مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از خالی بودن ۵۱ درصد از ظرفیت سد اکباتان همدان خبر داد.
کد خبر: ۴۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 20 June 2015

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از انسداد ۱۵۴حلقه چاه غیرمجاز در همدان خبر داد و گفت: ۵۱ درصد از ظرفیت سد اکباتان همدان خالی است.

به گزارش تسنیم؛ مرتضی عزالدین اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون 154 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده که از این طریق 15 میلیون مترمکعب در بخش آبهای زیر زمینی صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه‌های مجاز است، افزود: میزان صرفه‌جویی حاصل از انسداد چاه‌‌های غیرمجاز بسیار با ارزش است.

عزالدین با بیان اینکه بیشترین تعداد چاه‌های غیرمجازی که باید پر شود مربوط به شهرستان‌های رزن وکبودرآهنگ است، عنوان کرد: از خرداد ماه سال گذشته تاکنون 814 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که بر این اساس بیش از 95 میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از هزار و 200 حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند آب و برق شده و کارت 400 حلقه چاه نیز شارژ شده که 60 درصد این تعداد کنتور از اعتبارات دولتی و مابقی با هزینه مالک نصب شده است و این روند به سرعت در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان تصریح کرد: با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق، کنترل بر روی چاه‌ها دقیق‌تر شده و میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی به طور کامل رصد می‌شود.

عزالدین با اشاره به اینکه مردم باید این موضوع را درک کنند اگر امروز وضعیت منابع آبی را کنترل نکنیم فردا آبی برای آیندگان باقی نمیماند، تصریح کرد: اگر امروز برداشت آب از دشت ممنوعه کنترل نشود فردا تبدیل به دشت ممنوعه بحرانی و در آینده به بیابان تبدیل میشود.

وی وضعیت دشت‌های استان همدان را همچنان نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: وضعیت همه دشت‌های استان ممنوعه بوده و از این بین وضعیت دشت کبودرآهنگ به مرحله بحرانی رسیده، از این رو 17 گروه گشت و بازرسی به صورت شبانه‌روزی در دشت‌های استان فعالیت می‌کنند تا از حفر چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت‌ها جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: آب سد اکباتان همدان از دو رودخانه تامین شده و در حال حاضر حجم ذخیره آب در مخزن سد به 16 میلیون متر مکعب رسیده که 49 درصد حجم مخزن را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه براساس گزارش ایستگاه‌های مبنا از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به طور متوسط 303 میلیمتر بارش در همدان اتفاق افتاده است، افزود: این در حالی است که استان همدان به طور میانگین در مدت زمان مشابه سال آبی گذشته، 385 میلیمتر بارش داشته است.

عزالدین تصریح کرد: بارش‌های امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال آبی گذشته 21 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 12 درصد کاهش را نشان می‌دهد، متاسفانه در حال حاضر آبی وارد سد اکباتان نمیشود.

وی با اعلام اینکه از ابتدای امسال تاکنون 26 میلیون مترمکعب آب وارد سد اکباتان شده است، بیان کرد: دو رودخانه تامین‌کننده سد اکباتان فصلی هستند و در زمان بارش و فصول غیرزراعی آب مخزن سد را می‌توانند تامین کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان با اشاره به اینکه تنها راهکاری که بتوان بحران موجود در منابع آبی استان را از بین برد مدیریت مصرف آب است، تاکید کرد: استان همدان 100 درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کند و بخش کشاورزی با مصرف 90 درصد از منابع آبی، بیشترین میزان مصرف آب را در استان به خود اختصاص داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار