آيت‌الله دکتر هاشم‌زاده هريسي عضو مجلس خبرگان رهبري:
آيت‌الله دکتر هاشم هاشم‌زاده هريسي در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فرصت خوب ماه مبارک رمضان براي دستيابي به همدلي و همزباني گفت: آنچه از دل برآيد و بر زبان جاري شود همزباني اعتقادي و صادقانه را به وجود مي‌آورد اما اگر دل‌ها از يکديگر جدا باشد و زبان‌ها به ظاهر يکي باشد، نفاق شکل مي‌گيرد.
کد خبر: ۵۰۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۳ 22 June 2015

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ويژگي‌هاي ماه مبارک رمضان گفت: يکي از درس‌هاي اين ماه رسيدن به همدلي و همزباني است.

وي افزود: شعار «همدلي و همزباني» واقعا زيبا و برآمده از اسلام و قرآن است که در ماه مبارک رمضان بايد آن را تمرين کنيم؛ چرا که خود اين ماه درس همدلي و همزباني به روزه‌داران مي‌دهد.

آيت الله هاشم‌زاده هريسي خاطرنشان کرد: در اين ماه همه ما روزه مي‌گيريم و در يک ساعات خاصي از خوردن و نوشيدن دست مي‌کشيم و به خدا لبيک مي‌گوييم و ترک لذايذ مي‌کنيم و در ساعت مشخصي با يک اجازه شروع به خوردن مي‌کنيم؛ يعني در واقع يک کار انجام مي‌شود و باعث يک‌رنگي و يک‌نواختي مسلمانان مي‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ويژگي‌هاي ماه رمضان گفت: رمضان ماه مهرباني، رحمت و محبت است و رحمت خداوند در اين ماه به بندگانش سرازير مي‌شود؛ بنده‌ها نيز بايد نسبت به يکديگر مهربان باشند و ايثار کنند و دست يکديگر را بگيرند.

وي همچنين اظهار کرد: ماه رمضان ماه قرآن است و قرآن نيز نه تنها مسلمانان را بلکه تمام مردم را به همدلي و همزباني توصيه کرده است؛ همه به يک خدا معتقد باشند و دلشان يکي باشد تا زبانشان هم يکي شود.

آیت الله هاشم‌زاده هريسي ادامه داد: در قرآن کريم 20 مرتبه عبارت «يا ايهاالناس»، 2 مرتبه «ياايهاالانسان» و 5 مرتبه «يابني آدم» آمده است که اين به معناي دعوت عمومي قرآن به همدلي است؛ اين مسئله موسمي و فصلي نيست بلکه مربوط به هر روز و هر سال است و انسان بايد در همه عمرش همدلي و همزباني را در دستور کار خود قرار دهد.

وي با بيان اينکه آموزه‌هاي ماه مبارک رمضان هميشگي است، گفت: همدلي و همزباني از جمله آموزه‌هاي ماه رمضان است که بايد از آن درس گرفت مخصوصاً امسال که با اين نام مزين شده است بايد بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار گيرد.

عضو مجلس خبرگان رهبري در مورد مخاطب همدلي و همزباني گفت: آيا اين توصيه به کساني گفته شده است که همفکر و هم‌اندايشه و هم‌جناح و هم‌گروه باشند؟ اينها که هر کدام با يکديگر هم‌دل هستند بر اساس مرامنامه و اساسنامه خود عمل مي‌کنند و به آن اعتقاد دارند؛ بنابراين همدلي و همزباني بايد بين گروه‌هاي مختلف شکل گيرد.

آیت الله هاشم‌زاده هريسي افزود: احزاب، گروه‌ها و جمعيت‌هاي مختلف که در جزئيات و روش‌ها با يکديگر تفاوت دارند اما دلشان با خدا، اسلام و منافع ملي است، بنابراين در کليات يکي هستند و مصلحت مملکت را مي‌خواهند و تلاش مي‌کنند همگان را به خدا برسانند و در جامعه اسلام را پياده کنند.

وي تصريح کرد: اين گروه‌ها و احزاب هرچند برداشت‌ها و سليقه‌هاي مختلفي دارند و اما به دليل اينکه در هدف يکي هستند بايد با يکديگر با حرمت، ادب و احترام صحبت کنند، نه اينکه به يکديگر نسبت‌هاي ناروا و تهمت بزنند و متهم به خيانت کنند و مسائل را طوري مطرح کنند که طرف مقابل را خرد کنند و بخواهند براي رسيدن به هدف خود از روي ديگران عبور کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه دروغ گفتن و افترا بستن به ديگران براي رأي آوردن و شکست خوردن ديگران خطرناک است و شايسته جامعه اسلامي نيست، گفت: چنين رفتارهايي شايسته کساني که مدعي مسلماني و افرادي که مي‌خواهند اصول را رعايت کنند، نيست؛ اين رفتارها در کشورهاي سکولاري طبيعي است اما در يک جامعه اسلامي نمي‌تواند رفتار شايسته‌اي باشد.

وي با تأکيد بر اينکه رفتارهاي ناشايست گاه در يک کشور اسلامي شديدتر مي‌شود، گفت: آيا در دنيا گروه‌ها و احزاب تا اين حد به جان هم مي‌افتند و به يکديگر افترا مي‌زنند و همديگر را خائن مي‌نامند؟ اگر افراد همديگر را خائن و دزد بدانند ديگر براي يک کشور چه باقي مي‌ماند.

آیت الله هاشم‌زاده هريسي تصريح کرد: بايد برخي رفتارهاي خود را با کشورهاي سکولار قياس کنيم، آنجا هم گاه اينگونه رفتار نمي‌شود؛ ما فقط شعار مي‌دهيم اما از حقيقت بسيار دور هستيم.

وي با بيان اينکه بايد به اسلام و اخلاقيات اسلام برگرديم، گفت: هرچند مي‌گوييم سياست ما از ديانت جدا نيست اما نه تنها از دين جداست، بلکه از دين نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: سياست در کتب علماي ما در اخلاق آمده است؛ ابتدا بايد نفس را مديريت کرد و به خودسازي پرداخت و بعد از آن خانواده و بيت خود را تربيت کرد، آن وقت مي‌توان وارد سياست مدن شد و به مديريت شهرها و مملکت پرداخت؛ اين سياست اسلامي است و از ديانت جدا نيست.

وي اظهار کرد: سياست ديني يعني مديريت صحيح و برنامه‌ريزي بر اساس اسلام، اخلاق و ادب. اگر خارج از اين باشد مي‌شود سياست شيطاني که گاه ما به آن مبتلا مي‌شويم؛ سياستي که هر کجا قدم گذاشته آلوده کرده و به دل هر کسي راه يافته قلوب را مبتلا به به افترا زدن و دروغ گفتن مي‌کند.

آیت الله هاشم‌زاده هريسي تصريح کرد: «همدلي و همزباني» شعار خوبي است که مايه انسجام ملي، عزت و قدرت ما مي‌شود و اگر نباشد گناه مي‌آيد و باعث دعواها و معرکه‌گيري‌ها مي‌شود و آبروي افراد ريخته مي‌شود اما اين شعار را بايد عملي کنيم.

وي با طرح اين سؤالات که همدلي‌ها و همزباني‌ها کجاست و آيا همدلي و همزباني در جامعه بدتر از سال‌هاي گذشته نشده است، گفت: آنهايي که ادعا مي‌کنند و از ولايت دم مي‌زنند بايد بيشتر به اين مسئله توجه کنند اما متأسفانه برخي ادعاها صادقانه نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: مبادا روزي بيايد که اين حقايق زيبا ابزاري براي زمين زدن ديگران و عبور کردن از ديگران براي رسيدن به هدف شود و هدف وسيله را توجيه کند.

وي با تأکيد بر اينکه همدلي و همزباني عملي نشده است، گفت: تا امروز کدامیک از جريان‌ها کوتاه آمده‌اند و گروهي از گروه ديگر تعريف کرده‌اند و نظرات خود را براي کمک کردن به طرف مقابل ارائه کرده‌اند؟ به صراحت مي‌گويم اينگونه نبوده است و افراد به يکديگر افترا و تهمت و نسبت خيانت مي‌زنند و تريبون‌هاي به جان هم افتاده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: شعار دادن و حرف زدن و ابزار کردن حقايق بس است؛ بايد به اسلام و حقيقت بازگرديم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار