کد خبر: ۴۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵ 14 June 2015
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین فروشگاه و نمایشگاه دائمی شهر مبل رباط کریم که با حضور حسن طایی معاون وزیر کار و تعاون، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و بیش از صدها تن از صاحبان صنعت و تولید برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی شهرستان و استان تهران صورت گرفت، بازتاب گسترده رسانه‌ای در خبرگزاری‌های مطرح کشور و مطبوعات و نشریات محلی را در پی داشت که این با واکنش‌هایی از سوی برخی از مسئولان محلی برخوردار بوده است.

از آنجای که این مجموعه فروشگاهی و نمایشگاهی به‌صورت تخصصی محل عرضه مستقیم انواع مبلمان حاصل تلاش و کوشش تولیدکنندگان همین شهرستان بود، می‌تواند ضمن از بین بردن واسطه‌های درونی تحول عظیم اقتصادی را با عناوین مختلف در پی داشته باشد.

در روز مراسم بهره‌برداری از این طرح که برخی از خبرنگاران بنا به دعوت فرماندار شهرستان در مراسم حاضر بودند اما مسئولان منطقه خود در مراسم حاضر نشده و همین امر خود ابهامات زیادی را به همراه داشت و همین موضوع برای خیلی‌ها کلافی سردرگم شده که چرا فرمانداری که خود به‌نوعی میزبان مراسم بود برای خیرمقدم به میهمانان خود در محل اجرای مراسم حاضر نشد؟

اما پس از چند روز بررسی و پیگیری خبرنگار ما به این نتیجه رسید که مسئولان برای عدم حضور خود مستنداتی بسیاری دارند.

در راستا گفت‌وگوی با ابراهیم نکو نماینده مردم شهرستان‌های بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی شکل دادیم که حاصل آن را با هم می‌خوانیم.

*جناب آقای نکو باعرض سلام و خدا قوت به جنابعالی به عنوان نخستین سئوال از موقعیت استراتژیکی حوزه انتخابیه خود بفرمایید؟

بنده ضمن عرض سلام و خدا قوت به شما فعالان عرصه خبر و تشکر ویژه از خبرگزاری فارس که از همان ابتدا واقعیت‌های موجود را با صداقت قلم خویش بیان کرد.

از آنجایی که مستحضر هستید شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان در حریم پایتخت قرار گرفته‌اند و دارای استعداد و ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند.

اگر تنها به حوزه تولید و صنعت بپردازیم می‌توانیم از این دو حوزه به عنوان قطب بزرگ صنعتی و تولیدی کشور یاد کنیم که امروز توانسته نقش اثرگذاری را در راستای رونق‌بخشی اقتصاد کشورمان ایفا کند.

این دو شهرستان مجموعاً هفت شهرک صنعتی مصوب کوچک و بزرگ با لکه‌های صنعتی را به خود اختصاص داده است که سهم عظیمی در حوزه صادرات کشور را دارد.

*آقای نکو اگر ممکن است کمی از نمایشگاه مبل و اینکه چرا چنین مرکزی در شهرستان رباط کریم گشایش یافت، صحبت کنید؟

بحث ایجاد نمایشگاه دائمی مصنوعات چوبی به‌ ویژه صنعت مبل در واقع یکی از آرزوهای دیرینه صاحبان این صنعتی بود که در داخل همین شهرستان دست به تولید می‌زدند و 70 درصد مبل کشور از همین منطقه تأمین می‌شود تا اینکه دوستان در صنعت مبل شهرستان گرد هم آمدند تا مکانی را برای ایجاد محصولات خود پیدا کنند و پس از چندین روز این منطقه را به عنوان نمایشگاه محصولات خود انتخاب کردند.

در این نمایشگاه حاصل تولید شهرستان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه‌گری عرضه می‌شود که در کنار مسائل اقتصادی می‌تواند در حدود 20 هزار شغل نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان جویای کار مهیا سازد.

این امر تحول عظیم اقتصادی در سطح استان تهران است و می‌تواند به یک افتخار بزرگی تبدیل شود که شهرستان رباط کریم باعزت و افتخار به خود ببالد که توانسته در راستای تحقق فرمان‌های ارزشمند مقام معظم رهبری پیشتاز عرصه باشد.

*آقای نکو همان‌طور که مستحضر هستید واکنش‌هایی از سوی مسئولان شهرستان نسبت به بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی مبل کشور در رباط کریم صورت گرفته و تلویحاً نیز به جنابعالی در این مورد اشاره شده است، بفرمایید اصلاً این مجموعه با چه هدفی و با همکاری چه اشخاصی استقرار یافت؟

به مورد خوبی اشاره کردید برای بنده و خیلی‌ها این سئوال پیش خواهد آمد که چطور آقای فرماندار اعلام کرده از سال 84 این پروژه (مجتمع عرفان) غیرقانونی ساخته شده است، این پروژه از سال 84 به استناد پروانه صادره از سوی شهرداری رباط کریم شروع به احداث بنا کرده و در ادامه کار هیچ‌گونه اقدامی در خصوص جلوگیری از ساخت‌ و سازها آن در منطقه مذکور از سوی عوامل شهرداری به عمل نیامده تا اینکه صاحبان تولید مبل با برگزاری مراسم بهره‌برداری از این مرکز اقتصادی که می‌تواند یک تحول عظیمی در سطح کشور در اقتصاد به همراه داشته باشد فرصتی برای کشف زوایای گمشده این مجموعه به وجود آوردند اما این‌گونه رفتارها که می‌شد با یک تدبیر و مدیریت به سرانجام رساند به فضایی چالش‌برانگیز مبدل شده است.

*آیا فرماندار رباط کریم می‌توانست در این جریان نقشی موثرتری را ایفا کند؟

 بله فرماندار شهرستان به عنوان نماینده عالی دولت باید در این خصوص با یک اهتمام ویژه وارد عمل می‌شد، چراکه با وجود مسئولیت حساسی که دارد نباید در این‌گونه همایش‌ها نظاره‌گر آن‌هم از راه دور باشد و باید قبل از اجرای مراسم اگر قانونی بود کلیه تدابیر امنیتی را با در نظر گرفتن حضور معاون وزیر و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و حدود 30 تن از خبرنگاران و مهم‌تر از همه حضور بیش از صدها نفر از صاحبان صنعت و تولید را در دستور کار خود قرار می‌داد.

*آقای نکو جناب فرماندار رباط کریم قبل از مراسم در جریان این روند بود؟

ببینید این امر دو حالت دارد اگر عنوان کند که در جریان نبودم که عذر بدتر از گناه است و باید گفت که چطور نماینده تام‌الاختیار دولت در شهرستان در چند صدمتری اداره خود از این مراسم اطلاع نداشته است و این حرف منطقی به نظر نمی‌رسد.

اگر مروری بر شرح وظایف یک فرماندار داشته باشیم می‌بینیم که قانون‌گذار دقیقاً به این‌گونه مسائل پرداخته است، چراکه فرماندار به‌عنوان نماینده عالی دولت تنها نهادی است که می‌تواند در امر برگزاری هرگونه مراسم که حالت عمومی دارد، دخالت مستقیم داشته باشد.

*آقای نکو با این توصیف که جناب فرماندار فرمودند اگر مسئولان حاضر توقع داشتند که نماینده دولت در افتتاح نمایشگاهی که فاقد وجاهت قانونی بوده شرکت کند این انتظار و توقع، انتظار عبثی است پس چرا اجازه برگزاری مراسم غیرقانونی را در حوزه استحفاظی خود داده است؟

این علت را باید از آقای فرماندار پرسید بنده نیز تأکید دارم مخالف صد درصدی هرگونه تخلفی هستیم اما آیا این تخلفی که آقایان مطرح می‌کند یک‌شبه حاصل شده؟ یعنی پروژه به این گستردگی به‌طور جادویی یک‌شبه ساخته شده است؟

شما فرض کنید فردی بخواهد در بالای بام خود چند متر دیوارکشی کند سریعاً عوامل پلیس ساختمان چون که این کار برخلاف قوانین شهری است از آن جلوگیری می‌کنند، حال چطور شده در طی این چندین سال محلی با این وسعت آن‌هم در روز روشن احداث شده است اما کسی نتوانسته از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل
آورد.

بنده به‌صراحت عرض می‌کنم اگر مجموعه دارای تخلفاتی است متولی امر باید این موضوع را سریعاً پیگیری می‌کرد و هر آنچه در چهارچوب قانون تعریف‌شده است را اعمال می‌کرد و اگر این کار نکرده تخلفی آشکار است که نیاز به پیگیری دارد.

*جناب نکو صاحبان غرفه و تولید شهرستان که برای راه‌اندازی چنین مرکزی لحظه‌شماری می‌کردند به کجا خواهد انجامید؟

اولاً ما دست تولیدکننده را به گرمی می‌فشاریم که در راستای رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه چنین اتحادی را برقرار کرده است و نباید تاوان کوتاهی برخی از ادارات را این قشر پرداخت کند.

*آقای نکو فکر نمی‌کنید این‌گونه کش‌ و قوس‌ها و برخی نگاه‌ها می‌تواند انگیزه را در یک صاحب صنعت و تولید به یاس و ناامیدی تبدیل کند؟

به نکته خوبی اشاره کردید امروز با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در امور بین‌الملل و از طرفی تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان ما باید فرمایشات رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی را نصب‌العین کارهای خود در این حوزه قرار دهیم، چراکه ایشان بارها و حتی چندین سال است که بر حمایت از تولید داخل و کارآفرینی تأکیدات فراوان دارند.

آقای نکو نمایشگاه شهر مبل آیا در حوزه اشتغال‌زایی شهر برای شهرستان تأثیرگذار است و آیا جنابعالی احساس نمی‌کنید که از این‌گونه رفتارها برداشت سیاسی و انتخاباتی صورت گیرد؟

اولاً بنده یک قانون‌گذارم و بر اساس شرح وظایف خویش در منطقه قدم برمی‌دارم و باافتخار در خدمت مردمانی باعزت و انقلابی شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان هر آنچه در توان دارم و قانون به بنده اجازه می‌دهد کوتاهی نمی‌کنم و تا آخرین دقایق مهلت قانونی خود خادم چنین مردمی را به دوش می‌کشم و مجدد تأکید می‌کنم که اگر دوستان که احساس می‌کند بنده با مقاصد انتخاباتی و یا سیاست دست به چنین برنامه‌ای زدم سخت در اشتباه‌اند چراکه اگر سوابق دوره‌های گذشته کاندیداتوری بنده را بررسی کنید مشاهده خواهند کرد که همیشه تابع قانون بوده و خواهم بود.

در خصوص سئوالی که داشتند در خصوص اشتغال‌زایی نیز باید عرض کنم که بنده از همان ابتدا مسئله اشتغال‌زایی و کارآفرینی را یکی از مطالبات به‌حق جوانان جویای کار بود در دستور کار قراردادم که خوشبختانه بر اساس آمار توفیقات خوبی در این زمینه عاید شهرستان شده است.

بنده عرض کردم مخالف صددرصدی هرگونه تخلفی از سوی هر مقام مسئول و اشخاص هستم و معتقدم هر آنچه قانون‌گذار تعریف کرده باید اعمال شود ولی در بحث نمایشگاه برخی آقایان معتقدند برخی تخلفات ساختمانی در پروژه نمایشگاهی صورت گرفته و اگر این‌گونه بوده مسئولین وقت بایستی پاسخگوی عدم برخورد قانونی خود بوده باشند.

*آقای نکو چطور می‌شود که این مسئله دقیقاً روز بهره‌برداری از این پروژه که با حضور معاونت توسعه و برنامه‌ریزی وزارت تعاون و ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و بیش از صدها نفر از صاحبان تولید و صنعت در منطقه بوده به برخی رسانه‌ها اعلام می‌شود.

برای ما نیز این مسئله در هاله‌ای از ابهام است که چطور پروژه‌ای به این بزرگی و بنا به گفته خودشان از سال 84 را نگه داشتند امروز عملیاتی کنند. را متوجه نشده‌اند تا آنکه منتظر مراسم بودند که دارای میهمانان ویژه‌ای بوده است.

بنده به‌رسم میهمان‌نوازی و حمایت از تولید داخل و کارآفرینی یکی انتظار داشتم اگر این پروژه مشکلی داشته چراکه آقایان در زمان تدارک اجرای مراسم که به چند روز قبل از مراسم رسمی هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نکرده و مجموعه به صورت قانونی نسبت به اطلاع‌رسانی محیطی و رسانه‌ای اقدام کرده بودند.

*جناب نکو برای خروج از این روند چه پیشنهاد یا راهکار اساسی دارید؟ 

البته ما در این راستا نگرانی چندانی نداریم، چراکه ما در شهرستان دارای امامان جمعه‌ای هستیم که ضمن دارا بودن جایگاه ارزشمند و رفیع، به عنوان پدران معنوی شهرستان نیز به شمار می‌روند و اجازه نخواهند داد که برخی افراد بخواهند خواسته یا ناخواسته صنعت و تولید ما را به چالش بکشند.

*در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

امروز این افتخار نصیب بنده شده تا خادمی مردمی بی ادا و قانع را بر عهده گیرم که در همه مقاطع حساس انقلاب و نظام حامی و پشتیبان ولایت فقیه و این کشور بوده است و در این دولت تدبیر و امید نیز نمایندگانی از دولت در شهرستان‌ها استقراریافته که باتدبیر مسائل و مشکلات را مدیریت می‌نمایند که با در نظر گرفتن همه این تفاصیل امروز ما در سطح شهرستان دارای اتحاد و یکدلی هستیم که این خود از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار