آب و آینده خوزستان؛
امروز و فردای خوزستان با حفظ منابع آبی پیوند خورده است. هم محیط زیست و طبیعی و اکوسیستم های طبیعی کهن و هم اقتصاد و گردشگری استان و هم فرهنگ و همه ساحت های زندگی در این استان، با آب گره خورده است
کد خبر: ۴۷۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 02 August 2017
هر چه بر شمار ثانیه های زمان اضافه می شود، بر اهمیت مساله آب در دنیا افزوده می شود. حیات جوامع بشری با آب پیونده خورده است و دیگر شاید توسعه پایدار کشورها را هم در پیوند با آن بتوان تعریف کرد. از همین روست که نگرانی از جنگ آب بویژه در مناطقی که آب های مشترک بین المللی وجود دارد افزون تر می شود؛ گرچه می توان آن را به بهانه ای برای دیپلماسی و همگرایی و حتی رویکرد جهانی توسعه پایدار قرار داد.

زندگی در استان خوزستان از قدیم با آب پیوند خورده است و بی آب نمی توان برای خوزستان تاریخی را متصور بود. از همین روست که مردم خوزستان نسبت به موضوع آب دغدغه دارند و حساسند. تجربه طرح های انحراف و انتقال آب و سدسازی های متعدد بر روی رودخانه های سرازیر به خوزستان، بر این نگرانی ها افزوده است.

در یک دهه و نیم گذشته هم بحران گرد و غبار اوقات زندگی را به کام خوزستانی ها را تلخ کرد تا آنان بیش از پیش قدر آب را بدانند. 

 روزی که خوزستان بخاطر گرد و غبار و باران نم نم، برای روزهایی با قطعی برق و لاجرم آب و گاز و تلفن و... روبرو شد آنها دیگر تاب شنیدن خبری مبنی بر انتقال آب از سرشاخه های کارون را نداشتند.

در همه این سالها و پیش ازآن زیرساخت های زیست محیطی و خدادادی خوزستان آسیب های جدی دیده است. چه آن روزها که صدام آب را بر هورالعظیم بست و هورالعظیمِ عراقی نابود شد و چه آنروز که برای پرشدن بشکه های نفت، هورالعظیمِ ایرانی هم خشک شد و چه امروز که زمزمه های سد ایلیسوی ترکیه تن نحیف باقیمانده های هور را می لرزاند، همه نگاهها به آب و بی آبی در سرزمین رودخانه هاست.

در کنار همه مشکلاتی که خوزستان دارد؛ بیکاری روزافزون، محرومیت های شهری و حاشیه نشینی، فقر اقتصادی و... نباید فراموش کرد که بی آبی می تواند مادرِ همه مصائب خوزستان باشد. بی آبی یعنی گرد و غبار، یعنی مرگ زمین، یعنی فرار سرمایه انسانی و عدم رغبت سرمایه گذار و باز هم بیکاری و چرخه و تسلسل نامیمون آسیب های اجتماعی و...

امروز و فردای خوزستان با حفظ منابع آبی پیوند خورده است. هم محیط زیست و طبیعی و اکوسیستم های طبیعی کهن و هم اقتصاد و گردشگری استان و هم فرهنگ و همه ساحت های زندگی در این استان، با آب گره خورده است.

باید جلوی کاهش دبی و آورد رودخانه ها را گرفت، الگوی مصرف و کشت در بالادست و پایین دست رودخانه مدیریت و اصلاح شود و تالابها احیاء شوند. در گرماگرم تامل و دل نگرانی از مشکلات بی شمار خوزستان، آب فراموش نشود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار