کد خبر: ۴۶۹۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۱ 31 July 2017
به گزارش «تابناک یزد» مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه سال گذشته ۵۲ هزار نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون یزد مراجعه کردند، از نیاز بیماران خاص در یزد به دستگاه اشعه خون خبر داد.
 نقی تقوایی اظهار داشت: از هفت تا دوازده مرداد هفته انتقال خون نام‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه مردم یزد در بحث اهدای خون جایگاه بسیار خوبی دارند، گفت: متوسط اهدای خون در کشور 27 در هزار است و در استان یزد این رقم معادل 37 در هزار است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد اظهار امیدواری کرد این روند با تبلیغات و فعالیت‌های اطلاع‌رسانی که انجام می‌شود، در بین نسل جوان و جدید هم همچنان ادامه پیدا کند و روند اهدای خون در استان یزد و کشور همیشه به همین صورت باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه افراد تنها تا سن 60 سالگی امکان اهدای خون دارند، گفت: نیاز است که اهدای خون در بین جوانان به گونه‌ای ترویج داده شود که هیچ زمانی در زمینه اهدای خون با مشکل مواجه نباشیم.

تقوایی در ارتباط با آمار اهدای خون در استان یزد گفت: سال گذشته 52 هزار و 800 نفر به مراکز اهدای خون یزد مراجعه کردند که از این تعداد حدود 40 هزار نفر امکان اهدای خون داشتند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه از این تعداد، 63 درصد اهدا کنندگان مستمر بودند که در طول سال حداقل دو مرتبه اهدای خون می کنند.

با بیان اینکه اهدای خون در بین بانوان یزد کم است، گفت: تنها 2.7 درصد اهدا کنندگان خون در استان یزد بانوان هستند در حالی که این رقم در بین بانوان کشور شش درصد است.

وی در ارتباط با علل کم بودن آمار اهدای خون بانوان در یزد، خاطرنشان کرد: شاید هنوز نتوانستیم این فرهنگ را در بین بانوان جا بیاندازیم که هیچ خطری در اهدای خون وجود ندارد به علاوه اینکه تنها از افرادی خون گیری صورت می‌گیرد که شرایط لازم برای این اقدام را داشته باشند همانطوری که سال گذشته حدود 13 هزار نفر مراجعه کننده شرایط لازم را نداشتند و خون از آنها گرفته نشد.

تقوایی با بیان اینکه اگر یک خانم اقدام به اهداق خون کند، تمام خانواده هم پس از آن اقدام به اهدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: الان در موارد مختلفی مشاهده می‌شود که تمام اعضای یک خانواده با همدیگر برای اهدا به مراکز انتقال خون یزد مراجعه می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه در یزد کمبودی در زمینه اهدای خون در حال حاضر وجود ندارد، گفت: با این وجود همانطور که بیان شد لازم است فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد چرا که در سال 94 آمار اهدای خون بانوان سه و چهار دهم درصد، سال گذشته دو و هفت دهم درصد و امسال در چهارماهه نخست سال دو و شش دهم درصد شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 70 درصد از بانوانی که به مراکز اهدای خون یزد مراجعه کرده‌اند شرایط لازم برای اهدا را داشتند و هیچ مشکلی در زمینه کم خونی در بین آنها وجود نداشت.

تقوایی با بیان اینکه سال گذشته 13 درصد از اهدا کنندگان مجرد بودند و امسال این آمار به 14 درصد رسیده، گفت: امسال در چهار ماهه نخست 10 هزاار و 400 نفر اهدای خون کردند که 73 درصد آنها اهدا کنندگان مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با تاکید بر اینکه خون‌های اهدایی استان یزد یکی از سالم‌ترین خون‌های اهدایی در بین استان‌های کشور است، گفت: کمترین میزان آلودگی بیماری‌هایی از جمله هپاتیت و ایدز در بین اهدا کنندگان خون یزد بوده‌اند.

وی با بیان اینکه انتقال خون در حال حرکت به سمت محصولات نوین حرکت می‌کند، بیان کرد: از هر کیسه خون حداقل سه محصول پلاکت، پلاسما و کیسه خون جدا می‌شود.

تقوایی با اشاره به اینکه سه دستگاه تولید پلاکت فرزیس در استان یزد فعال است، گفت: یکی از بهترین آمارهای پلاکت فرزیس در کشور مربوط به استان یزد است و اقدامات بسیار خوبی در زمینه نیازمندان به این نوع پلاکت در استان یزد انجام شده است.

مدیرکل انتقال خون استان یزد از تلاش برای مرکز جامعه اهدای خون در استان یزد خبر داد و گفت: یکی دیگر از محصولات جدیدی که به دنبال راه‌اندازی و تامین آن هستیم پلاسما فرزیس است که دستگاه های آن خریداری شده و انشاالله در روزهای آینده تامین آن در استان یزد آغاز می‌شود.

وی به نیاز استان یزد به دستگاه اشعه خون در استان یزد اشاره کرد و ادامه داد: برای یک سری از بیماران نیازمند، ابتدا باید خون یا پلاکت اشعه دیده شود و تمام پارامترهای غیر مفید از بین برود و نهایتا به وی تزریق شود.

تقوایی با بیان اینکه هزینه این دستگاه زیاد است و از لحاظ سیستم دولتی امکان تامین آن وجود ندارد، گفت: اگر بخواهیم این دستگاه را در انتقال خون استان یزد داشته باشیم، نیاز به حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان یزد خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه توانستیم میزان اهدای خون در استان یزد را ثابت نگاه داریم، موفق شدیم تقریبا تمام نیاز بیمارستان‌های استان در ارتباط با خون مورد نیاز را تامین کنیم.

وی یکی از نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی را جلوگیری از دورریز محصولات دانست و گفت: در ارتباط با بحث خون و فرآورده‌های خونی اقدامات لازم صورت گرفته و میزان دورریز در سطح بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است و در سطح استانداردهای جهانی قرار گرفته است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار