بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در حالی شاهد رشد شاخص کل با اتکا به نمادهای بزرگ بود که غالب نمادهای بازار با افت قیمت همراه شدند.
کد خبر: ۴۹۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ 06 September 2017
به گزارش تابناک : شاخص سهام با اتکا به رشد  نمادهایی نظیر ملی‌مس، فولاد مبارکه، مبین، بانک ملت و پالایشگاه اصفهان با رشد 281واحدی (معادل 34/ 0 درصد) مواجه شد و بیش از 200 واحد بالاتر از نیمه کانال 83 هزار واحدی ایستاد. در مقابل شاخص کل هم‌وزن اما دیروز کاهشی 20واحدی (معادل 12/ 0 درصد) را تجربه کرد.امری که نشان می‌دهد معاملات مثبت در نمادهای بزرگ بازار موجب رشد شاخص سهام در جریان معاملات دیروز شده است. 

بازار سهام تحت تاثیر نزدیکی به پایان شهریور ماه و همچنین کمبود نقدینگی ناشی از محدودیت‌های معاملات اعتباری و تسویه اعتبارها، شرایط ضعیفی را تجربه می‌کند.این شرایط احتمالا تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد یافت.در تحولات پیرامون بازار سهام عضو هیات سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه جرایم سوئیفت برای برخی بانک‌هایی که با ایران همکاری دارند، منجر به توقف مذاکرات با بانک‌های بزرگ اروپا شده، گفت: اروپا زیربار تحریم دوباره نمی‌رود

حسین سلیمی با بیان اینکه بانک‌های بزرگ اروپایی مذاکرات خود را برای برقراری روابط‌بانکی با ایران آغاز کرده‌ بودند، گفت: با انتشار برخی خبرها از جانب سوئیفت مبنی بر جریمه برخی شرکت‌هایی که با ایران کار کرده‌اند، این مذاکرات کندتر شده است و بانک‌های بزرگ اروپایی احساس نگرانی از بازگشت دوباره تحریم‌های بانکی علیه ایران و اعمال محدودیت و جریمه از جانب آمریکا دارند. سلیمی گفت: به‌نظر می‌رسد این‌بار اروپایی‌ها، زیر بار تحریم‌های آمریکا علیه ایران نروند؛ چراکه تحریم در مرحله قبلی، به ضرر اروپا تمام شد و آنها دیگر زیر بار این موضوع نمی‌روند و اروپا حاضر نیست بازار جذابی مثل ایران را از دست بدهد. 

در گروه غذایی دیروز سال زراعی کشور آغاز شد. در این مرحله بهای چغندرقند نیز با افزایش اندکی همراه شده است، در این شرایط معامله‌گران در انتظار اعلام بهای شکر هستند که انتظار می‌رود متناسب با رشد بهای چغندر افزایش یابد. 

در گروه غذایی معاون وزیر کشاورزی خودکفایی در تولید شکر را قریب‌الوقوع اعلام کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا سه سال آینده عملکرد تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را می‌شکند و به میانگین پنج تن در هکتار در اراضی آبی خواهد رسید. به گزارش «ایسنا» عباس کشاورزی اذعان کرد: طی چهار سال گذشته بهره‌وری آب ۲۵ درصد افزایش یافته است بدون آنکه سطح زیر کشت بیشتر شود و زمینی به اراضی کشاورزی اضافه شود، این در حالی است که صرفه‌جویی در میزان مصرف آب نیز ۲۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تا سه سال آینده تولید کلزا در ایران رکورد جهانی را پشت‌سر می‌گذارد و به میانگین پنج تن در هکتار در کشت آبی می‌رسد، گفت: کلزا نسخه نجات کشت آبی در ایران است و تا دو سال آینده ضریب خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی با توسعه کشت کلزا باید به ۳۰ درصد برسد، در غیر این صورت واردات، تولید داخلی را از بین خواهد برد.وی گفت: در زمینه شکر نیز توفیقات معجزه‌آسایی در زمینه چغندر قند تجربه شده است و باید با مدیریت آب خودکفایی شکر صورت گیرد. به‌زودی مشکل کارخانه‌های این صنعت حل می‌شود اما اقدامی که دولت باید انجام دهد این است که قیمت شکر را در فروردین ماه هر سال اعلام کند.

در گروه پالایشی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور97 به‌صورت حسابرسی‌شده را منتشر کرد. گروه گسترش نفت و گاز پارسیان پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به پایان شهریور 97 با سرمایه 40 هزار و 500 میلیارد ریال را مبلغ 305 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات اعلام کرد. 

گزارش حسابرسی‌شده منتهی به پایان شهریور‌ماه 97 «پارسان» بدون تغییر نسبت به اولین پیش‌بینی حسابرسی‌نشده همین دوره منتشر شده است. در گروه انبوه‌سازی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 97 را منتشر کرد.شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه با سرمایه ثبت‌شده یک‌هزار میلیارد ریال و سرمایه ثبت‌نشده 320 میلیارد ریال، پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال منتهی به پایان شهریور 97 با سرمایه یک هزار و 320 میلیارد ریال، مبلغ 254 ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات است.سود هر سهم «ثباغ» در گزارش قبل 337 ریال اعلام شده که در گزارش جدید به دلیل لحاظ سرمایه جدید، با 25درصد کاهش 254 ریال اعلام شده اما سود خالص بدون تغییر است. در گروه انفورماتیک دیروز همچنان مبین وان کیش با صف خرید همراه بود.

در این گروه عرضه سهام شرکت انتقال داده‌‌های آسیاتک به‌عنوان برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور، در مرحله نهایی قرار داشت و به‌زودی سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار ارائه می‌شود.به گزارش روابط عمومی شرکت انتقال داده‌های آسیاتک، این شرکت توانست در نوزدهم اردیبهشت ماه 1396 موافقت هیات‌ پذیرش بورس را برای پذیرش در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار کسب کند. در این گروه همچنین شرکت آسان پرداخت پرشین بعد از افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی، سود هر سهم سال مالی جاری را اصلاح و اعلام کرد. 

با افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت آسان پرداخت پرشین در مجمع فوق‌العاده یکشنبه 12 شهریور، سرمایه اسمی این شرکت بورسی از محل سود انباشته از 100 به 200 میلیارد تومان رسید تا صرف خرید 150 هزار دستگاه پوز شود. این شرکت بعد از این رویداد، سود هر سهم مالی اسفند جاری را اصلاح کرد تا طی روزهای آینده آماده بازگشت به تابلوی بورس معاملات باشد.

به این ترتیب «آپ» که با سرمایه قبلی، برای هر سهم 2773 ریال سود پیش‌بینی کرده و در سه ماه اول سال 22 درصد معادل 610 ریال را پوشش داده بود، سود هر سهم را با سرمایه جدید 200 میلیارد تومانی، 1369 ریال پیش‌بینی و 305 ریال در سه ماه اول سال محقق کرد. در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت بورسی فرآورده‌های نسوز آذر، پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را از یک محل اعلام کرد. 

تامین مالی«کاذر» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با دو هدف اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش صورت خواهد گرفت.در گروه فلزی دیروز شرکت ملی مس با توجه به نرخ‌های مختلف در بورس فلزات لندن، ۶ سناریو برای سود هر سهم تا پایان سال پیش‌بینی کرد. این اعلام سود‌آوری موجب رشد قیمت ملی مس در بازار دیروز شد. شرکت ملی مس با قیمت جهانی هر تن مس معادل 6500 دلاری مبلغ 377 ریال سود دارد. با مس 6800 دلاری 413 ریال، با مس 6900‌دلاری 425 ریال و با مس 7000 دلاری 436 ریال سود دارد. نرخ دلار در همه سناریو‌‌ها 3750 تومان در نظر گرفته شده است. 

در گروه تجهیزات نماد متوقف آذرآب برای انتهای ماه جاری برای برگزاری مجمع سالانه و انتخاب اعضای هیات مدیره از سهامداران دعوت کرده است. جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت 15 روز دوشنبه 27شهریور ماه برگزار می‌شود. همچنین جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت 17 همان روز با دستور کار انتخاب اعضای هیات‌مدیره برگزار می‌شود. در مجموع بازار دیروز بازاری با شاخص مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 210میلیارد تومان و در فرابورس به 88میلیارد تومان بالغ شد.







منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار