رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان طرح تحول نظام سلامت را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از کارسازترین طرح‎های تحول نظام سلامت است.
کد خبر: ۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶ 15 February 2015

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان طرح تحول نظام سلامت را از مصادیق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از کارسازترین طرح‎های تحول نظام سلامت است.

حبیب‌الله موسوی‌بهار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت که به استفاده از منابع داخلی در حوزه سلامت تاکید دارد مصداق اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی استفاده بهینه از منابع موجود و خلق منابع جدیدی است که اتکا به داخل را تضمین کرده و وابستگی به خارج را از بین می‌برد.

وی با اشاره به تحریم‌های فعلی و شرایط اقتصادی موجود ادامه داد: در این شرایط باید اقتصاد به شکلی مدیریت شود که بتوان بدون وابستگی و یا با کمترین وابستگی به منابع خارجی حیات را به نحو شایسته‌ای پیش برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حوزه بهداشت و درمان هم از این قاعده مستثنی نیست و در این بخش هم باید با تکیه بر منابع داخلی میزان بهره‌وری را بالا برد.

اتکا بر منابع داخلی استان با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی

وی طب سنتی و ظرفیت مناسب استان در فراوانی گونه‌های گیاهان دارویی را یکی از سرمایه‌های این استان در حوزه درمان دانست و افزود: طب سنتی به عنوان یک اصل غیر قابل انکار در زندگی بشر از بدو خلقت وجود داشته است.

موسوی‌بهار ادامه داد: طب سنتی در درمان جایگاه ویژه‌ای دارد اما باید به صورت علمی و با اطلاعات و دانش شناخته شده استفاده شود.

دانشکده طب سنتی در همدان تاسیس می‌شود

وی استان همدان را یکی از قطب‌های گیاهان دارویی کشور دانست و گفت: در این راستا از یک سال پیش اقداماتی برای تاسیس دانشکده طب سنتی در همدان صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: اخیراً تأسیس این دانشکده در وزارت بهداشت به تصویب رسیده و با راه‌اندازی این دانشکده تربیت متخصصان طب سنتی و ساماندهی افرادی که در حوزه طب سنتی تجربی مشغول فعالیت هستند آغاز خواهد شد.

افزایش بهره‌وری بیمارستان در شهرستان‌های استان

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای اقتصاد مقاومتی است اظهار داشت: طی یک سال گذشته با اجرای برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت بهره‌وری بیمارستان‌ها بالا رفته است.

موسوی‌بهار گفت: همچنین تعداد قابل توجهی از پزشکان متخصص در بیمارستان‌های شهرستان‌ها مشغول به کار شدند و این اقدام موجب افزایش ضریب اشغال بیمارستان‌ها در شهرستان‌های استان شده است.

 وی با بیان اینکه در بعضی شهرستان‌ها ضریب اشغال بیمارستان به بیش از 100 درصد رسیده، ادامه داد: این در حالی است که این میزان در گذشته کمتر از 15 درصد بود که می‌توان به بیمارستان شهید علیمرادیان نهاوند اشاره کرد که در حال حاضر با وجود 126 تخت مصوب با بیش از 180 تخت در حال فعالیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: بیمارستان قائم اسدآباد و بیمارستان ملایر هم تقریباً همین وضعیت را دارد اما شهرستان‌هایی چون کبودراهنگ، فامنین و تویسرکان تاکنون به حد مطلوب نرسیدند.

وی ادامه داد: افزایش ضریب اشغال بیمارستان‌ها اقدام مثبتی است که مسیر درمان را برای بیماران شهرستانی کوتاه‌تر کرده و مردم مجبور نیستند برای درمان به سایر شهرها بروند.

موسوی‌بهار تأکید کرد: در نتیجه آن پول و درآمد در همان شهر باقی می‌ماند و مردم آن شهر می‌توانند از سرمایه مالی خود استفاده کنند.

ماندگاری پزشکان در مناطق محروم همسو با اقتصاد مقاومتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان یکی دیگر از طرح‌های همسو با اقتصاد مقاومتی را اجرای طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم دانست که یکی از انقلابی‌ترین و کارسازترین طرح‌های تحول نظام سلامت بوده است.

وی گفت: در این طرح برای پزشکان متخصص جوان که به نوعی از منابع داخلی در حوزه سلامت به شمار می‌روند با ایجاد انگیزه زمینه برای ارائه خدمات آنها در مناطق محروم فراهم شده است.

موسوی‌بهار افزود: ماندگاری پزشکان متخصص تا مدت چند سال در یک منطقه باعث آشنایی آنها با مردم، فرهنگ و بیماری‌های آن منطقه می‌شود و از سوی دیگر هزینه درمان مردم نیز کاهش می‌یابد چراکه این پزشکان متخصص به صورت تمام‌وقت در اختیار دولت هستند و با تعرفه دولتی ارائه خدمات می‌کنند.

کاهش 90 درصدی واردات دارو در راستای اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به قطع وابستگی در بخش واردات دارو و تجهیزات پزشکی و یا کاستن آن خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و کارخانجات داروسازی طی چند سال گذشته فعالیت مطلوبی داشتند و در حال حاضر کشور ما جزء معدود کشورهای جهان است که 90 درصد داروها را در داخل تولید می‌کند که این از دیگر مصادیق اقتصاد مقاومتی در بخش بهداشت و درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: تولیدات در این بخش از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و در موارد بسیاری با نمونه‌های خارجی خود برابری می‌کند و حتی در مواردی بهتر از نمونه‌های خارجی است.

وی با اشاره به اینکه نقش بهداشت و درمان در حوزه سلامت 30 درصد است افزود: 70 درصد از سلامت مردم در گرو تغذیه، ورزش، محیط زیست و... است.

موسوی‌بهار گفت: یکی از چالش‌های پیش رو در بحث سلامت منابع تولید غذا، آلاینده‌های زیست‌محیطی، تولید فرآورده‌های غذایی، استفاده از سموم دفع آفات در تولید محصولات کشاورزی و مسائلی از این دست است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار