به نام خبرنگار به کام....
در روز خبرنگار بهترین دستاورد، نگاهی به وضعیت خبرنگاران و رسانه هاست.
کد خبر: ۴۷۵۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱ 08 August 2017
 مازندران شاید از جمله استان هایی باشد که دارای بیشترین تعداد نشریات و سایت های مجازی در کشور است.
 
اقتصاد ناتوان ادارات و تعدد نشریات
 
 در استان مازندران شش روزنامه و بیش از 60 هفته نامه و دو هفته نامه تا کنون مجوز گرفته اند در حالی که حداقل تا سه سال گذشته تعداد روزنامه های استانی سه نشریه و تعداد هفته نامه ها نیز قریب به 50عنوان می شد.
 
افزایش تعداد رسانه های مکتوب در سال های اخیر همراه با ناتوانی اقتصاد دستگاه های اجرایی مازندران در پرداخت آگهی ها و تامین مالی این تعداد نشریه آسیب بزرگ در این حوزه به شمار می رود.
 
بخش خصوصی فعال و حامی رسانه ها نیز در استان مازندران یا تاکنون شناسایی نشده و یا توان مالی حمایت از رسانه ها را ندارند از این رو اقتصاد ضعیف رسانه های مازندران به دستگاه های اجرایی وابسته است که آن نیز در گرو مسایل مختلف است.
 
بسیاری از هفته نامه های استان مازندران چاپ منظم ندارند و نظارت خاصی نیز بر این امر صورت نمی گیرد. اجازه و یا فروش امتیاز هفته نامه ها در مازندران به وفور وجود دارد و بسیاری از این هفته نامه ها نیز توسط یک خبرنگار و بدون دفتر و نیروی اداری اداره می شود.
 
محتوای غالب این بخش نیز مبتنی بر فعالیت خبرگزاری ها است و عملا تولیدی در این حوزه دیده نمی شود.
 
به نظر می  رسد صدور مجوز باید براساس نیاز و تحمل اقتصادی مناطق صورت گیرد و یا نظارت بر روی چاپ این نشریات افزایش یابد.
 
*رشد قارچ گونه سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی
 
 در معضل رشد رسانه ها در مازندران نیز همان معضل رسانه ها مکتوب دیده می شود، رشد پایگاه های خبری که عموما مبتنی بر تولید نبوده و تنها  با کپی وضعیت می گذرانند نیز در زمینه تولید محتوا در مازندران خطر ویژه ای را به صدا در آورده است.
 
رشد سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی بی مجوز و با مجوز بدون نشریات اصولی و عدم توانایی اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران مساله ای است که از سوی استاندار مازندران و فرماندهی انتظامی مازندران نیز بارها گوشزد شده است و بخش مهم پرونده های قضایی رسانه ها در این حوزه وجود دارد که عموما نیز منتج به نتیجه نشده و آشفتگی رسانه ای را ایجاد می کند.
 
*صدور مجوزهای بی حساب و افزایش غیرواقعی فعالان رسانه ای
 
 صدور بی حساب مجوز رسانه ها در مازندران موجب افزایش غیرواقعی فعالان رسانه ای استان مازندران می شود، دستگاه های اجرایی که تاکنون باید با تعدادی خبرنگار و رسانه ها ارتباط داشته باشند امروز با حجم وسیعی از رسانه هایی در ارتباط اند که تولید محتوا نداشته اما انتظار حمایت و کمک دارند.
 
مدیران و خبرنگاران چندشغله نیز از همین بحث منتج می شود که صدور مجوز بدون در نظر گرفتن اینکه قرار است این رسانه چگونه مدیریت شود موجب می شود افرادی در هر شغلی خبرنگاری و رسانه داری را شغل دوم خود بدانند.
 
حضور این افراد به آشفتگی منتج می شود که فعالان واقعی و عرصه اطلاع رسانی استان را از واقعیت های این شغل دور می کند و در کنار آن نیز به برخی رانت ها و جناح بندی ها و باندبازی ها دامن می زند.
 
*فقدان خبرنگار و افزایش تعداد مدیران مسئول
 
 با عدم حمایت از خبرنگاران در سال های اخیر، تعداد خبرنگارانی که به جرگه مدیران مسئول افزوده شده اند، افزایش یافته است. امروز از دیگر از تعداد مناسب خبرنگار در مازندران خبری نیست و بیشتر خبرنگاران تبدیل به مدیرمسئول شده و خود رسانه دار شده اند از سویی نیز به همان دلیل گفته شده عدم درآمد کافی در بخش رسانه ای مازندران، تولد خبرنگاران جدید و مستقل و افرادی که خبرنگاری را شغل خود بدانند نیز صورت نمی گیرد.
 
عدم توانایی در بازپروری و یا پرورش خبرنگاران جدید نیز عرصه ای است که امروز در مازندران نیاز به توجه دارد.
 
*توزیع ناعادلانه آگهی ها و سهم اندک خبرنگاران
 
 بخش مهمی از معاش خبرنگاران از آگهی های دستگاه های اجرایی تامین می شود اما در یکی دوسال اخیر تغییر روند دادن آگهی به نشریات، موجب قطع عایدی خبرنگاران و افزایش درآمد مدیران مسئول از این بخش شده است.
 
تجمیع آگهی ها ابتدا در  ثبت و اداره پست و سپس در ارشاد و ارسال مستقیم به دفاتر نشریات موجب شده است که دست خبرنگاران از بخش مهمی از اقتصاد رسانه ها کوتاه باشد.
 
خبرنگاران بدون بیمه و مزایا و تنها با برخورداری از حق پورسانت، این منبع درآمد را نیز از دست داده اند.
 
از آنجایی که قرار بود توزیع عادلانه در زمینه توزیع آگهی ها صورت گیرد و توزیع از طریق سامانه مربوط به این بخش بدون نظر و دخالت عامل انسانی برای جلوگیری از رانت و یا توزیع ناعادلانه باشد؛ به نظر می رسد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باید به نفع قشر خبرنگار در این زمینه تجدید نظر کند.
 
*تولد مدیران چند رسانه ای در استان
 
 در سال های اخیر و در همین یکی دو سال اخیر تعداد افرادی که صاحب چندین هفته نامه و روزنامه در مازندران هستند افزایش یافته است. آگاهان این امر به خوبی می دانند تولد مدیران چند رسانه ای دغدغه اطلاع رسانی را از این بخش گرفته و تولد قشر جدیدی از رسانه های گروهی را موجب می شود که تنها به فکر تامین معاش از طریق یارانه های حمایتی وزارت ارشاد و یا وابستگی به گروه ها و جناح های سیاسی هستند
 
خروج رسانه ها از استقلال مادی و سیاسی و تولد رسانه های نوظهور با رویکردهای غیرحرفه ای امروز هشداری است که بسیاری از فعالان رسانه ای مازندران به آن اشاره می کنند.
 
*عدم تامین بیمه ای و حقوقی خبرنگاران از سوی رسانه ها
 
 با وجود قطع بیمه خبرنگاران از سوی وزارت ارشاد و تاکید به بیمه خبرنگاران از سوی رسانه ها، هنوز قریب به 80درصد از جمعیت 700تا 800 نفره خبرنگاران مازندرانی بیمه نیستند. فعالیت و کار بدون بیمه و در کنار آن عدم تامین شغلی دغدغه اصلی امروز خبرنگاران مازندرانی است.
 
مدیران رسانه ای که توان اداره نشریه خود را ندارند با دغدغه ای به نام بیمه خبرنگار مواجه نیستند فشاری نیز از سوی دستگاه های نظارتی صورت نمی گیرد و عموم خبرنگاران استان به صورت حق التحریر اداره می شوند.
 
به گزارش ایسنا، بازشناسی و آسیب شناسی رسانه ها و خبرنگاران مازندرانی در دوره جدید و در دولت دوازدهم در مازندران از نیازهای ضروری است که به نظر می رسد با رویکردهای جدید در نهادهای متولی باید پیگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار