزود: سازش ناپذیری نخستین ویژگی امام خمینی(ره) است که از او رهبری بی‌بدیل ساخت.

وی افزود: ژنرال هایزر در خاطرات خود، امام خمینی را اینگونه توصیف کرده است؛ مردی سرسخت و قاطع بود که جذبه‌ای روحانی از خود ساطع می‌کرد؛ امام خمینی هدف را یک انقلاب تمام عیار قرار دادند و هر گونه توقف یا عقب‌گرد یا معامله‌ای را در این مسیر به شدت رد می‌کردند.

وی شجاعت را دومین مولفه امام راحل در رهبری انقلاب اسلامی دانست و گفت: بی‌شک اگر رهبری یک انقلاب، شجاعت پذیرفتن شهادت را نداشته باشد، سرانجام روزی در مقابل سرکوب تسلیم خواهد شد و امام خمینی از آغاز نهضت تا پیروزی، در سخت‌ترین شرایط نه مرعوب قدرت وحشتناک شاه شد و نه از توطئه‌های مخوف رژیم عراق هراسید و نه از مخالفت ابرقدرت ترسید.

این محقق حوزوی ساده زیستی را سومین مولفه اصلی رهبری امام خمینی دانست و تصریح کرد: ساده زیستی از عواملی بود که به شدّت بر محبوبیت ایشان افزود و زندگی ساده و بدون تشریفات امام خمینی هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌داد.

وی گفت: ویژگی‌های فوق سبب می‌شد تا امام بتواند به راحتی مقبولیت خود را در نزد انقلابیون به دست آورد و این ویژگی‌ها تاکتیک‌هایی بودند که امام در بطن و شخصیت رفتاری خود برخوردار بودند و می‌توانست به امام در نقش رهبری انقلاب یاری رساند.

امام خمینی نهضت اسلامی را بر چارچوبی استوار قرار دادند

حجت الاسلام سروری خاطر نشان کرد: در وهله دوم، امام با پی‌ریزی و سازمان‌دهی مبانی فکری برای مبارزاتش، نهضت اسلامی را بر چارچوبه‌ای محکم و استوار برای ادامه حرکتش، قرار داد.

وی گفت: رهبرانی که فاقد مبنای فکری هستند از عرضه کردن برنامه‌ای منسجم برای اداره امور عاجزند؛ داشتن یک مکتب می‌تواند رهبر و جامعه را همواره در حوادث و مقاطع مختلف راهنما باشد و از فرصت‌ها به بهترین وجه برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.

وی به بیان اصول فکری و مبانی مبارزاتی امام خمینی (ره)  پرداخت و گفت: مبارزه برای خدا یک تکلیف است، اسلام یک مکتب چند بعدی است، اسلام مکتب مبارزه است، اسلامیت نهضت عامل پیروزی است و نکته دیگر  مردم‌ باوری از جانب امام بود.

نویسنده کتاب «زندگی به سبک آفتاب» وحدت کلمه را عاملی اساسی در پیروزی و حفظ انقلاب دانست و گفت: برای ایجاد وحدت در جامعه یک محور مشترک نیاز است تا همگان حول محور آن در حرکت باشند.

حجت الاسلام سروری محبت و الفت میان مؤمنان را امری وحدت آفرین در جامعهٔ اسلامی و ضامن بقای انقلاب دانست و بیان کرد: مقام معظم رهبری در توصیف شخصیت والای امام
خمینی (ره) فرمودند «نام آور بزرگ دوران معاصر، یعنی امام، روح امام خمینی (ره) دانشمندی پارسا و خردمندی پرهیزکار و حکیمی سیاست مدار و مؤمنی نواندیش و عارفی شجاع و هوشمند و فرمانروایی عادل و مجاهدی فداکار بود.

 این استاد حوزه در ادامه، امام راحل را فقیه، اصولی، فیلسوف، عارف، معلم اخلاق، ادیب و شاعر توصیف نمود و گفت: در ایشان خصلت های برجسته خدادادی درآمیخته با آموخته های معارف قرآنی، دل و جانش را زیور داده و شخصیت عظیم و جذاب و تأثیر گذاری پدید آورده که هر یک از چهره های برجسته یک قرن اخیر جهان که قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور دینی و سیاسی و اجتماعی است، در برابر آن، کم جاذبه و یک بُعدی و کوچک به نظر 
می‌آمدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار