ابوحمزه با تأکید بر اینکه امام (ره) هنوز شناخته‌شده نیست، گفت: تنها شخصیتی که امام خمینی (ره) را شناختند، مقام معظم رهبری هستند و مسئولان اگر می‌خواهند به معنای واقعی کلمه اخلاق‌مداری باشند، باید این‌گونه باشند.
کد خبر: ۴۳۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 05 June 2017

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با حضور در دفتر ایسنا گفت: امام خمینی(ره) یک الگوی تمام‌عیار تربیتی و اخلاقی برای همه نسل‌ها و اعصار است.

به گزارش ایسنا؛ سردار غلامعلی ابوحمزه با تأکید بر اینکه بررسی ابعاد شخصیتی امام راحل در اوج مانند نگاه کردن مستقیم به خورشید است و این توان در ما نیست، اظهار کرد: امام(ره) مدارج عالی را طی کردند و کارهایی که امام خمینی(ره) انجام دادند برگرفته از آیات و روایات بوده است.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) بحث تربیتی را از دوران نوجوانی آغاز کرده و به نقطه روشنی رسیدند، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) پس از آگاهی و شناخت و معرفتی که نسبت به اسلام ناب پیدا کردند، به معذب کردن نفس خود پرداختند به طوریکه بسیاری از بزرگان امام(ره) را تالی‌تلو ائمه معصومین(ع) می‌دانستند.

وی با بیان اینکه مطالعه شخصیت امام خمینی(ره) باید از دوران کودکی ایشان آغاز شود، ادامه داد: بنا به گفته مقام عظم رهبری، در طول غیبت کبری شخصیت امام خمینی(ره) یک شخصیت بی‌نظیر است.

ابوحمزه عنوان کرد: نسل جوان و نوجوان می‌توانند با بهره‌گیری و شناخت روش‌های امام(ره) خود را تربیت و معذب کنند تا بتوانند رسالت و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند.

 فرمانده سپاه استان همدان اخلاق را مجموعه‌ای از ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با خدا و ارتباط با محیط و دیگران دانست و بیان کرد: هر فردی که می‌خواهد اخلاق‌مدار باشد، باید این موارد را در تکلیف خود بشناسد.

امام(ره) در طول زندگانی خود اخلاق را به معنای واقعی کلمه رعایت کردند

وی با اشاره به اینکه امام(ره) در طول زندگانی خود سعی کرد اخلاق را به معنای واقعی کلمه رعایت کند، ادامه داد: امام خمینی(ره) ایمان به خدا، هدف و مردم داشت که نکته بسیار مهم و اساسی بود و در همه جهات سعی کرد اخلاق را به معنای واقعی کلمه تعبیر کند.

وی افزود: وقتی زندگانی امام خمینی(ره) را بررسی می‌کنیم تکلیف‌گرایی امام(ره) در طول زندگی ایشان پررنگ دیده می‌شود و آنچه برای امام(ره) مطرح است، تکلیف‌گرایی است.

وی با بیان اینکه در عرصه‌های اخلاقی امام(ره) نیز تکلیف‌گرایی به چشم می‌خورد، گفت: جامعیت امام(ره) در عرصه اخلاق خوب تبیین و گفته شود.

ابوحمزه تصریح کرد: مقام معظم رهبری بهترین الگو و نمونه‌ایست که می‌توان برای نسل جوان ارائه کرد چرا که دقیقا همان خط و مشی امام راحل را در زندگی خود پیاده کرده‌اند.

شناخت اسلام؛ لازمه شناخت امام خمینی(ره)

فرمانده سپاه استان همدان با تأکید بر اینکه اول دین شناخت و معرفت است، عنوان کرد: لازمه شناخت امام(ره)، شناخت اسلام است چرا که امام(ره) پرورش‌یافته مکتب اسلام ناب است بنابراین اگر می‌خواهیم به معرفت برسیم باید اسلام ناب را بشناسیم و بر روی شیوه‌ها و روش‌های اخلاقی امام(ره) کار شود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) بسیاری از ابهامات و اشکالاتی که وجود داشت را از بین بردند به‌طوریکه ارتباط اخلاق را با حقوق، ارتباط دیانت و سیاست معنا کرده و اخلاق را در صحنه عمل پیاده‌سازی کردند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) اخلاق را در صحنه عمل پیاده‌سازی کردند، تأکید کرد: آیات و احادیث زیادی در رابطه با جهاد وجود دارد اما امام خمینی(ره) در 8 سال دفاع مقدس جهاد مقدس را باز تعریف کردند و فرهنگ شهادت در جامعه جا افتاد که در تمام این موضوعات «اخلاق» نکته محوری است.

دستگاه‌ها سازوکارهای پیاده‌سازی افکار امام(ره) در عرصه اخلاق را ارائه دهند

ابوحمزه با تأکید بر ارائه سازوکارهای مناسب پیاده‌سازی افکار و اندیشه‌های امام(ره) در عرصه اخلاق توسط دستگاه‌ها، گفت: دستگاه‌های دولتی کشور از جمله دانشگاه‌ها، صداوسیما، آموزش و پرورش و مراکز فرهنگی باید افکار و اندیشه امام(ره) را در 3 عرصه هنر، ادبیات و شعر پیاده‌سازی کنند.

فرمانده سپاه استان همدان با بیان اینکه «اخلاق» از نکات بسیار مهم در مدیریت اسلامی است،  ادامه داد: مدیریت امام(ره) و مقام معظم رهبری ارتباط صرف عقل بر عقول نیست بلکه مدیریت ایشان ارتباط قلب بر قلوب است بنابراین مدیرانی می‌توانند موفق باشند که بر قلب‌ها حکومت کنند.

وی راز ماندگاری شهید رجایی به عنوان یکی از مدیران کشور را به علت اثرگذاری در قلوب دانست و تصریح کرد: علت ماندگاری امام خمینی(ره) اثرگذاری قلب امام(ره) بر قلوب بوده است.

تجلیل از امام(ره) عمل به دستورات و فرامین ایشان است

ابوحمزه با تأکید بر اینکه امام(ره) هنوز شناخته شده نیست، گفت: تنها شخصیتی که امام خمینی(ره) را شناختند،مقام معظم رهبری هستند و مسئولان اگر می‌خواهند به معنای واقعی کلمه اخلاق‌مدار باشند، باید اینگونه باشند.

وی افزود: امام(ره) تمام کارها را برای خدا انجام دادند و به دنبال منافع شخصی و خانوادگی خود نبودند و تمام وجودشان برای مردم می‌تپید که هم اکنون مقام معظم رهبری اینگونه هستند.

فرمانده سپاه استان همدان با اشاره به اینکه تجلیل از امام(ره) عمل به دستورات و فرامین امام(ره) است، عنوان کرد: نمی‌شود امام(ره) را در شعار خلاصه کرد و باید در حرف و عمل حامل افکار امام خمینی(ره) باشیم چرا که اگر این‌چنین باشیم امام(ره) را شناخته‌ایم.

شخصیت امام(ره) بسیار عمیق و گسترده است

وی با بیان اینکه شخصیت امام(ره) بسیار عمیق و گسترده است، اظهار کرد: برای مواجه شدن با امام(ره) باید ظرفیت را بالا ببریم چرا که هر چه ظرفیت بالا رود، شناخت دقیق‌تر خواهد بود.

ابوحمزه درباره اینکه چگونه باید نسل جدید را با شیوه‌های تربیتی امام(ره) پرورش داد؟ تصریح کرد:  مهمترین کار شناخت دقیق و کامل امام(ره) است نه در موضع تفریط و نه در افراط.

وی با اشاره به اینکه امام(ره) یک اسوه و نمونه است، ادامه داد: اینکه بسیاری از خواص در تحلیل امام(ره) اشتباه کردند به این علت است که می‌خواهند خود را تعریف کنند در حالیکه کسانی می‌توانند امام(ره) را به خوبی تبیین کنند که با امام(ره) مأنوس بوده و راه امام(ره) را عمل کردند.

فرمانده سپاه استان همدان با بیان اینکه دستمایه‌های اصلی امام(ره) در بحث مدیریت برگرفته از آیات و روایات است، تأکید کرد: امام(ره) از این دستمایه‌ها با هوش و ذکاوت و عقلانیت خود در بحث‌های مدیریتی استفاده کرد که با مدیریت و منابع موجود نمی‌شود امام(ره) را تجزیه و تحلیل کرد.

ابوحمزه  با تأکید بر اینکه مهمترین نکته مدیریت در اسلام اخلاق است، یادآور شد: تعبیر حضرت علی(ع) از مدیران خادمان مردم است که امام(ره) و مقام معظم رهبری تبلور و تجلی یک چنین مدیریتی هستند.

تحول اساسی و بنیادین در دانشگاه براساس اسلام و اندیشه‌های امام(ره)

وی درباره دانشگاه‌ها و مراکز تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: دانشگاه برگرفته از 3 اصل استاد، متون و دانشجو است که در همه این بخش‌ها باید تحول اساسی و بنیادین براساس اسلام و افکار و اندیشه‌های امام(ره) و مقام معظم رهبری شکل گیرد.

وی با تأکید بر اینکه استاد باید بر اساس فرهنگ اسلام تربیت شود، افزود: این بدان معنا نیست که از تکنولوژی و علم غرب استفاده نشود بلکه تأکید بر ریشه‌ها، مبانی و اصول است به طوریکه یک استاد براساس افکار و اندیشه‌های اسلام تربیت یابد که نمونه آن شهید چمران، شهید احمدی‌روشن و شهید شهریاری است.

فرمانده سپاه استان همدان عنوان کرد: مدارک دانشگاهی یک استاد بخشی از کار است و بخش مهم این است که استاد بتواند بر نفس خود تسلط پیدا کند چرا که در این تربیت نگاه و کلام استاد اثرگذار است.

ابوحمزه با بیان اینکه اشکالی که دانشگاه‌های کشور دارند، مدرک‌گرایی است، تصریح کرد: دانشجویان ما در تراز انقلاب و اسلام پرورش نیافته‌اند و اینکه امام(ره) اسلامی شدن دانشگاه را مطرح کردند یعنی اینکه باید تلاش شود دانشجویان براساس اسلام پرورش یابند.

متون دانشگاهی باید براساس فرهنگ دینی، ملی و بومی بازتعریف شود

وی با اشاره به اینکه غربی بودن متون دانشگاهی از دیگر اشکالات دانشگاه‌های کشور است، اظهار کرد: عمده رفرنس‌هایی که در کتب درسی دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود از منابع غربی است در واقع کتب دانشگاه‌های ما دایره‌المعارف است.

وی حل نشدن مشکلات و مرتبط نشدن صنعت و دانشگاه را به علت اشکالات ریشه‌ای دانست و عنوان کرد: اینکه نمی‌توانیم مشکل اقتصاد کشور را حل کنیم این است که دانشگاه‌ها می‌خواهند براساس فرهنگ و متون غرب مشکلات را حل کنند در حالیکه این کتب براساس فرهنگ آن کشورها تألیف شده و ما باید براساس فرهنگ دینی، ملی و بومی خود متون را بازتعریف کنیم.

ابوحمزه با تأکید بر اینکه باید تحول بنیادی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، بیان کرد: وزرا و مدیران می‌خواهند با سیستم موجود مشکلات را حل کنند و نمی‌توانند این سیستم را عوض کنند در حالیکه تغییر سیستم موجود کسی را می‌خواهد که قدرت تحول و انقلاب در متون و دانشگاه داشته باشد تا تحول بنیادی در مراکز آموزشی ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار