هر چند که هنوز هم فضای شهر قم به نسبت دیگر شهرها، حال و هوایی مذهبی و معنوی دارد ، اما بی شک شیوع معضل بدحجابی در سال های اخیر در دیار کریمه اهل بیت(ع) به ویژه در اطراف حرم مطهر ، هشدار و زنگ خطری است که باید مردم و مسئولان دغدغه مند را به واکنشی جدی وادارد.
کد خبر: ۴۷۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۷ 03 August 2017
به گزارش تابناک قم، کوچکتر که بودم، خانواده ام هر گاه می خواستند مسافرتی تدارک ببینند تا هم زیارتی رفته و هم به سیاحت بپردازند، یکی از اصلی ترین انتخاب هایشان، شهر مقدس قم بود و آن هم به خاطر جاذبه بالای معنوی حاکم بر دیار کریمه اهل بیت(ع) که بی گمان هر غریبه و آشنایی را به سوی خود می کِشاند.

در روزگارانی نه چندان دور، وقتی که وارد شهر قم می شدی، خصوصاً در حریم نورانی کریمه اهل بیت(س)، حال و هوای معنوی و صفای روحانی خاصی وجود داشت که دل و روح آدمی را جلا می داد، با این وجود جای بسی تاسف است که در سال های اخیر به خصوص از ناحیه شیوع بدحجابی تا حدودی فضای معنوی قم و اطراف حرم تحت الشعاع قرار گرفته که این مساله به هیچ وجه در شأن این دیار مقدس نبوده و نیست؛ مساله ای که گلایه و اعتراض صریح علما و بزرگان را نیز در پی داشته است.

بدحجابی چهره شهرهای مذهبی را هم تغییر داده است

آیت‌الله علوی‌گرگانی از مراجع معظم تقلید با انتقاد شدید از گسترش بدحجابی در جامعه اظهار داشت: متاسفانه این مسئله حتی چهره‌های شهرهای مذهبی همچون قم را هم تا حدودی تغییر داده است.

وی همچنین افزود: وضعیت شهر مقدس قم از دیرباز با دیگر شهرها متفاوت بوده است؛ چه آنکه حتی در دوران طاغوت نیز افراد بی حجاب اجازه ورود به شهر قم را نداشتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون مشاهده می شود که برخی زنان و دختران بدحجاب وارد قم می شوند و حال آن که باید کوشید تا قداست و شان مذهبی قم حفظ گردد.

یادش بخیر، همان روزها که کوچکتر بودم و به این شهر سفر می کردم، در اطراف حرم مطهر، تابلوهایی را مشاهده می کردیم که احادیث مربوط به رعایت عفاف و حجاب را به همگان متذکر می شد اما متاسفانه امروزه تراکم تابلوهای تجاری و تبلیغاتی در هسته مرکزی شهر قم، جایی برای علایم و تابلوهای ارشادی و فرهنگی باقی نگذاشته اند و این مساله واقعاً مایه تاسف و اندوه است

رعایت حجاب در قم لازم و ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن غفاری فر، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار  قم فردا، درباره حفظ شأن و جایگاه شهر قم به خصوص در رعایت حجاب و عفاف تصریح کرد: رعایت حجاب در شهر مقدس قم، به حرمت وجود کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و فضای معنوی آن لازم و ضروری است.

وی افزود: متاسفانه گاه زنان و دخترانی را می بینیم که با بدحجابی و حجابی خارج از عرف این شهر مقدس، در خیابان ها و به خصوص در اطراف حرم رفت و آمد می کنند و فضای روحانی این شهر را تحت تاثیر نامطلوبی قرار می دهند.

زنان و دختران محجبه؛ زینت آشیانه اهل بیت(ع)

غفاری فر ادامه داد: البته در این بین، هستند زنان و دخترانی که در گرمای شدید تابستان، حجاب کامل را  رعایت کرده و با حجاب فاطمی و زینبی خود، فضای معنوی این شهر را دوچندان می کنند.

آری، متاسفانه این روزها درسایه بی توجهی مسئولین و متولیان امر، در قلب تشیع و در کنار حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) شاهد صحنه هایی از بدحجابی هستیم که دل هر مومنِ متدینی را به درد می آورد!

در گذشته افراد متدین و علما نسبت به مظاهر بدحجابی و منکرات تذکر می دادند اما متاسفانه این روزها، کمتر کسی را می بینیم که به امر به معروف و نهی از منکر بپردازد و این در حالی است که طبق روایات، اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ای تعطیل شود، بدترین افراد بر آن جامعه مسلط خواهند شد.

خواست دشمن ، رواج بدحجابی در شهرهای مذهبی است

سید ‌مرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است: دشمن بنا داشت در شهرهای مذهبی و دینی ایران بدحجابی را گسترش دهد و موجی از بی‌حجابی را در شهری مثل قم به راه بیندازد که باز در این زمینه نیروی انتظامی وارد شد و برنامه‌های آنان را نقش بر آب کرد.

البته ناگفته نماند، هنوز هم اکثریت جامعه زنان و دختران قمی به حجاب و مسائل عفت عمومی به طور جدی پایبند هستند و در این بین برخی از زائران و مسافرین که وارد این شهر می شوند و همچنین برخی از شهروندان قمی ، آن طور که باید و شاید به مساله عفاف و حجاب توجه ندارند که جا دارد در این خصوص نهادهای فرهنگی و مسئولان استانی برای چاره کار ، وارد عمل شده و نگذارند چهره قم بر اثر تهاجم فرهنگی و شیوع بدحجابی، نامناسب تر از وضع فعلی شود.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار