قاضی محمد مقیسه،رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب در دومین جلسه دادگاه متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی از متهم خواست تا علیه نظام حرف نزد و تبلیغ نکند و در عین حال دیگران را هم بدون سند محکوم نکند که متهم در پاسخ گفت: غلط کنم علیه نظام سخنی بگویم.
کد خبر: ۴۵۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 09 July 2017
قاضی مقیسه در این جلسه که امروز با حضور این دو متهم (مهدی شمس زاده و حمید فلاح هروی)، وکلای آنان و همچنین وکلای شرکت های نفت، اچ کی، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی در این شعبه در حال برگزاری است، افزود: اتهامات قرائت شده توسط نماینده دادستان برای متهم ردیف دوم پرونده نفتی ، افساد فی الارض؛ از طریق مشارکت در اختلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، شرکت اچ کی و صندوق بازنشستگی به میزان یک میلیارد و 200 میلیون یورو و پولشویی است و از متهم می خواهم با حضور در جایگاه در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند. 
مهدی شمس زاده، ساعت 9 و 55 دقیقه صبح با حضور در جایگاه اظهارکرد: امروز قصد دارم لایحه دفاعیه را قرائت کنم چون روز گذشته موضوعات بیشتر بر محور مسائل حاشیه ای گذشت. 
وی خطاب به قاضی، گفت: شما سه سال گذشته گفتید کمک کنم و من هم گفتم، اگر رها شوم پول را بر می گردانیم اما رها نشدم ، دو سال و نیم در حبس انفرادی بودم و حتی نتوانستم با فرزندانم که فارسی نمی دانند به انگلیسی صحبت کنم. 
متمهم ردیف دوم پرونده نفتی با قرائت این شعر که «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری»، افزود: این حکایت من است ، گناه را فرد دیگری مرتکب شده است و من اینجا حاضر شده ام، همه اتهامات مندرج در کیفرخواست کذب است. 
شمس با بیان اینکه بابت زنجانی در دادگاه ها 91 بار جاعل، کاذب و دروغگو خطاب شده است، افزود: چطور وقتی او دروغگوست اظهاراتش علیه من را استنداد پرونده قرار می دهید و این نشاندهنده گزینشی بودن کیفرخواست و مصادره به مطلوب است. 
وی با اشاره به تماس تلفنی مسئول پیگیری قبلی مطالبات نفت با او و صدای دادستان که امان داد که بیاید و به آنها کمک کند، افزود: به محض بازگشتم، من را حبس کردند از بازگشت به ایران پشیمان نیستم اما ظلم و فشار فراوانی به من و خانواده ام وارد شد و حتی دولت انگلیس من را به خاطر دور زدن تحریم ها، تحریم کرده است. 

**قاضی: جایگاهی که شما در زندان دارید من در خانه ندارم 
در این حین قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: شما در فشار قرار دارید؟ چه فشاری؟ جایگاهی که شما در زندان دارید من در خانه ندارم، علاوه بر این کسی به شما امان نامه نداده است شما عضو باند اختلال گران در نظام اقتصادی هستید پس خود را آدم عادی جلوه ندهید. 
وی خطاب به این متهم افزود: شما سه وزیر صنعت، معدن و تجارت ، امور اقتصاد و دارایی و وزیر نفت و همچنین رئیس کل بانک مرکزی را قانع کردید، بابک، آدمی توانمند، با پشتوانه و دارای دو بانک است، طوری که سه وزیر، قرارداد نفتی را امضا کردند و محموله ها را عملا به شخص شما تحویل دادند، شما یکی از متهمان واقعی پرونده هستید لذا مظلوم نمایی نکنید. 
قاضی مقیسه تصریح کرد: خانواده شما در خارج از کشور است و شما اینجا هستید باعث تاسف است که نفت را به کسی می فروشیم که تابعیت خارجی و انگلیسی دارد. 
در این حین شمس در دفاع از این اظهارات قاضی گفت: با اجازه مقامات این کار را کردم و نمی توانم در این دادگاه جزئیات را بیان کنم. 30 سال در خارج از کشور زندگی کردم اما هیچ گاه به مملکتم پشت نکردم. 
وی افزود: باید شرایط کلی خودم را بیان کنم البته در 6 ماه گذشته هم دادستان و مقامات قضائی رفتار خوبی داشته اند و هیچ فشاری هم نبود. 
قاضی خطاب به او اظهار کرد: در دو سال قبل هم فشاری بر شما نبود که متهم گفت: اینکه سه بار به حد خودکشی رسیدم، فشار نیست؟ اینها فشارهای روحی و روانی است. 
قاضی مقیسه خطاب به شمس خاطرنشان کرد: این همه ضربه به نظام وارد کردید و حالا علیه نظام حرف نزنید و تبلیغ علیه نظام نکنید ما چه کرده ایم که خانواده شما خارج از کشور است. 
قاضی با بیان اینکه نظام ضربه ای خلاف قانون و شرع با شما برخورد نکرده است، گفت: جایگاه متهم زندان است و این را قانون می گوید. 
متهم در جواب گفت: کجای قانون می گوید متهمی دو سال و نیم در حبس انفرادی باشد و دسترسی به وکیل نداشته باشد. 
قاضی ادامه داد: شما مدت هاست وکیل دارید و در دادگاه قبل هم وکیل داشتید و آن را عوض کردید و الان وکلای دیگری در اختیار قرار گرفتید.
در این حین، وکیل شمس از جا برخاست و گفت: با اجازه قاضی، همین امروز که داشتیم وارد دادگاه می شدیم، ماموران اجازه ندادند با موکلم حرف بزنم.
قاضی به او(وکیل) اظهارکرد: به شما اجازه خواهم داد حرف بزنید وسط حرف موکلتان حرفی نزنید.
سپس قاضی رو به متهم کرد و افزود: لطفا در محدوده پرونده کیفرخواست و پرونده حرف بزنید چون دیروز همه این حرف ها را تکرار کردید.
متهم ادامه داد: حرف اصلی من این است که شما با ذهنیت وارد دادگاه شدید. 
قاضی نیز پاسخ داد: تنها کسی که از این پرونده ذهنیت غلط ندارد، من هستم سه سال قبل هم به شما گفته بودم، اموال بیت المال را بر گردانید و حرم خوار نباشید.
متهم در این لحظه گفت: تعجب من هم همین است چون شما تنها کسی بودید که با روی خوش با ما برخورد کردید.
قاضی نیز جواب داد: الان هم همین طور است علیه نظام حرف نزنید دفاع خوب و منطقی داشته باشید و دادگاه را قانع کنید که این اتهاماتی که در پرونده آمده است، صحیح نیست چون نه، من شما را می شناسم و نه با نماینده دادستان اخوت دارم.
متهم گفت: غلط کنم علیه نظام سخن بگویم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار