رئیس انجمن خاک ایران گفت: مسأله خاک در بلند مدت دارای خطر بزرگتری از کمبود آب است.
کد خبر: ۵۱۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ 21 October 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:منوچهر گرجی  با اشاره به اینکه مساله خاک در بلند مدت دارای خطر بزرگتری از کمبود آب است، اظهار داشت: منابع خاک هر کشور یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند، سرمایه عظیم و میراث بزرگ ملت‌ها هستند که در طول تاریخ نقش عمده‌ای در ظهور و بروز تمدن‌ها داشته و بهره‌برداری‌های بی‌رویه و تخریب آنها موجب از بین رفتن تمدن‌های بزرگ از جمله در بین‌النهرین و فلسطین شده است.

خاک؛ ذخیره راهبردی کشورها

وی افزود: خاک‌های هر کشور ذخائر راهبردی به حساب می‌آیند که در طول زمان‌های بسیار طولانی و با دخالت عوامل مختلف به وجود آمده و با کمترین اشتباه و غفلت ممکن است برای همیشه نابود شوند.

رئیس انجمن خاک ایران ادامه داد: منابع خاک خدمات گسترده‌ای را در اقتصاد، سلامت انسان و زیست بوم و حفاظت محیط زیست ارائه می‌کند که از آن جمله می‌توان به تولید محصولات مختلف و تامین امنیت غذایی جوامع، تولید مواد اولیه پوشاک و سایر نیازمندی‌های بشر، چرخه خواد و عناصر غذایی و تغییر و تبدیل و ذخیره آنها، تنظیم هوا و تعادل بخشی به ترکیب گازهای جو زمین، تامین نیازهای روحی روانی و زیبایی شناختی انسان و محل ذخیره و نگهداری بذر گیاهان و ذخائر ژنتیکی ارزشمند اشاره کرد.

تولید 99 درصد غذای بشر از خاک

گرجی با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از اجزای اصلی امنیت هر کشور است، گفت: در حال حاضر 99 درصد غذای مورد نیاز بشر از خاک تولید می‌شود که امنیت غذایی جوامع مختلف را به سرنوشت خاک‌ها پیوند زده است.

غفلت از فرسایش خاک

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: پدیده فرسایش خاک که در ایران حداقل 2میلیارد تن در سال برآورد شده است ضمن تهدید بهداشت و سلامت جامعه و محیط زیست هزینه بسیاری را به مردم تحمیل می‌کند که متاسفانه به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و دچار محدودیت منابع آبی است خاطرنشان کرد: از رهیافت‌های مختلف رفع مشکلات خاک ایران می‌توان به بهره‌برداری بهینه از خاک‌های زراعی، باغی، مراتع، جنگل‌ها و اجرای برنامه‌های مدیریت پایدار خاک، استفاده از بهترین روش‌های آبیاری از قبیل آبیاری زیرزمینی قطره‌ای و سیار روش‌های آبیاری تحت فشار و استفاده کامل از فناوری‌های نوین مربوطه، مدیریت و تنظیم بهینه عملایت آبیاری و مقدار آب مصرفی با توجه به ویژگی‌های خاک، نیاز آبی و خصوصیات فیزیولوژیکی گیاهان مختلف و در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی اشاره کرد.

کاهش سرانه زمین کشاورزی با بی‌توجهی به مدیریت پایدار خاک

رئیس انجمن خاک ایران افزود: راه‌هایی وجود دارد تا ضمن حفاظت و مدیریت پایدار خاک و حفظ کیفیت آب، بهره‌وری آن را تا 100 درصد افزایش دهد که از جمله این راه‌ها می‌توان به حفاظت خاک و کنترل فرسایش، کاهش دست خوردگی خاک با استفاده از روش‌های خاک ورزی حفاظتی، مدیریت مواد آلی، مدیریت بقایای گیاهی و استفاده از خاک پوش‌ها و مواد اصلاح کننده اشاره کرد.

وی گفت: بی‌توجهی به موارد مذکور باعث کاهش سرانه زمین کشاورزی، تخریب اراضی حاصلخیز و فرسایش خاک، مدیریت نامناسب و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع خاک و بهره‌وری کم آب در کشاورزی شده و ممکن است در آینده امنیت غذایی جامعه را خدشه‌دار کرده و باعث تهدید امنیت ملی و خسارت به نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار