تابناک تهران گزارش می دهد؛
نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه، گفت: پایبندی فنی و تکنیکی ایران، به تنهائی برای ایالات متحده به منظور ادامه این توافق کافی نیست.
کد خبر: ۴۹۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳ 06 September 2017
احتمال خروج آمریکا از برجام

نیکی هیلی در سخنرانی ۲۰ دقیقه ای خود در مؤسسه پژوهش سیاست عمومی امریکن انترپرایز، اظهار داشت: توافق هسته ای نمی تواند به تنهائی مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: تاریخ ایران، تاریخچه ی روابط این کشور با آمریکا، رفتار ایران در خاورمیانه، قطعنامه های سازمان ملل و قوانین کشور آمریکا می بایست در گزارش ماه اکتبر دونالد ترامپ به کنگره مدنظر قرار گیرد.

هیلی افزود: آن چه که من می گویم این است که رئیس جمهور آمریکا نباید پایبندی ایران به برجام را تأئید کند و می بایست نسبت به این تصمیم قاطعانه عمل کند.

این مقام آمریکایی در ادامه اذعان داشت: پایبندی به برجام بسیار آسان است، ولی موضوعات دیگری وجود دارند، که باید مدنظر قرار گیرند.

توافق هسته ای در ماه جولای ۲۰۱۵ انجام شد و در ماه ژانویه ۲۰۱۶ اجرائی شد و بر اساس آن در ازای برداشته شدن تحریم های هسته ای  ایران نیز متعهد شد برخی از برنامه های هسته ای خود را متوقف کند، در این میان برخی از این تحریم های برداشته شده پس از چند سال منقضی می شوند.

کنگره ی آمریکا قانونی را مصوب کرد که براساس آن اعمال یا رفع تحریم ها، منوط به گزارش رئیس جمهور مبنی بر پایبندی ایران به توافق باشد و ترامپ تاکنون دو بار این گزارش را ارائه کرده است.

هیلی در خصوص خروج یکجانبه ی آمریکا از توافق و پایبندی باقی اعضا نیز، گفت: متحدین اروپائی ما که ارتباط نزدیکی با دولت اوباما در تدوین این توافقنامه داشتند، نگرانی های جدید آمریکا را درک می کنند.

وی اقدام واشنگتن را در جهت ایجاد رضایتمندی متحدینش دانست و این تصمیم آمریکا را براساس امنیت ملی آمریکا دانست و نه اروپا.

سفیر فرانسه دولت آمریکا را برای مانع تراشی بر سر راه برجام سرزنش کرد

ژرارد آرود؛ سفیر فرانسه در آمریکا در واکنشی سریع نسبت به اظهارات هیلی در صفحه توئیتر خود، دولت ترامپ را در خصوص مانع تراشی های آشکار بر سر توافق هسته ای با ایران، سرزنش کرد.

آرود در صفحه توئیتر خود نوشت: برجام تنها در مورد مسأله هسته‌ای ایران است، نه چیز دیگر و تاکنون ایران به تعهدات خود در چارچوب مورد توافق متقابل پایبند بوده است.

آمریکا در توافقات خود با دیگران غیر قابل اعتماد است؟

هیلی در خصوص این اظهارنظر، که خروج آمریکا از این توافق می تواند این پیام را بدهد که، واشنگتن با کسانی که بر سر میز مذاکره می نشیند (به ویژه کره شمالی) به عنوان یک طرف غیر قابل اعتماد بوده و به سادگی توافقات را زیر پا می گذارد را رد کرد.

اخیراً رکس تیلرسون؛ وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد تا از طریق کمپین بین المللی "اعمال فشار/ زور صلح آمیز” پیونگ یانگ را وادار کند تا بر سر میز مذاکره بنشیند.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: این مهم است که دیگران بدانند، ما تا زمانی از یک توافق حمایت می کنیم که امنیت ملی ایالات متحده آمریکا تأمین شود.

وی حمایت ایران از تروریسم و جنگ های نیابتی، قاچاق و نقض حقوق بشر را دلایل دیگر آمریکا برای عدم حمایت آمریکا از این توافق دانست.

نیکی هیلی همچنین گفت: همه امیدوارند با توافق هسته ای، رویکرد دولت ایران اصلاح شود، اما هیچ کس به تاریخ ایران و خشونت هایی که این کشور از خود در گذشته نشان داده توجه نمی کند.

وی افزود: زمانی که محدودیت های غنی سازی اورانیوم ایران به اتمام برسد، این کشور قادر خواهد بود همچون کره شمالی به سمت آمریکا بمب اتمی شلیک کند.

هیلی تصریح کرد: از کجا معلوم است که در طول این ۱۰ سال ایران هزینه لازم را برای آغاز یک جنگ اتمی را تأمین نکند؟

تاکنون دلیل مستندی برای عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای ارائه نشده است

یک مشاور کنگره، که نخواست هویتش فاش شود، در خصوص اظهارات هیلی، گفت: در صورتی که رئیس جمهور بخواهد عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای اعلام کند، می بایست به وضوح دلیل عدم پایبندی ایران به توافق را بیان کند.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ مدرک مستندی از سوی رئیس جمهور در این خصوص ارائه نشده است.

این سیاستمدار آمریکائی افزود: بر اساس قانون آمریکا رئیس جمهور می بایست دلایل مستند خود را مبنی بر این که چگونه ایران به طور فنی این توافق را نقض کرده را بیان کند.

بن کاردین؛ سناتور ارشد دمکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنا نیز، گفت: این اشتباه است که آمریکا به خاطر اهداف سیاسی، به طور یکجانبه توافق با ایران را نقض کند.

گاردین اظهار داشت، این که ایران به توافق هسته ای پایبند است یا نه، یک تصمیم واقعی است و نه سیاسی. 

گزارش از: میثم خاکپور 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار