محققان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در یافته های خود نشان داده اند که التهاب می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان از جمله سرطان های کولورکتال باشد به طوری که التهاب مزمن از مسیر غیر مستقیم، با واسطه سیلکواکسیژناز – 2 در بروز بیماری های بدخیم دخالت می کند.
کد خبر: ۴۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 14 June 2015
هدف از این مطالعه بررسی مطالعات انجام شده با موضوعات میزان پیشگیری کنندگی و تاخیر آوری ضد التهاب های غیر استروئیدی در رابطه با CRC توسط سید علیرضا میرصانع دانشجوی کارشناسی اتاق عمل  گروه اتاق عمل دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و جمعی از همکارانش انجام شده است.

بررسی بافت های سرطانی کولون نشان می دهد که سطح پروستاگلاندین ها در بافت توموری و حتی پولیپ های آدنومایی افزایش می یابد که به همین دلیل استفاده ضدالتهاب غیر استروئیدی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته پژوهشگران هدف از انجام این مطالعه مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در سال های اخیر در باره میزان پیشگیری کنندگی و تاخیر آوری داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی در رابطه با سرطان های کولورکتال بوده است که به بررسی 20 مطالعه صورت گرفت و مبنای اساسی مطالعات بررسی اثرات مفید داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی بر درمان و پیشگیری سرطان کولورکتال بود.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی دارای پتانسیل قابل توجه و مثبتی در جهت پیشگیری از بروز سرطان های کولورکتال است. همچنین این داروها با مهار مسیرهای ایجاد التهاب قادر به جلوگیری از گسترش التهاب و سرانجام جلوگیری یا ایجاد تاخیر در بروز سرطان کولورکتال هستند.

سایتوکین های التهابی مثل پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها در فرآیند التهاب بسیار دخیل هستند به طوری که مهار سنتز این سایتوکین ها در جلوگیری از بروز سرطان یا تاخیر آن موثر هستند.

همچنین داروهای خاصی که آنزیم های کلیدی مسیر متابولیسمی تشکیل پروستاگلاندین ها و لوکوترین ها را هدف قرار می دهند، مورد استفاده هسنند که این داروها همان ضد التهاب های غیر استروئیدی  است که ما با استنتاج از بررسی های صورت گرفته استفاده از آنها را در پیشگیری و به تاخیر انداختن سرطان های کولورکتال توصیه می شود.

این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات هفتمین کنگره سالیانه تازه های تشخیص و درمان کانسر کولورکتال به چاپ رسیده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار