تفنگ بادی اسلحه‌ای است که به وسیله کمپرس باد مسلح می‌شود. گلوله آن از جنس سرب است و خروج آن از لوله به صورت چرخشی انجام شده می‌شود. این نحوه خروج سرعت بالایی را برای این گلوله رقم می‌زند.
کد خبر: ۴۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 08 June 2015
این اسلحه دارای دو کالیبر 4.5 و 5.5 بوده، بردی بیش از 100 متر دارد و بسیار کشنده و خطرناک است.

به گفته دوستداران طبیعت این روزها این اسلحه نه تنها به بلای جان گونه‌های جانوری تبدیل شده، بلکه جان انسان‌ها را نیز تهدید می‌کند!

سید نادر صادقی‌راد دکترای تاکسیدرمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خصوص مشکلاتی که این وسیله برای حیات‌وحش ایجاد می‌کند، گفت: این تفنگ در گذشته بسیار ضعیف بود و عموما با گذاشتن یک سیبل در مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر روند استفاده از این تفنگ تغییر کرده و علاوه بر آن این اسلحه بسیار مدرن و قدرتمند نیز شده‌ است، گفت: پرندگان در فصل بهار یکی از قربانیان اصلی این اسلحه هستند که مرگ دردناکی را با آن تجربه می‌کنند، اما این اسلحه در کنار خطرآفرین بودن برای حیوانات گاه اتفاقات تلخی را برای انسان نیز رقم می‌زند.

صادقی‌راد با بیان اینکه حتی در مواردی جوانانی به واسطه شلیک این اسلحه بینایی خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: این اسلحه یک وسیله ورزشی است که در مسابقات بسیار کاربرد دارد، اما قدرتمند شدن و تولیدات جدید آن مسلما مشکلاتی جدی برای جامعه به همراه دارد.

وی افزود: قدرت برخی از انواع این اسلحه می‌تواند یک سکه را سوراخ کند و طبیعتا حیات‌وحش و انسان را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

این رفتارشناس حیوانات با تاکید بر اینکه اخذ مجوز استفاده از اسلحه‌های شکاری از سوی اداره اسلحه و مهمات و سپس سازمان محیط‌زیست صورت می‌گیرد، اظهار کرد: علاوه بر موارد قانونی عموما کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی در خصوص چگونگی استفاده و خطرات سوء ‌استفاده از آن در کنار کلاس‌های عملی تیراندازی و مهارت‌سنجی برگزار می‌شود، اما در مورد تفنگ بادی این الزامات مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: درخصوص استفاده از این اسلحه کنترل و نظارت خاصی صورت نمی‌گیرد و با توجه به حجم تولید و قدرت آن و ورود آن به کشور هیچ حیوانی به ویژه پرندگان راه فرار ندارند و لازم است که استفاده از آن قانونمند شده و تحت شرایط و ضوابط خاصی انجام گیرد.

صادقی‌راد با تاکید بر اینکه سال‌هاست به دلیل نبودن الزامات نظارتی بر شکار حیوانات و پرندگان توسط این اسلحه، بسیاری از گونه‌ها توسط این اسلحه کشته و زخمی شده‌اند، گفت: اسلحه‌های کنونی به راحتی می‌توانند یک سگ را از پای درآورند و مسلما عواقب جدی برای انسان نیز به همراه دارند. نمونه تولیدات داخلی این اسلحه ‌مانند نمونه خارجی آنها خطرناک و قدرتمند نیستند اما، به هرحال این اسلحه حیات‌وحش را در معرض خطر قرار داده است.

این دکترای تاکسیدرمی با اشاره به ممنوعیت شکار توسط سازمان محیط‌زیست کشور عنوان کرد: لازم است که برای تفنگ‌های بادی نیز الزاماتی لحاظ شود و خطرات و تهدیدات از جانب این اسلحه که به حیات‌وحش تحمیل می‌شود، تحت کنترل درآید.

به گزارش ایسنا؛ با وجود خطرناک بودن این اسلحه، با گردشی در سایت‌های مختلف می‌توان به حجم بالایی از صفحات اینترنتی دست یافت که اقدام به فروش انواع و اقسام این اسلحه با قیمت‌های متفاوت می‌کنند.

تیراندازی یکی از ورزش‌هایی است که پیامبر اکرم(ص) آموختن آن را لازم دانستند، اما امروز تیراندازی صرفا به جهت کسب لذت از شکار حیوانات صورت می‌گیرد آن هم با اسلحه‌هایی که در دسترس بودن و قدرت آنها ممکن است خطرات و تهدیدات بسیاری را برای انسان و حیوان به همراه داشته باشد.

براین اساس، فرهنگ استفاده از تفنگ بادی باید در جامعه ترویج داده شود و مهم‌تر آنکه تیراندازی با اسلحه بادی باید به عنوان یک ورزش داخل سالن در جامعه توسعه یابد تا تهدیدات حاصل از استفاده از این اسلحه برای حیات‌وحش و انسان‌ها به حداقل ممکن برسد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار