کد خبر: ۴۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸ 12 June 2015
سرپرست پارک ملی لار گفت: با ممنوع شدن ورود گردشگران به پارک ملی لار شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود چراکه اکنون مراتع لار در حال از بین رفتن است که باید فکری اساسی در این زمینه صورت گیرد.

رضا کرمی در خصوص آخرین وضعیت پارک ملی لار، اظهار داشت: عشایر از 15 خرداد با وجود پروانه چرای دام که دریافت کردند به پارک ملی لار برای ییلاق ورود می‌کنند. همچنین ما شاهد حجم گسترده‌ای از ورود گردشگران به این پارک بوده که این موارد مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: تخلفاتی از جمله صید غیرمجاز ماهی، آلودگی در پارک ملی لار و حاشیه رودخانه‌های منتهی به سد لار توسط گردشگران رخ می‌دهد که ما چندین فقره را برای رسیدگی و جلوگیری از تخلفات به مراجع قضایی ارسال کردیم.

**وضعیت آب سد لار نسبت به سال گذشته بهبود یافته است

سرپرست پارک ملی لار بیان کرد: وضعیت آب سد لار نسبت به سال گذشته بهبود یافته است ولی بازهم نیاز به صرفه جویی داریم چرا که احتمال کمبود آب و وضعیت نامناسب بازهم برای سد لار وجود دارد که در همین جا باید تأکید کنم قسمتی از آب شرب تهران از این سد تأمین می‌شود، بنابراین شهروندان باید در خصوص مصرف آب صرفه جویی‌های لازم را انجام دهند.

کرمی با اشاره به اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تصرفات نیز در این منطقه شاهد بودیم که برخی پرونده‌ها به مراجع قضایی ارسال شد، گفت: مسئولان باید همکاری‌های لازم را داشته باشند تا سرنوشت پارک ملی لار به لواسان تبدیل نشود.

**عشایر همانند سابق بدون ماشین به لار ورود کنند

وی ادامه داد: صید غیرمجاز ماهی خال قرمز توسط عشایر در این منطقه رو به افزایش است که ما با وجود کمبود نیرو و امکانات با آنها برخورد لازم را انجام دادیم.

سرپرست پارک ملی لار اظهار داشت: راهکار فعلی برای جلوگیری از مشکلات در منطقه پارک ملی لار این است که عشایر مانند سابق بدون ماشین به این منطقه ورود کنند و برخی مناطق زوم بندی شده و جاهای خاص برای گردشگران درنظرگرفته شود.

**مراتع پارک ملی لار درحال از بین رفتن است

کرمی با اشاره به اینکه ممنوعیت ورود گردشگران به پارک ملی لار خود یک ضرورت است و می‌تواند به حفظ این منطقه کمک کند، گفت: مراتع پارک ملی لار درحال از بین رفتن است و بسیار ضعیف شده چرا که چرای بیش از حد دام در این منطقه افزایش یافته است.

وی افزود: برخی از نهادهای دولتی، بانک‌ها و ارتش نیز پروانه چرای دام در این منطقه را کسب کردند که برای صدور مجوز چرای دام باید بازنگری و کاهش داشته باشیم؛ اگر مراتع پارک ملی لار به همین روند ضعیف شود، فرسایش خاک رخ می دهد و به مرور زمان سد لار نیز به دشت لار تبدیل خواهد شد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار