مهندس ولی‌‌الدين مصلحتی شربيانی مشاور مديرعامل و مجري طرح برق روستايي كشوردرپاسخ به اینکه در دولت یازدهم چند درصد از روستاهای کشور از نعمت برق برخوردار و محروم هستند اظهار داشت : تا به امروز ۱۰۰درصد روستاهای فاقد برق ما در سراسر کشور برقدار شده اند .
کد خبر: ۴۹۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰ 10 September 2017
 به گزارش راه مردم :  مهندس ولی‌‌الدين مصلحتی شربيانی مشاور مديرعامل و مجري طرح برق روستايي كشوردرپاسخ به اینکه در دولت یازدهم چند درصد از روستاهای کشور از نعمت برق برخوردار و محروم هستند اظهار داشت : تا به امروز ۱۰۰درصد روستاهای فاقد برق ما در سراسر کشور برقدار شده اند .
وی گفت : براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران که در سال ۹۰منتشر شده است ما روستای فاقد برق نداریم،در این میان سوالی پیش می آید که آیا روستایی فاقد برق باقی مانده است که برقدار شود در پاسخ باید بگویم بله به این دلیل که ما نمی توانیم برای برق رسانی به روستا ها کار خلاف قانون انجام دهیم به این معنی که برخی از روستاها در مناطقی واقع شده اند که دچار مشکل معارض یا در مکانی هستند که از جهت منابع طبیعی مجوز و یا کد ندارند .
مصلحتی شریبانی افزود : وقتی روستایی قاقد کد باشد و موارد مذکور را نیز در خود داشته باشد ما نمی توانیم به این روستا ها برق رسانی داشته باشیم اما یک استثناهایی هم قائل شده ایم به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان برخی از روستاها فاقد برق هستند که شامل موارد یاد شده می باشند ولی مذاکراتی با مسئولان آن مناطق شده است شاهد این بودیم که مردم آن سامان واجب تر از منابع طبیعی هستند چراکه زمین های روستایی استان مذکور خشک و لم یزرع می باشد و باتوجه به این خشکسالی دیگر منابع طبیعی زیاد معنای چنانی در آن روستا ها ندارد ، مردم برای ما مهم و در اولویت اولیه هستند .
مديرعامل و مجري طرح برق روستايي كشوریاد آورشد : مذاکراتی که با مسئولان منطقه صورت گرفت به شکر خدا مجوزات لازمی صادر شد ، قرار براین شد که مناطق روستایی سیستان و بلوچستان نیز برقدار شوند ، درکل کشور برای ۳۰۰ روستای شناسایی شده در سال ۹۶ مجوز دریافت شده است و باید برقدار شوند که تا به امروزتوانسته ایم بیش از ۵۶ هزار ۸۰۰ روستا را از نمعت روشنایی برخوردار کنیم .
وی متذکرشد : ما در این میان مدعی این مهم هستیم که ۱۰۰درصد روستاهای بالای ۱۰ خانوار برقدار شده اند ، تا به امروز روستاهایی زیر شبکه که دارای ۲ یا ۳ خانوار بودند نیز برق رسانی کردیم و در این میان در هر منطقه ای که حتی ۴ خانوار زندگی می کردند و از خانواده های معظم شهدا ، جانبازان و …بودند را نیز بدون استثناء بوسیله انرژی های نو و شبکه برقدارکردیم ، به این دلیل فاصله طولانی روستا از شبکه ، فاقد بودن جاده ماشین رو ، جنگل ها وکوه ها واقع شده اند به ناچار از سیستم های پیشرفته استفاده کردیم .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد : به اعتقاد اینجانب مسئله تحریم ها یک مصیبت و مشکل اساسی برای مملکت ما بوده ، در قسمت برق نیز ما در فشار بودیم و به یقین ما با مشکلاتی عدیده از قبیل قطعات یدکی و تجهیزات مواجه بودیم و باتوجه به اینکه اکثر تجهیزات را به شکر خدا در ایران می سازیم ولی با مشکلاتی نیز مواجه بوده ایم .
مجري طرح برق روستايي كشور افزود : در برق رسانی روستایی این مشکلات را ما احساس نکردیم به این دلیل که در برق رسانی روستایی آنچیزی که ما انجام می دهیم تمامی تجهیزات در دسترس مملکت ما بوده و مشکل خاصی در این زمینه نبوده است و تا به امروز به هیچ وجه نیز برق رسانی به روستاها از گذشته تا به امروز متوقف نشده است .
وی متذکر شد : به اعتقاد اینجانب هزینه تولید انرژی در ایران نسبت به استاندار های جهانی هزینه تمام شده ارزان تری دارد ، ما در کشورمان انرژی فسیلی داریم و از این انرژی نیز برق را تولید می کنیم گران تمام می شود ولی در کشور خودمان این انرژی را داریم ولی در خارج از کشور از انرژی اتمی در جهت تولید برق استفاده می کنند چون انرژی های دیگر گران تر از انرژی ما تمام می شود چراکه آنها نفت و گاز ندارند و اگر هم داشته باشند برایشان صرفه ای ندارد چون در کشورهای خارجی بخش خصوصی این مسائل را اداره می کنند .
مصلحتی شربیانی گفت : بخش خصوصی در مجموعه ای سرمایه گذاری می کند که نتیجه حاصل آن مثبت باشد به اعتقاد اینجانب نسبت به دنیا انرژی را بسیار ارزان تر به مردم ارائه می کنیم .
 
این مقام مسئول یاد آورشد : به اعتقاد بنده ما در کشوری هستیم که در دنیا بی نظیراست چرا که دارای کوه ، دشت ، آب ، رودخانه های خروشان و آفتاب خوبی هستیم وباید اعلام کنم که در ۴ سال گذشته دولت تدبیر و امید نیز گام های خوبی برداشتیم ، حدود ۱۵ درصد برق آبی در جنوب غربی کشور در حال تولید است که از رودخانه ها گرفته می شود ، فعال نمودن برق ۲۱۷ روستا در کشور توسط انرژی خورشیدی ودربرخی مناطق نیز از انرژی بادی برای تولید برق استفاده شده است که حدود ۲ مگاوات برق است که در رده خود بینظیر است .
مصلحتی شربیانی گفت : در گیلان و مازندران برای حفظ و نگهداری از محیط زیست شبکه گذاری نکردیم چراکه اگر شبکه بارگزاری می کردیم باید جاده سازی می کردیم و اگر جاده ایجاد می شد می بایست تمام درختان را از بین می بردیم و به ۱۰ تا ۲۰ خانوار یک شبکه طولانی گران قیمت با تخریب محیت زیست و عواقب بعدی آن تحویل می دادیم .
وی یاد آورشد : اگر جاده سازی می کردیم با مشکلاتی همچون قاچاق چوب ، هجوم شهرنشیان به آن مناطق برای ساختن ویلا ، خانه و تخریب محیط زیست و …مواجه می شدیم ، در ۴ ساله گذشته گام ها و شروع خوبی برای تولید انرژی های نو که آمار آن نیز قابل رویت است را شاهد هستیم .
این مقام مسئول یاد آورشد : بسیج توانیر در راستامصرف بهینه برق یک کارگروهی تشکیل داده است که اینجانب هم عضو آن می باشم ، در این مجموعه کمک کرده ایم به همکارانمان ، در ارتباط با کاهش تلفات در سیستم داخلی مطالعات فراوانی شده است و در این جهت کمک و یاری از اصناف گرفته شده است و تصمیماتی هم در آن مجموعه اتخاذ شده است و نتیجه مثبتی حاصل شده است .
وی افزود : مجموعه توانیر فرهنگ سازی را از خودش آغاز کرده است یعنی لامپ های اضافی را خاموش ، لامپ پرمصرف را حذف ، بعد از ۱۶ عصر تمام سیستم های سرمایشی و گرمایشی خاموش و چراغ ها به کل خاموش است به غیراز محوطه در مکان های امنیتی که باید روشن بماند .
مجري طرح برق روستايي كشور گفت : ما از لامپ های کم مصرف در حال پیش روی بسوی ال ای دی ها هستیم و هیچ گونه خطری هم ندارند به عنوان مثال با یک لامپ ۵ وات ال ای دی می توان یک اتاق را روشن کرد درصورتی که با معولی ها که بصورت لامپ های گازی بوده و با ۲۰۰ وات هم نمی شود فضارا روشن کرد باید اذعان کنیم که دنیا بسوی بهینه سازی و مصرف بهینه انرژی در حال حرکت است .
وی در مورد اینکه گزینه پیشنهادی وزارت نیرو می باشد یا خیر اینگونه پاسخ داد و گفت : ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم هرشخصی که پست وزارت نیرو را به دست می گیرد خداوند،خیر و صلاح مردم و مملکت را بخواهد تا مردم در رفاه و آسایش زندگی کنند و دغدغه ای نداشته باشند .
مصلحتی شربیانی افزود : ما در حال حاضر به تحقیق ۱۰۰درصد روستا ها را برقدار کرده ایم و ۳۰ درصد جمعیت ما نیز روستایی هستند چراکه قبل از انقلاب ۳۶میلیون نفر جمعیت داشتیم و حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد روستایی بودند که اگر این مورد را اگر بخواهیم درصد بگیریم حدود ۲۳ میلیون می شد و در حال حاضر نیز همین جمعیت را داریم پس روستا ها یک جمعیت بزرگی را تشکیل می دهند .
وی خاطرنشان کرد : ما باید یک سازمان دهی خوبی در ارتباط با روستا ها داشته باشیم وچارت سازمانی برق روستایی را به گونه ای بنویسم تا بتوانند تمام مسائل و مشکلات مالی ، تجهیزات ، اجرایی و نگهداری آن را بصورت قوی تری انجام بدهند ،‌ در حال حاضرمشکلاتی را که در روستا ها داریم بحث توسعه روستایی اعم از مهاجرت معکوس ، تعمیر ، نگهداری و بهینه سازی شبکه های روستایی است که نیاز به بودجه کلان دارد .
 
مجري طرح برق روستايي كشور یاد آورشد : این بودجه کلان نیاز به یک سازمان و تشکیلات مستقل و مجزایی دارد ، در حال حاضر از طریق معاونت هماهنگی درحال اجرا است و در شرکت های توزیع برق نیز بصورت فردی این عملیات ها صورت می گیرد ما باید در شرکت های توزیع این موارد مذکور سازمانشان را بزرگتر کنیم ، به این دلیل که برق رسانی به اهالی روستاهای فاقد برق برایمان دارای اهمیت بالایی هستند وقتی که ۳۰درصد جمعیت کشور روستائیان تشکیل می دهند نمی توان یک مجری طرح در هراستان داشته باشیم که مجموعه را اداره کند .
وی خاطر نشان کرد : اعتقاد دارم نعمت برق در روستاها باعث شکوفایی استعداد ها و الگوی زندگی آنها شده و شاهد این هستیم که تعداد زیادی از دانشجویان ما از اقشار روستایی هستند که نابغه هم شده اند و این امر برق رسانی در روستا ها به اعتقاد اینجانب میمون و مبارک بوده است و از اهداف بسیار مثبت و قابل ستایش دولت جمهوری اسلامی می باشد و امیدواریم باعث شود ارگان ها و سازمان های دیگر نیز پا به پای ما در امر خدمت رسانی به روستائیان گام های خوبی بردارند .
مصلحتی شربیانی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت : در حال حاضر ۵۰۰ روستای برقرسانی شده داریم که تبدیل به شهر شده اندو دارای شهردار و امتیازات خوبی هم می باشند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار