وضعیت نامشخص تیم فوتبال صبای قم در حالی که گام‌به‌گام به آغاز فصل جدید لیگ دسته اول فوتبال نزدیک می‌شویم زمینه را برای ظهور سودجویان فراهم کرده است.
کد خبر: ۴۵۵۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 09 July 2017
به گزارش تابناک قم، صبای قم به زودی باید در لیگ دسته اول کشور شرکت کند و به همین دلیل تشکیل تیمی در حد و اندازه لیگ یک برای صبا اجتناب‌ناپذیر است. اما اوضاع امروز صبا چگونه است؟ موضوع سودجویی به نام صبای قم از یک سو و اظهارات نه‌چندان امیدبخش استاندار قم در زمینه وضعیت حمایتی از صبا تیتر خبرهای مربوط به صبا را تشکیل می‌دهند. تیمی که اگر به حال خود‌‌‌ رها شود بعید نیست یک سال بعد در چنین روزهایی سر از دسته دوم درآورده باشد.

تست‌گیری به نام صبا

موضوع تست‌گیری از بازیکنان جوان که به دنبال دست و پا کردن جایگاهی برای خود در فوتبال ایران هستند فضای مناسبی برای تخلف و سودجویی ایجاد می‌کند.

بازیکنانی که با رویای به دست آوردن جایگاه یا ثبت رزومه‌ای در دوران فوتبال خود حاضر به پرداخت هزینه‌های جالب توجهی هستند تا بتوانند جایگاهی در یک تیم خوشنام به دست بیاورند و راهی به سوی موفقیت‌های بیشتر در آینده برای خود باز کنند.

میدان لیگ دسته اول برای این منظور میدانی بسیار جذاب است. بازیکنانی که لیگ دسته اول را سکوی پرتابی به لیگ بر‌تر می‌دانند گاهی حاضر می‌شوند با پرداخت مبلغی گزاف ره صد ساله را یک شبه طی کنند و امیدوار به وقوع اتفاقی فوق‌العاده و شناخته شدن به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای شوند.

در هفته‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز این سودجویی‌ها شنیده شد به طوری که گفته می‌شد اشخاصی به طور خودمختار با نام صبا گروهی از بازیکنان جوان را تمرین می‌دهند و از بازیکنان تست ‌می‌گیرند. این در حالی بود که صبا نه در آن زمان و نه در حال حاضر مدیرعامل، دفتر باشگاه و سازمان مشخصی در تیم‌های فوتبال خود نداشته و همه چیز به صورت خودجوش انجام شده است.

در همین حال برخی از اهالی فوتبال قم عقیده دارند اقدام صورت گرفته در حقیقت نوعی آماده‌سازی برای حضور بازیکنان بومی قم در لیگ دسته اول است؛ زیرا به احتمال فراوان و طبق معمول کار حضور صبا در لیگ دسته اول به آخرین روز‌ها می‌رسد و در آن زمان فرصتی برای تمرین نیست و بدین ترتیب بازیکنان بومی فرصت کنونی را برای آماده شدن از دست نداده‌اند.

موضع‌گیری متولی فوتبال

هیأت فوتبال استان قم اما بلافاصله در برابر افرادی که با نام صبا از بازیکنان فوتبال تست می‌گیرند موضع‌گیری کرد. به عبارت دیگر، تست‌گیری با نام صبای قم پیش از این جنبه زمزمه‌های تأیید نشده داشت اما هیأت فوتبال استان قم با انتشار موضع‌گیری رسمی، تأیید کرد افرادی در هفته‌های اخیر با نام باشگاه صبای قم در حال تست‌گیری از بازیکنان فوتبال بوده‌اند در حالی که باشگاه صبای قم در حال حاضر هیچ تیم فعالی ندارد. هیأت فوتبال استان قم در بیانیه خود اعلام کرده بود: در روزهای اخیر شاهد هستیم در قم و حتی شهرستان‌های همجوار عده‌ای با درج اطلاعیه‌های گوناگون در فضاهای مجازی اعلام داشتند با مجوز باشگاه صبا در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان تست‌گیری می‌کنند و به تیم اصلی که در مسابقه‌های کشوری است اضافه خواهند کرد.

هیأت فوتبال استان قم و باشگاه صبا اعلام می‌کنند هرگونه فعالیت در این زمینه صحت ندارد و انجام تست‌گیری از بازیکنان فوتبال در همه رده‌های سنی برای حضور در تیم صبای قم غیر قانونی است و به زودی با عواملی که مشغول به انجام این کار هستند برخورد می‌شود.

متولی فوتبال در استان قم تأکید کرده بود انجام تست‌گیری در هر رده سنی و همچنین شروع تمرین‌های تیم‌های صبای قم از سوی روابط عمومی هیأت فوتبال استان قم اعلام می‌شود و هیچ تیمی به نام منتخب استان قم از سوی هیأت فوتبال شکل نگرفته است و مجوز فعالیت رسمی ندارد.  

همه حرف و حدیث‌های قبلی

موضوع سودجویی در باشگاه صبا موضوع جدیدی نیست اما تاکنون موردی در این باره اثبات نشده است. حدود ۲ سال قبل تیم نوجوانان صبای قم در شرایطی قرار گرفت که در مورد شیوه جذب بازیکن در آن و کسب منفعت مالی توسط برخی اشخاص شائبه‌هایی پیش آمد اما این شائبه‌ها هرگز به طور رسمی تأیید نشد. 

در آن زمان موضوع حضور دلالانی در تیم‌های پایه صبا نیز مطرح شد که این موضوع نیز مسکوت باقی ماند. در مورد وضعیت تیم فوتبال امید صبای قم در فصل گذشته لیگ بر‌تر امید نیز زمزمه‌های زیادی پیش آمد به طوری که گفته می‌شد دریافت پول از بازیکنان آن تیم در ازای تست‌گیری و جذب به تیم مشاهده شده است اما دریافت پول از بازیکنان تکذیب شد با این وجود دریافت مبلغی به عنوان هزینه تست‌گیری، عملی خلاف عرف تشخیص داده نشد. با این حال در سال‌های حضور صبا در قم، موضوع تخلف مالی و سودجویی در تیم‌های این باشگاه همواره در حد و اندازه زمزمه‌هایی که کسی در مورد آن‌ها به صراحت سخن نگفته و شهادت نداده، مطرح شده است.

صحبت‌های استاندار قم در حالی عنوان شده که صبای قم در سال‌های اخیر بار‌ها تا پای واگذاری به بخش خصوصی رفته اما عواملی دست به دست هم دادند تا این واگذاری اتفاق نیفتد. نخستین باری که صحبت از خصوصی‌سازی صبای قم به میان آمد عباس جهان‌بینی سخنگوی هیأت مدیره باشگاه صبا بود و هنوز مدیرعامل صبا هم نشده بود. 

اکنون ماه‌ها و سال‌ها پس از نخستین نشانه‌های واگذاری در نشست خبری جهان‌بینی در اداره ورزش و جوانان، پیشرفت محسوسی در این زمینه حاصل نشده است. سال گذشته در آستانه آغاز لیگ بر‌تر صبا در یک قدمی واگذاری بود اما این اتفاق رخ نداد و نتیجه آن بسته شدن تیمی بود که در ‌‌‌نهایت در بد‌ترین عملکرد تاریخ خود به دسته اول سقوط کرد. امسال نیز در صورت تداوم شرایط موجود بعید نیست حوادث متأثر از شرایط موجود، صبا را به سمتی سوق دهد که این باشگاه سرنوشتی همانند برق شیراز و شاهین بوشهر و حتی پاس همدان پیدا کند و سر از دسته پایین‌تر درآورد. اتفاقی که با توجه به کمبود منابع مالی در استان از یک‌سو و نبود انسجام مدیریتی و فوتبالی برای تشکیل تیمی قدرتمند در لیگ دسته اول، چندان هم دور از ذهن نیست.

چرا صبا تعطیل است؟

هفته به هفته و روز به روز به آغاز لیگ دسته اول فوتبال ایران نزدیک می‌شویم اما صبای قم تعطیل است. به نظر می‌رسد همه چیز در ۲ هفته منتهی به آغاز لیگ دسته اول فوتبال برای صبا رقم خواهد خورد و طبق معمول هر سال صبا در حالی روانه مسابقه‌های خود می‌شود که نه بازیکن مناسبی جذب کرده و نه فصل بدن‌سازی را طی کرده است. اظهارات استاندار قم اما در این زمینه خواندنی است. استانداری قم همچنان مالک باشگاه صبای قم است و هر تصمیمی در مورد صبا باید از زیر دست سیدمهدی صادقی، استاندار قم، بگذرد. استاندار قم اما عقیده دارد صبا‌‌‌ همان طور که سال قبل از بودجه دولتی بهره‌مند نشد امسال هم نمی‌تواند هیچ حسابی روی پول استان کند و دلیل آن هم این است که پولی برای تزریق به صبا در استانداری قم وجود ندارد.

صادقی گفته است: در ۲ سال اخیر که من در استانداری قم حضور داشتم حتی یک ریال از بودجه دولتی برای صبا استفاده نکردیم و الآن هم پولی نداریم که هزینه کنیم. باید ببینیم تیم به لیگ بر‌تر باز می‌گردد یا خیر اما به هر حال تصمیم ما این است به کمک دستگاه‌های مرتبط تیم صبا را به بخش غیردولتی واگذار کنیم چون ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار