طبیعت کم نظیر البرز را باید شناخت
گونه‌های ارزشمند گیانی چون بومادران، آویشن، چای کوهی، بارهنگ، گل ختمی، کاسنی، شیرین‌بیان، گل چاهی، گل گندم، شقایق، شیر پنیر، شکر تیغال و مریم گلی در طبیعت البرز یافت می شود.
کد خبر: ۵۰۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱ 20 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: استان البرز به دلیل بهره مندی از موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در دامنه جنوبی البرز، از طبیعت بکر و کم نظیری برخوردار است.
متاسفانه بخش مهمی از منابع طبیعی و ذخایر ارزشمند گیاهی و جانوری البرز، به دلیل برخی بی توجهی ها و مدیریت های ناصحیح به دست فراموشی سپرده شده و سپس از بین رفته است.
با این وجود، هنوز البرز دارای جایگاه ویژه ای از نظر منابع طبیعی در کشورمان است.
حال مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز از تنوع زیست محیطی و گیاهی بسیار ارزشمند در یکی از شهرستان های البرز خبر داده است.
حسین محمدی می گوید: 50 گونه گیاهی در شهرستان طالقان رشد می‌کند، این گونه‌های گیاهی طی عملیات صحرایی در رویشگاه‌های طبیعی طالقان مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: پس از ارزیابی‌های انجام شده مشخص شد که این گیاهان خواص دارویی نیز دارند.
این مسئول تأکید کرد: شهرستان طالقان با توجه به طبیعتی بکر و منحصر به فرد، دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب، وجود منطقه شکار ممنوع، تنوع بالایی از پوشش گیاهی شاخص و بی‌نظیر را در خود جای داده که در این بین، سهم گیاهان با ارزش خوراکی و دارویی قابل توجه است، به طوری که با نگاهی گذرا در منطقه، می‌توان کلکسیونی از گونه‌های گیاهی را مشاهده کرد.
محمدی با تأکید بر اینکه حفظ و حراست از این گونه‌های گیاهی یکی از مهم‌ترین وظایف است، افزود: نباید اجازه دهیم که این گونه‌های گیاهی دستخوش فعالیت‌های مخرب انسانی یا چرای بی‌رویه دام‌ها قرار گیرد.
وی تصریح کرد: کوهستان‌ها با همه ویژگی‌ها و نقشی که در حیات انسان و پایداری طبیعت دارند در زمره اکوسیستم‌های بسیار آسیب‌پذیری و شکننده تلقی می‌شوند و فعالیت‌های مخرب و غیراصولی انسانی می‌تواند در مدت‌زمان کوتاه، بسیاری از قابلیت‌های کوهستان‌ها را از بین ببرد.
به گفته وی از گونه‌های شاخص گیاهی باارزش دارویی و خوراکی می‌توان به گونه‌هایی چون بومادران، آویشن، گاوزبان، چای کوهی، خاکشیر، بارهنگ، گل ختمی، شاه‌تره، کاسنی، شیرین‌بیان، گل چاهی (گل راعی)، سنا، یونجه زرد (اکلیل الملک)، گل گندم، شقایق، شیر پنیر، گل ماهور (خرگوشک)، پونه کوهی، کنگر، شکر تیغال، قاصدک، پاخری، انواع گون، مریم گلی و ... اشاره کرد.
به طور قطع در صورت بی توجهی به این منابع گیاهی ارزشمد، در آینده بخش مهمی از آنها نابود خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار