نشست هم اندیشی فعالان فرش دستباف تبریز
نشست هم اندیشی فعالان فرش دستباف تبریز با همت اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران و اتاق بازرگانی تبریز در محل اتاق تبریز و با حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی و مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی و دیگر دست اندرکاران و فعالان هنر صنعت فرش گرد هم آمدند تا از موانع و مشکلات این صنعت بگویند و چاره پیدا کنند.
کد خبر: ۴۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ 10 June 2015

طبق آمار اتحادیه فرش دستباف حدود 500هزار نفر از جمعیت سه میلیون و 700هزار نفری استان آذربایجان شرقی از محل قالی بافی ارتزاق می کنند.

آذربایجان شرقی از زمان های قدیم یکی از قطب های فرش دستباف کشور محسوب می شود و فرش تبریز شهرت جهانی دارد.

قانون بیمه های تامین اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسنامه دار در 18 آبان ماه سال 1388 از مجلس شورای اسلامی مصوبه گرفت و اجرای آن از تاریخ بیست و دوم آذر همان سال آغاز شد.

تولیدات فرش با استانداردهای جهانی فاصله دارد

محمدرضا سیابانی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی فعالان فرش دستباف تبریز با اشاره به اینکه 48 استاندارد آموزشی در زمینه تولید فرش دستباف از مرحله آماده سازی دار قالی و چله کشی تا مرحله طراحی و قالی بافی تهیه شده است ، اظهار کرد: کیفیت با شعار حاصل نمی شود و باید نسبت به رعایت استانداردها اهتمام داشته باشیم.

وی گفت: محصولات فرش تولیدی در کلاس جهانی امروز نبوده و با استانداردهای بین المللی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه استاندارد H.S.E ( بهداشت ، ایمنی و محیط زیست ) جزو الزامات تولید شده است ، گفت: چنانچه این استاندارد را رعایت نکینم به مرور توان ورود به بازارهای اروپا و حتی کشورهای مشترک المنافع را نخواهیم داشت.

سیابانی با اشاره به توسعه استفاده از فناوری نانو در بسیاری از تولیدات، گفت: امکان تولید نانو رنگ در تبریز وجود دارد و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی هم درصدد راه اندازی کارگاه نانوی استان است.

وی بر شناسنامه دار کردن فرش دستباف ایرانی تاکید کرد و گفت: مشخصات قالی ، طراح و بافنده بایستی در شناسنامه قید شود تا مشمول حقوق کپی رایت باشد.

سیابانی گفت: برای موفقیت در این حوزه و حفظ جایگاه صادراتی فرش باید استراتژی مشخص تعریف شود.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه آموزش مهارت فرش بافی گفت: می توانیم کارگاه های مناسب در اختیار استادان این عرصه قرار دهیم تا دانش و تجربه خود را به نسل جوان منتقل کنند.

سیابانی با اشاره به نگاه ویژه استان آذربایجان شرقی در خصوص حفظ جایگاه فرش و کفش تبریز، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هم در این راستا اقدام به راه اندازی دوره آموزش کاردانی فرش کرده است.

قالی بافان واقعی بیمه می شوند

رحیم اردلان مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی در نشست هم اندیشی فعالان فرش دستباف آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در بررسی های صورت گرفته در استان 13 هزار نفر از مشمولیت بیمه قالی بافی کنار گذاشته شده اند ، گفت: قالی بافان واقعی به جای آنان جایگزین می شوند.

وی اظهارکرد: این تعداد که به نام قالی باف تحت پوشش بیمه قالی بافی قرار گرفته بودند ، در واقع در مشاغل دیگر مشغول بودند و در بسیاری موارد هیچ شناخت و تجربه ای هم از هنر قالی بافی نداشتند.

وی با بیان اینکه عده ای از صنف قالی بافی و رویکرد حمایتی دولت سوء استفاده کرده اند ، افزود: تامین اجتماعی در حمایت از قالی بافان کوتاهی نخواهد کرد.

اردلان با اعلام اینکه سهمیه 83 هزار نفری بیمه قالی بافان استان کم نخواهد شد ، گفت: پالایش بیمه قالی بافی در راستای حفظ منافع قالی بافان واقعی است.

رونق هنر صنعت فرش نیازمند مدیریت واحد است

اسماعیل چمنی رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در نشست هم اندیشی فعالان فرش آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به ارتزاق 500 هزار نفر از مردم استان از طریق فرشبافی گفت: اشتغال زایی در این حوزه با کمترین سرمایه ممکن بوده و اقتصاد مقاومتی در تولید فرش دستباف عینیت پیدا می کند.

چمنی با اشاره به تنوع شغلی این حوزه از تولید تا فروش گفت: رفع مشکلات مبتلابه صنعت-هنر فرش دستباف نیازمند همدلی و مدیریت واحد است.

وی با بیان اینکه محوریت فرش دستباف در دنیا با ایران است ، افزود: فرشبافان باید به شغل و هنر خود افتخار کنند، نه اینکه دار قالی خود را از همسایه پنهان کنند.

چمنی با بیان اینکه نسل جوان تمایل چندانی به ادامه کار آبا و اجدادی خود در زمینه قالی بافی ندارد ، اظهار کرد: در شرایط کنونی اشتغال در این حوزه مهمتر از ارزآوری است .

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد اولیه نامرغوب موجب افت کیفیت و از دست دادن بازارهای جهانی می شود ، گفت: بخش عمده مشکلات موجود در زمینه فرش دستباف مربوط به رنگرزی است زیرا که از رنگهای ارزان قیمت چینی استفاده می شود

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف ایران بر ضرورت تعامل بخش تولید و دانشگاه در راستای افزایش کیفیت فرش دستباف تاکید و یادآوری کرد : جای تاسف است که دانشجوی رشته فرش با الفبای فرش بافی آشنا نیست .

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگوی نیاز فعالان حوزه فرش نیست، پیشنهاد کرد مدیریت این حوزه به سازمان میراث فرهنگی برگشته و یا مرکز ملی فرش تبدیل به سازمان ملی فرش شود.

چمنی همچنین تشکیل فراکسیون فرش دستباف در خانه ملت را ضروری دانست و پیشنهاد کرد: کمیته فرش زیرمجموعه کمیسیون صنایع و معادن مجلس تشکیل شود .

وی همچنین از تشکیل کمیسیون فرش، صنایع دستی و گردشگری در اتاق بازرگانی تبریز خبرداد و گفت: عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی ورزشی رفاهی برای خانواده بزرگ فرش دستباف آذربایجان شرقی بزودی در شهرک ارم تبریز شروع می شود .

وی یادآوری کرد: در راستای حمایت از تولید و بر اساس مصوبه شورای شهر تبریز، اعضای اتحادیه های صنفی مرتبط با تولید و فروش فرش دستباف تا سقف 100 میلیون ریال از بخشودگی بدهی خود به شهرداری بهره مند می شوند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :