معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:
خوزستان شرایط سختی را هم در بحث گرما و طوفان‌های گرد و غبار و هم کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی تجربه می‌کند و قطعا این موارد آسیب‌ها و مخاطرات زیادی را به وجود می‌آورند
کد خبر: ۴۵۳۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 04 July 2017
همزمان با حضور برخی مقامات بین المللی و نمایندگان کشورهای مختلف در استان خوزستان برای بررسی پدیده ریزگردها، معصومه ابتکار و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده برای شهروندان خوزستانی گفت: مردم خوزستان شرایط سختی را هم در بحث گرما و طوفان‌های گرد و غبار و هم کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی تجربه می‌کنند و قطعا این موارد آسیب‌ها و مخاطرات زیادی را به وجود می‌آورد.

وی در جمع خبرنگاران گفت:‌ امروز در ادامه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که روز گذشته در تهران آغاز شد به خوزستان سفر کرده ایم و قرار است در روز دوم این اجلاس بازدیدی از خوزستان و همچنین کاشان داشته باشیم که در همین راستا، به اتفاق اریک سولهایم معاون دبیرکل سازمان سازمان ملل و رئیس برنامه محیط این سازمان و گری لوییس نماینده سازمان ملل در ایران و تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان در این اجلاس بازدیدی از مناطق مختلف استان خوزستان داریم.

ابتکار خاطرنشان کرد: ‌امروز با بالگرد بازدید هوایی از هورالعظیم و بخش‌های مختلف آن داشتیم و شاهد احیای بخش‌های بسیاری از تالاب و ورود آب به برخی از بخش‌های مرزی با عراق بودیم که می‌تواند به وضعیت این تالاب و مهار گرد و غبار بسیار کمک کند. بگفته وی، عملا بخش‌های مهمی از کانون‌های گرد و غبار این منطقه زیر آب رفته و شرایط بسیار بهتری به وجود آمده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ادامه برنامه امروز، بازدیدی از مراحل کاشت نهال، بخش سیلاب و تثبیت خاک که در استان در حال اجرا است، خواهیم داشت که بخشی با اتوبوس بازدید خواهند داشت و ما هم مجددا بازدید هوایی خواهیم داشت.

وی در خصوص احتمال تاثیر تغییرات زیست محیطی خوزستان در گرمای بی سابقه هوا در این استان گفت: به شکل مستقیم این موضوع نیاز به مطالعات بلندمدت دارد که ابعاد مختلف تغییر اقلیم و آثار تغییر اقلیم را ببینیم. چرا که خوزستان شرایط سختی را هم در بحث گرما و طوفان‌های گرد و غبار و هم کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی تجربه می‌کند و قطعا این موارد آسیب‌ها و مخاطرات زیادی را به وجود می‌آورند و مهم‌ترین برنامه این است که برای آن برنامه سازگار داشته باشیم و بتوانیم منابع آبی‌مان را در عرصه سرزمینی به درستی مدیریت کنیم.

ابتکار همچنین به نتایج این اجلاس و رایزنی های صورت گرفته در آن اشاره نمود و افزود: روز گذشته بیانیه بسیار قاطعی در این زمینه در کنفرانس داشتیم که زمینه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه و همچنین همکاری‌های فنی و مشارکتی و همکاری سازمان ملل را داشته باشیم که تاکنون نیز سازمان ملل همکاری بسیار خوبی داشته است و امیدواریم بتواند این نقش مهم را به خوبی انجام داده و کشورها را در کنار هم برای پیشبرد برنامه‌های مقابله با گرد و غبار کمک و هدایت کند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به گرد و غبار خوزستان به نظر می‌رسد هنوز سدسازی روی رودهای استان ادامه دارد، گفت:‌ هیچ سد جدیدی در حال ساخت نیست و همچنین هیچ مجوز جدیدی برای سدسازی صادر نشده و هرچه هست متعلق به گذشته است. هیچ مجوز جدیدی برای برداشت از سرشاخه‌های کارون صادر نشده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار