معاون دبير كل سازمان ملل در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛
پس از اينكه اين همايش به پايان برسد، نتايج آن در مجمع عمومي سازمان ملل و مجمع محيط زيست سازمان مطرح و از اين نتايج، قطعنامه هايي خارج مي شود كه همه كشورهاي جهان، از جمله عربستان بايد به اجراي آنها متعهد باشند. البته اگر هر كشور در مرزهايي كه دارد، خود را متعهد به رعايت قوانين محيط زيستي كند، حجم زيادي از مشكلات زيست محيطي بدون همكاري بين المللي حل خواهد شد
کد خبر: ۴۵۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵ 07 July 2017
كشور عربستان با بي پاسخ گذاشتن دعوتنامه ايران حاضر نشد، در همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار ـ كه از صبح روز دوشنبه و با حضور نمايندگاني از 40 كشور جهان در تهران آغاز شد ـ شركت كند تا بار ديگر عدم همراهي و تعامل خود را براي حل مشكلات منطقه اي نشان دهد؛ اقدامي كه البته دور از انتظار نبود و بايد ديد چه راه هاي جايگزيني براي جبران اين عدم همراهي ها وجود دارد. 

به گزارش «تابناک»؛ در ميان همه نمايندگاني كه از كشورهاي گوناگون جهان در همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار حاضر شدند، نامي از نمايندگان كشور عربستان و همچنين كشورهاي متحدش مثل بحرين، يمن، امارات و مصر ديده نشد تا موضوع تعامل و همكاري بين المللي براي حل يكي از مهم ترين نگراني هاي زيست محيطي خاورميانه تحت الشعاع اين مسأله قرار بگيرد.

مشاركت منطقه اي عربستان و كشورهاي متحدش در كاهش بحران گرد و غبار از آن جهت مهم است كه دانسته شود، اين كشورها از يك سو خود عامل ايجاد بسياري از منابع گرد و غبار خاورميانه و از سوي ديگر آفريننده بسياري از تنش هاي منطقه‌ای هستند؛ تنش هايي چون تقويت گروه تروريستي داعش كه اجازه مديريت صحيح زمين در عراق و سوريه را براي كاهش منابع گرد و غبار از بين مي برد.

اريك سولهايم، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در مسائل محيط زيستي در حاشيه همايش بين المللي مقابله با گرد و غبار، در پاسخ به پرسش خبرنگار «تابناک» مبنی بر اینکه: با توجه به حضور كشور عربستان در اين نشست، شما چه راهكاري براي حل اين عدم همراهي پيشنهاد مي كنيد، گفت: پس از اينكه اين همايش به پايان برسد، نتايج آن در مجمع عمومي سازمان ملل و مجمع محيط زيست سازمان مطرح و از اين نتايج قطعنامه هايي خارج مي شود كه همه كشورهاي جهان از جمله عربستان بايد به اجراي آنها متعهد باشند.

معاون دبير كل سازمان ملل ادامه داد: راهكارهايي كه در اين همايش به آن خواهيم رسيد، براي همه كشورهاي جهان از جمله عربستان منفعت دارد و برای همین، سازمان ملل پيگيري خواهد كرد كه اين كشور نيز به اجراي نتايج اين همايش ملزم شود.

وي در مورد اين پرسش خبرنگار «تابناك» كه پرسيد: تنش و درگيري هاي خاورميانه، لزوم نقش آفريني مثبت سازمان ملل براي افزايش همكاري ها را ايجاد كرده است، شما در اين زمينه ورود خواهيد كرد يا خير، گفت: دولت ايران پيشگام مقابله با گرد و غبار در خاورميانه است و اين همايش نشان مي دهد، ايران در اين زمينه با حسن نيت پاي كار آمده است. با اين حال، من بر این باورم که بسياري از مشكلات گرد و غبار بايد از درون كشورها حل شود و بخش عمده اي از مشكل نيازي به همكاري ندارد.

معاون دبير كل سازمان ملل افزود: اگر هر كشور در مرزهايي كه دارد خود را متعهد به رعايت قوانين محيط زيستي كند، حجم زيادي از مشكلات زيست محيطي بدون همكاري بين المللي حل خواهد شد، البته موضوع همكاري هاي منطقه اي و نقش آن در كاهش مشكلاتي مثل گرد و غبار را انكار نمي كنم، ولي معتقدم بعد داخلي رفتار مهم تر است.

همان طور كه شما اشاره كرديد، كشورهاي منطقه نظریات متفاوتي دارند، ولی براي حل مشكل گرد و غبار بايد در كنار هم باشيم و راه هاي مشتركي را نيز در دستور كار قرار دهيم. تفاوت ديدگاه بين كشورهاي مختلف و در همه جاي جهان ديده مي شود؛ براي نمونه، در ايالت هاي مختلف هندوستان با همسايه ها نيز اختلافاتي بر سر مسائلي مثل حقابه وجود دارد.

اين مقام ارشد سازمان ملل در ادامه و در رابطه با نقش سازمان ملل براي افزايش همكاري ميان كشورهاي منطقه گفت: سازمان ملل مي تواند، اختلاف نظرهاي موجود در خاورميانه را به چند روش مديريت و به سمت همكاري هدايت كند. نخست اينكه اگر كشورها خواستار حل مشكلات زيست محيطي باشند ما مي توانيم يك فضاي كاملاً‌ خنثي و بي طرف را براي تبادل نظر و رسيدن به نقاط مشترك ايجاد كنيم و دوم آنكه ما مي توانيم اختلاف نظرهاي موجود را به روش كاملاً علمي و بدون جانبداري از كشوري خاص حل كنيم.

سولهايم افزود: راهكار ديگر پيشنهادي ما اين است كه كشورهاي منطقه از توانايي هاي تكنولوژيكي و علمي سازمان ملل براي حل مشكلات استفاده كنند، چون سازمان همواره به جديدترين روش هاي علمي در حوزه هاي مختلف دسترسي و امكان انتقال روش هاي علمي وجود دارد. با يك نشست مشكل گرد و غبار خاورميانه و جهان حل نخواهد شد و بايد نشست هاي مختلفي را در مناطق مختلف جهان برگزار كنيم.

معاون دبير كل سازمان ملل در حوزه محيط زيست با اشاره به مشكلات امنيتي كشورهاي عراق و سوريه افزود: عراق و سوريه به عنوان منابع اصلي ايجاد گرد و غبار در منطقه، چند سالي هست كه اسير مشكلات امنيتي و گروه هاي تروريستي هستند و اكنون كه خبرهاي خوبي در مورد خروج داعش از بسياري از مناطق عراق و سوريه شنيده مي شود، ما اميدواريم بتوان تلاش هاي جديدي براي مقابله با شكل گيري گرد و غبار در اين مناطق دنبال كنيم.

بر پایه آنچه آمد، به نظر می رسد، علاقه و آمادگی مقام های ارشد سازمان ملل برای کمک به ایران و کشورهای خاورمیانه در جهت حل بحران های زیست محیطی فرصت مناسبی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت و تا آنجا که زمینه های سیاسی، اقتصادی و بین المللی ممکن می سازد، باید از این همکاری و مساعدت ها برای حل بحران هایی مثل گرد و غبار بهره برد. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار