مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ايران:
مشاور مدیر عامل در امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران گفت: آمار اهداي خون بانوان كشور در سال 83 حدود 11 درصدبوده است كه اين آمار در سال 93 به كمتر از 5 درصد رسيده است كه اين مسئله جاي تامل دارد.
کد خبر: ۴۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 16 June 2015
به گزارش تابناک قم، طاهره مجیدی روز سه شنبه در نشست هم انديشي ترويج اهداي خون بانوان كه با حضور مديركل امور زنان و خانواده استانداري و مشاورين امور زنان دستگاه هاي اجرايي استان و در تالار امام رضا(ع)، از كاهش آمار اهداي خون بانوان كشور در ده سال گذشته ابراز نگراني كرد.

وي آمار اهداي خون بانوان در اروپا را 50 درصد عنوان كرد و افزود: ترس از سوزن، ترس از كم خوني، ترس از بيمار شدن، نداشتن توان كافي در انجام وظايف روزانه، نبود وقت كافي و نداشتن اجازه همسر از جمله دلايل كاهش آمار اهداي خون ميان بانوان در ايران است.

وي در ادامه به نگراني بروز مشكلات اهداي خون در بانوان از جمله ابتلا به بيماري كم خوني  اشاره کرد و افزود: هموگلوبین هر فرد در زمان بدو مراجعه به پایگاه های انتقال خون و قبل از خونگیری به طور دقیق بررسی می شود تا مشکلی به وجود نیاید.

مجيدي اضافه کرد: پزشكان مجرب مستقر در اين پايگاه ها، علاوه بر خودداري از اهداي خون توسط افراد مبتلا به كم خوني، جهت پيشگيري به اهداكنندگان قرص آهن ارائه مي گردد.

وي با اشاره به برگزاري همايش ، جلسات هم انديشي، كارگاه هاي آموزشي و تبليغات مناسب براي بانوان جهت ترغيب بانوان به اهداي خون، اضافه كرد: برگزاری یک کلاس یا دوره آموزشی و هم اندیشی در طول سال جوابگو نیست و این کار باید در طول سال و به طور مستمر انجام پذيرد.

مجیدی عنوان کرد:به طور کلی 35 میلیون از جمعیت ایران را بانوان تشکیل می دهند که از این میان متاسفانه تنها 5 درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند در حالی که در سال 83 این آمار حدود 11 درصد بوده است که نشان از کاهش آمار اهدای خون بانوان بوده است.

وی گفت:حدود 49 درصد از بانوان ایران شاغل هستند که با یک فرهنگ سازی در محیط های کاری و اداری مبنی بر اهمیت اهدای خون می توان یک تحول خوبی در این عرصه به وجود آورد.

وی افزود: آمار اهدای خون در کشورهای اروپایی 50 درصد و در سریلانکا 30 درصد است با این حال باید برای ترویج فرهنگ اهدای خون در بانوان ایرانی که حدود 5 درصد است تلاش کرد به ویژه اینکه از میان 2 میلیون واحد اهدای خون تنها 50 هزار واحد مربوط به بانوان است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار