مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی :
فارس/مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی از وجود 420 هزار نفر سالمند در استان خبر داد و گفت: 20 درصد سالمندان استان نیاز به کمک و مراقبت دارند و در حال حاضر 800 نفر سالمند در 10 مرکز سالمندان نگهداری می‌شوند.
کد خبر: ۵۰۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸ 03 October 2017

محسن ارشدزاده امروز  با اشاره به آغاز هفته سالمند اظهار داشت: 10.74 درصد جمعیت استان آذربایجان‌شرقی در سن سالمندی قرار دارند که طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت سالمندی استان ۴۲۰ هزار نفر است.

۴۲۰ هزار سالمند در استان /۲۰ درصد سالمندان نیاز به مراقبت دارند 

وی با بیان اینکه همه ۴۲۰ هزار سالمند استان نیاز به خدمات مراقبتی ندارند، تصریح کرد: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی با توجه به تعصبات و اعتقادات دینی، تعداد بسیار کمی از جمعیت سالمندی آن در خانه سالمندان نگهداری می‌شود و اغلب تحت مراقبت خانواده و اقوام قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌شرقی افزود: اکثر سالمندان در خانه سالمندان افراد بی‌پناه، بی‌سرپرست، معلول و یا دارای بیماری‌های سالمندی از قبیل آلزایمر هستند.

وی ابراز کرد: ۲۰ درصد سالمندان استان نیاز به کمک و مراقبت دیگران دارند.

وجود ۱۰ مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمند در استان 

ارشدزاده به ۱۰ مرکز نگهداری سالمند شبانه‌روری در استان اشاره کرد و گفت: جمعیت تحت پوشش خانه‌های سالمند در سطح استان در حدود ۸۰۰ نفر است که عمدتاً افراد بی‌سرپرست، معلول و بیمار هستند.

وی با تاکید به اینکه مردم استان آذربایجان‌شرقی به علت تعصبات، اعتقادات و فرهنگ خاص خود تمایلی به رهایی پدر و مادر در خانه سالمندان ندارند، بیان کرد: هدف و برنامه تعیین شده در بهزیستی تقویت موضوع نگهداری سالمند توسط فرزندان است تا توسط خانواده حمایت و نگهداری شوند زیرا سالمندان خیر و برکت برای هر خانواده‌ای هستند.

۱۲ مرکز نگهداری روزانه سالمند در استان 

مدیرکل بهزیستی استان خاطرنشان کرد: علاوه بر مراکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، ۱۲ مرکز روزانه برای خدمت‌رسانی به سالمندان در بخش‌های مختلف آموزشی، درمانی، ورزشی و غیره وجود دارد.

وی افزود:کادر توانبخشی و درمانی برای خدمات در خانه نیز از دیگر اقدامات برای تأمین رفاه سالمندان و تقویت روحیه نگهداری سالمند در منزل است.

بهره‌مندی ۲هزار سالمند از خدمات روزانه 

ارشدزاده تعداد افراد تحت پوشش در مراکز روزانه سالمندی را ۶۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: مجموع افراد بهره‌مند از خدمات مراکز روزانه و خدمات در خانه 2 هزار نفر است.

وی ادامه داد: برخی از سالمندان استان نیز تحت حمایت مالی بهزیستی قرار گرفته‌اند و این افراد به علت نداشتن مستمری و حقوق بازنشستگی شناسایی شده و از طرف بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که مجموع سالمندان مستمری‌بگیر استان پنج هزار نفر است.

مدیرکل بهزیستی استان به مراکز نگهداری روزانه و شبانه سالمند در شهرستان‌های آذرشهر، میانه، مرند اشاره کرد و گفت: تمام حمایت‌ها از سالمندان در شهرهای کوچک مشابه شهرهای بزرگ بوده و هیچ تفاوتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شورای سالمندان کشوری ایجاد شده و در هر استان شورای سالمندی استان به ریاست استاندار تشکیل یافته است.

انتخاب تبریز به عنوان شهر دوست‌دار سالمند 

ارشدزاده، سیاست‌‌گذاری شورای سالمندی استان را براساس ایجاد امکانات رفاهی برای سالمندان مطرح کرد و افزود: طبق مصوبه سال ۹۴ تبریز به عنوان شهر دوست‌دار سالمند انتخاب شده است و تمام تلاش ما برای به واقعیت پیوستن این امر است.

وی اضافه کرد: ملزومات انتخاب شهر به عنوان دوست‌دار سالمند ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی از قبیل فضاسازی پارک‌ها، بانک‌ها، ادارات، حمل و نقل عمومی و غیره  برای سالمندان است تا بتوان ادعای شهر دوست‌دار سالمند را کرد.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین به برنامه مصوب شده دیگر در راستای ایجاد فضای شاد و با نشاط برای سالمندان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سالمندان کشور بی‌حوصله و بی‌حال هستند از این رو با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع اقدام به ایجاد محیط شاد در فعالیت‌های روزانه سالمندان خواهیم کرد.

وی یادآور شد: برنامه دیگری از طریق معاونت نهاد ریاست جمهوری برای توانمندسازی سالمندان به خصوص زنان سالمند تعیین شده که همه ساله برای این منظور اعتباراتی نیز تخصیص می‌یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار