معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس خبر داد
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از برنامه‌ریزی برای انتخاب شدن جلفا به عنوان «شهر ایمن و سالم» در سال 2020 خبر داد.
کد خبر: ۴۷۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰ 08 August 2017
یوسف داداش‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وظیفه‌ی اصلی سازمان در حوزه‌ی اجتماعی توانمندسازی جوامع محلی است، اظهار کرد: برای توانمندسازی جوامع محلی اقداماتی از قبیل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تقویت هویت ایرانی – اسلامی، حمایت از زن، سرپرست خانوار و محرومان، حمایت از پژوهش و تحقیق و توانمندسازی حوزه کارآفرینی را دنبال می‌کنیم. 
  
وی  با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی آموزش‌های پیشگیرانه و تکرار این آموزش‌ها را مدنظر داریم، بیان کرد: می‌خواهیم آموزش‌های پیشگیرانه را به یک منش تبدیل کنیم و سازمان منطقه آزاد ارس در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در زمینه‌ی سبک زندگی و آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و ... انجام داده است. 
  
وی با اشاره به اینکه بیکاری، طلاق و اعتیاد در رأس مشکلات اجتماعی قرار دارند، خاطرنشان کرد: 70 الی 80 درصد شخصیت انسان تا 13 سالگی شکل می‌گیرد، 13 تا 25 سالگی هم با تقبل هزینه‌هایی می‌توان شخصیت فرد را تغییر داد ولی بعد از 25 سالگی دیگر امکان تغییر شخصیت وجود ندارد؛ از این رو ضرورت دارد در روش کار آموزش و پرورش تجدید نظر شود. 
  
داداش‌زاده با اشاره به پیشرو بودن منطقه آزاد ارس در ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، اعلام کرد: ما منتظر بخشنامه‌ها نمی‌مانیم، باتوجه به ماهیت مناطق آزاد، به دنبال وارد کردن تجارب موفق دنیا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم. 
  
وی ادامه داد: همایش و دوره‌هایی در این بخش برگزار کرده‌ایم؛ به طوری که از اساتید داخلی و اساتید خارجی از کشورهای شرق آسیا که در فرزند‌پروری موفق هستند، دعوت کرده و از تجاربشان استفاده کرده‌ایم. 
 
تدوین اطلس اجتماعی
 
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه در اختیار داشتن آمار و ارقام، نخستین گام در راستای انجام اقدامات اجتماعی است، اظهار کرد: «اطلس اجتماعی» برای بروز رسانی اطلاعات و به عنوان چارچوب تحقیقی و آماری در حال تدوین است. 
  
وی با اشاره به مهاجر پذیر بودن منطقه آزاد ارس، گفت: باتوجه به توسعه‌ی اقتصادی منطقه، افراد زیادی از دیگر شهرها برای اشتغال به ارس آمده‌اند و همچنین وجود 4500 دانشجو در شهر 6000 نفری، ضرورت به روز رسانی اطلاعات و بررسی تغییرات ایجاد شده در فرهنگ و مسائل اجتماعی منطقه را افزایش می‌دهد، در نظر داریم با استفاده از اطلاعات اطلس اجتماعی، برنامه‌ای سه ساله تدوین کنیم. 
  
داداش‌زاده با بیان اینکه احیای هویت ایرانی – اسلامی یکی از دغدغه‌های اصلی ماست، اظهار کرد: مشکلات کنونی جوانان همچون الگو برداری آنان از غرب در نتیجه‌ی کوتاهی متولیان امر در شناسایی هویت و داشته‌هایمان است. برگزاری همایش و تجلیل از خانواده‌ی شهدای 1320، نخستین برنامه‌ی اجرا شده برای آشنا کردن جوانان با فرهنگ شهادت است و سومین دوره‌ی این همایش شهریور ماه امسال در سطح بالاتری برگزار می‌شود؛ همچنین بعد از سال‌ها یادمان شهدای سال 1320 احداث شده است. 
  
وی با اشاره به ضرورت حمایت از خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه، گفت: با همکاری دیگر سازمان‌ها اطلاع‌رسانی‌های لازم در رابطه با برنامه‌های اجرا شده برای آموزش خانواده انجام می‌شود؛ به طوری که بیش از 1200 مخاطب داریم که در برنامه‌های مختلف ما همچون آموزش حقوق شهروندی، مهارت‌های زندگی و ... شرکت می‌کنند. 
  
وی با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد (NGO) حلقه‌ی ارتباطی مابین دولت و مردم هستند، خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها می‌توانند با بسیج کردن مردم به صورت افتخاری، برخی از مشکلات حوزه‌ی اجتماعی را رفع کنند، پیش از این تنها یک تشکل مردم نهاد با مجوز فرمانداری به صورت نیمه فعال کار می‌کرد؛ خوشبختانه هشت تشکل مردم نهاد در منطقه فعال بوده و چهار تشکل نیز به دنبال اخذ مجوزهای لازم هستند. تشکل‌های فعلی در حوزه‌های فرهنگ بومی، محیط زیست، ادبیات مردم محلی، رباتیک و ... فعالیت می‌کنند. 
  
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس، با بیان اینکه به تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی آسیب‌شناسی در خصوص مشکلات اجتماعی بها می‌دهیم، بیان کرد: آخرین پژوهش انجام گرفته در خصوص بررسی علل طلاق است و با همکاری ارگان‌های مختلف همچون قوه‌ی قضائیه، دادگستری و نیروی انتظامی در این خصوص برنامه‌های مشترکی را دنبال می‌کنیم. 
  
وی در خصوص انتشارات انجام گرفته توسط سازمان منطقه آزاد ارس، اظهار کرد: در خصوص مهارت‌های زندگی، کاربرد رایانه برای والدین و کودکان، مجموعه‌ی فرزند پروری در سه جلد تحت عنوان «مادران خوب»، کتابچه‌ی 10 جلدی آموزش مهارت‌های ارتباطی کودکان و ... به چاپ رسیده و بین شهروندان توزیع شده است. 
  
داداش‌زاده با بیان اینکه حمایت از محرومان منطقه را مدنظر داریم، خاطرنشان کرد: مرکز نیکوکاری ارس سال گذشته افتتاح شد و فعالیتش هم از امسال آغاز شده که هدف اصلی آن توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر به روش‌هایی همچون آموزش صنایع دستی، آموزش قالیبافی، جواهرسازی و ... است تا این اقشار وارد بازار کار شوند و به نوعی محصولات تولیدی را خود مرکز نیکوکاری خریداری کرده و در نمایشگاه‌های مختلف به فروش می‌رساند. امسال نیز 900 تخم مرغ‌ رنگی شهری که در جشنواره‌ی مربوطه حایز رتبه نشده بودند، به نفع مرکز حمایت از نیکوکاران ارس به فروش رسید. 
  
وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد ارس در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هم ایفای نقش می‌کند؛ به طوری که اخیراً همایشی در این خصوص برگزار شد. 
  
وی اعلام کرد: مناطق آزاد به عنوان پایلوت کشوری باید تجربیات موفق را در بخش‌های مختلف امتحان کرده و به شکل الگویی مناسب برای کل کشور معرفی کنند، در بخش سلامت هم این هدف را دنبال می‌کنیم. 
 
هدف‌گذاری برای معرفی ارس و شهر جلفا به عنوان «شهر سالم و ایمن» در سال 2020
  
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در رابطه با اقدامات انجام شده در بخش سلامت، ادامه داد: یکی از اهداف اصلی‌مان معرفی ارس و شهر جلفا به عنوان «شهر سالم و ایمن» است که چنین شهرهایی به طور سالانه بعد از ارزیابی‌ها از سوی سازما‌ن‌های بین المللی گواهی شهر ایمن و سالم را اخذ می‌کنند. در سطح کشورمان شهر ایمن و سالم به طور یکجا وجود ندارد؛ از این رو کسب عنوان شهر ایمن و سالم در سال 2020 را هدف‌گذاری کرده‌ایم. 
  
وی با اعلام اینکه پروپوزال هزینه‌ای و عملیاتی «شهر ایمن و سالم» را دریافت کرده و بر اساس آن کارها را پیش می‌بریم، اظهار کرد: بعد از بازدید نماینده‌ی WHO از ارس و اخذ تأئیدیه‌های لازم گواهی شهر ایمن و سالم صادر می‌شود. 
  
اجرای طرح مدارس مروج سلامت در 23 مدرسه‌ی ارس
  
وی با اشاره به اجرای طرح مدارس مروج سلامت در کشور، گفت: اجرای این طرح در 12 مدرسه‌ی محدوده‌ی مرکزی ارس و 11 مدرسه‌ی محدوده‌ی خداآفرین از سال گذشته آغاز شده که شامل هفت گام است. 
  
داداش‌زاده ادامه داد: این طرح شامل رسیدگی به وضعیت فیزیکی مدارس، رعایت مسائل بهداشتی، وجود آب گرم، تجهیز مدرسه به اتاق بهداشت، بوفه، ارتباط با اولیاء و ... می‌باشد که وارد مرحله‌ی تجهیز اتاق‌های بهداشت شده است و در مراحل بعدی بازنگری سرویس‌های بهداشتی، شاداب‌سازی محیط مدارس و ... را پیگیری خواهیم کرد. 
  
وی تأکید کرد: به دلیل عشایری بودن برخی مدارس، تعداد کم دانش آموز و محرومیت، نگاه ویژه‌ای به اجرای طرح مدارس مروج سلامت در خداآفرین وجود دارد؛ امسال 800 میلیون تومان برای مدارس مروج سلامت در نظر گرفته شده است، در سوی دیگر رسیدگی به وضعیت مدارس یکی از پازل‌های رسیدن به شهر ایمن و سالم است. 
  
وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها در بخش سلامت بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: در راستای ساخت درمانگاه اصلی منطقه آزاد ارس، زمین مورد نظر سال گذشته تملک شده و امسال نیز با تهیه‌ی نقشه استارت کار زده می‌شود.
  
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس ادامه داد: بازه‌ی زمانی دو ساله برای ساخت این درمانگاه در نظر گرفته شده است که تجهیز و تأمین نیروی انسانی این درمانگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌گیرد. 
  
نبود بیمارستان در ارس!
  
وی با بیان اینکه بیمارستانی در محدوده‌ی منطقه آزاد ارس وجود ندارد! گفت: توجیه اقتصادی شرط اول احداث یک بیمارستان است، اخیراً مرکزی برای توریسم سلامت با پیشرفت 50 درصدی در حال احداث است. 
  
وی در رابطه با احداث اورژانس شهری و بین‌شهری، اظهار کرد: اورژانس بین شهری در مسیر خوی – جلفا با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال احداث بوده که بر اساس پیش‌بینی نیمه‌ی اول سال بعد افتتاح خواهد شد. اورژانس داخل شهری نیز در کنار درمانگاه ارس و اورژانس خداآفرین احداث می‌شود. 
  
داداش‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا مدارس کانکسی و مختلط در ارس وجود دارد؟ عنوان کرد: در محدوده‌ی جلفا حتی مدارس دو شیفته هم وجود ندارد، وضعیت مدارس خداآفرین مناسب نبوده و در برخی پایه‌ها مختلط هم است. 
  
وی در رابطه با وضعیت بیکاری در ارس، گفت: بیش از 12 هزار نفر شاغل در ارس وجود دارد، با این حال نمی‌توانیم بگوییم معضل بیکاری در ارس ریشه کن شده است، فرصت شغلی دسترس و مخفی در ارس بسیار بالاست ولی متأسفانه دانشگاه ها نیروهای کارآمد تحویل جامعه نمی‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :