فارس گزارش می‌دهد
فارس از تبدیل فضای سبز شهر آبیک به بحران و شفاف نبودن سهم ارزش‌افزوده اختصاص یافته به این شهر گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۵۱۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸ 25 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، پنجمین دوره شورای شهر آبیک با انتخاب هفت نفر در انتخابات شهریور ماه امسال آغاز به کار کرد که شامل 6 آقا و یک خانم می‌شود.

با توجه به عملکرد نامناسب و نامطلوب چهارمین دوره شورای شهر آبیک به ویژه در انتخاب شهردار و نارضایتی مردم از وضعیت و عملکرد ضعیف مدیریت شهری، با روی کار آمدن هفت عضو جدید شورای این شهر انتظارات مردم در بهبود وضعیت توسعه و عمران آبیک از شورای جدید بسیار بالا است که انتظارات به جا و شایسته‌ای بوده چراکه حدود نیم قرن از شهر شدن آبیک گذشته اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

شورای رسانه شهرستان آبیک برای نخستین بار با شورای جدید شهر آبیک نشست خبری برگزار کرد.

در این نشست در خصوص وضعیت بودجه شهرداری آبیک، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت شورای شهر آبیک برای بهبود وضعیت عمرانی، فضای سبز، فرهنگی و درآمدزایی شهر آبیک، پیگیری اعضای شورای شهر آبیک در موضوعات مختلف از جمله جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد درآمد، احیای نقاط کور درآمد در شهر آبیک، احداث پل غیرهمسطح در شهر آبیک و رفع مشکل اراضی قولنامه‌ای شهرک فردوس شهر آبیک از سوی اعضای شورای شهر آبیک مطالبی ذکر و بحث و تبادل‌نظر شد.

* انتخاب شهردار آبیک تأثیرپذیری از جریان‌های سیاسی نبوده است

رئیس شورای شهر آبیک در این نشست، اصحاب رسانه را یار هشتم شورای شهر ذکر کرد و گفت: از هر انتقادی از سوی خبرنگاران استقبال می‌کنم چراکه رسانه‌ها نقش بسزایی در جامعه دارند.

قدیر اینانلو افزود: با توجه به وجود چالش‌های موجود در دوره قبل شورای شهر آبیک، نسبت به تعیین شهردار حساسیت خاص وجود داشت و شهردار آبیک هم بر مبنای شاخص‌های توانمندی، لیاقت، سواد و پاک‌دستی تعیین شد.

وی ادامه داد: انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر آبیک کاملاً مستقل انجام  شده و تأثیرپذیری از جریان‌های سیاسی نبوده است.

این مسؤول اضافه کرد: برای جلوگیری از رانت‌خواری و فساد در شهرداری آبیک تمهیداتی اندیشیده شده است.

رئیس شورای شهر آبیک خاطرنشان کرد: لیاقت مردم شهر آبیک بالاتر از وضعیت فعلی بوده که می‌طلبد تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان آبیک تلاش کرده و این شهرستان را به جایگاه واقعی خود برسانند.

اینانلو بیان کرد: شهرداری، مادر دستگاه‌های خدمات‌رسان است که اگر با مشکل مواجه شود، بحران‌های عظیمی را در شهر شاهد هستیم.

وی افزود: با ایجاد منابع مالی جدید و جذب سرمایه‌گذار در شهر آبیک، گام‌های مؤثری برای رشد، شکوفایی و تحول این شهر برداشته می‌شود.

این مسؤول وضعیت شهرداری آبیک را از نظر مالی نامساعد دانست و افزود: یک سال زمان می‌برد تا برنامه‌های خوب شهردار و شورای شهر آبیک به منصه ظهور برسد.

* میزان اختصاص ارزش‌افزوده به شهرداری آبیک کاهش یافته است

سخنگوی شورای شهر آبیک در این نشست گفت: پس از أخذ رأی اعتماد از سوی مردم شهر آبیک تا زمان آغاز به کار فعالیت شوراها، جلسات متعدد با حضور هفت عضو جدید شورای این شهر برگزار شد.

عبدالله ملک‌پور افزود: طی جلسات برگزار شده بیش از سه ماه مانده به آغاز فعالیت شوراهای دوره پنجم، انتخاب شهردار در اولویت قرار گرفت و تمام معضلات، کاستی‌ها، برنامه‌ها، اهداف و قول‌های داده شده از سوی اعضای شورای شهر آبیک به رشته تحریر درآمده و مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری و دیگر حوزه‌های شهری حیطه‌بندی و تفکیک صورت گرفته است.

این مسؤول اضافه کرد: برای انتخاب شهردار آبیک داشتن کارشناسی‌ارشد مرتبط با رشته عمران و شهرسازی و سابقه شهردار بودن حداقل در اندازه آبیک و دیگر شاخصه‌های مورد ملاک شورای شهر قرار گرفت.

سخنگوی شورای شهر آبیک خاطرنشان کرد: شهرداری، نهاد عمومی غیردولتی است که درآمدزایی و هزینه آن بیشتر از ارزش‌افزوده تأمین می‌شود که میزان اختصاص آن به شهرداری آبیک ماهانه حدود هفت میلیارد ریال بوده که به تازگی کاهش یافته است.

ملک‌پور اذعان کرد: میانگین ماهانه 6 میلیارد ریال بابت حقوق کارگران، کارمندان، خدمات شهرداری و دیگر مقوله‌ها پرداخت می‌شود که ماهانه یک میلیارد و 240 میلیون ریال به پیمانکار برای جمع‌آوری زباله و 400 میلیون ریال برای حمل زباله اعتبار هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: توزیع ارزش‌افزوده به شهرداری آبیک شفاف نیست و سهم این شهر شفاف‌سازی نشده است.

* برون‌رفت مشکلات آبیک با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران

عضو شورای شهر آبیک در ادامه اضافه کرد: طی 6 ماهه نخست امسال حدود 50 پروانه ساخت صادر شده که رقم دریافتی در این زمینه کم بوده و نمی‌تواند به شهرداری کمک کند.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: در دوره شورای قبلی در ثبات مدیریت شهری ضعف وجود داشت و ثبات مدیریتی به معنای واقعی تحقق نیافت.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران، تلاش برای حرکت به سمت درآمدها پایدار، أخذ 10 درصد از زمین شهرک دانشگاهی از سوی شهرداری آبیک و تهاتر با مالکان زمین‌ها در ناحیه 6 شهرک فردوس می‌تواند در برون‌رفت شهرداری آبیک از مشکلات درآمدی نقش بسزایی ایفا کند.

این مسؤول در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس در آبیک که پیگیری شورای شهر در زمینه احداث پل غیر هم‌سطح، رفع مشکل اراضی قولنامه‌ای و تامین چاه آب برای آبیاری فضای سبز به کجا رسیده، توضیح داد: گرچه جلسات مختلفی در این زمینه‌ها با مسؤولان استان قزوین برگزار شده اما به طور پیوسته پیگیرکننده و متولی خاصی نداشته و برخی مسائل ابتر مانده است.

سخنگوی شورای شهر آبیک افزود: برای پیگیر مسائل مذکور و دیگر مشکلات شهر آبیک از سوی ریاست شورای شهر حوزه‌بندی انجام شده و هر موضوعی  به یک عضو شورای شهر واگذار شده و تکلیف مشخص شده است.

ملک‌پور ادامه داد: بخشی از مشکلات اراضی قولنامه‌ای که مربوط به زمین شهری بود، با أخذ  پروانه و استعلام از زمین شهری و پرداخت مبلغی برای زمین‌های زیر 150 مترمربع  و بالاتر در چارچوب خاص حل شده اما مشکلات اراضی قولنامه‌ای مردم  شهرک فردوس کماکان پابرجا است و با هماهنگی نهادهای نظارتی رایزنی لازم برای رفع این مشکل صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تقریبا قول‌های شفاهی در خصوص اختصاص چاه آب برای آبیاری فضای سبز شهر آبیک و اختصاص چاه از رده خارج شده داده‌اند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: بعضاً مسؤولان استان قزوین به اعضای شورای شهر آبیک عنوان می‌کنند که برای رفع مشکلات از ارتباط خود استفاده و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنید.

* احداث پارک‌های فراگیر با کاربردهای مختلف در آبیک

نایب رئیس شورای شهر آبیک هم در این نشست اظهار داشت: اگر زیر ساخت‌های شهر آبیک ساخته شود، مسیر توسعه این شهر باز می‌شود.

حسین امینی با اشاره به برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حوزه شهری آبیک افزود: از جمله برنامه‌های اورژانسی در حال اجرای شهر آبیک می‌توان به شناسایی بهسازی معابر و جمع‌آوری نخاله‌ها اشاره کرد.

وی به احداث پارک‌های فراگیر با کاربردهای مختلف در شهر آبیک اشاره و بیان کرد: از جمله برنامه‌های بلندمدت می‌توان به احداث رینگ فضای سبز و پیگیری برای احداث و دریاچه مصنوعی در ضلع شرقی شهر آبیک با توجه به مشکلات در حوزه آب و هوا اشاره کرد که فاز صفر، آغاز مطالعات بوده که قرار است طی چهار سال آینده اجرایی شود در غیر این صورت، در سال‌های آتی تحقق می‌یابد.

این مسؤول افزود: نخستین المان محله از سمت جنوب شهر آبیک واقع در خیابان هفت تیر از سال آینده آغاز می‌شود.

رئیس کمیسیون شورای شهر آبیک افزود: خرید تجهیزات آتش‌نشانی با توجه به ساختمان‌های بلندمرتبه و چند دستگاه موتورسیکلت برای ورود به کوچه‌ها هنگام وقوع حوادث و در زمان بحران، تسهیل و تسریع در روند صدور پروانه ساخت و ساز جذب سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دارد.

امینی اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت اتوبان در آینده نزدیک چندین پروژه احداث می‌شود که در مرحله فاز مطالعاتی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: رکود ساخت و ساز آبیک موجب ایجاد 40 درصد بیکاری در این شهر شده است.

عضو شورای شهر آبیک اذعان کرد: بهسازی آرامستان فعلی شهر آبیک از دو ماه آینده آغاز شده و برای آرامستان جدید هم، مکان‌یابی لازم صورت می‌گیرد.

امینی  افزود: برای جنگل‌کاری در شهر آبیک چند مکان در نظر  گرفته شده که پس از پاسخ استعلامات، مکانی برای اجرای این پروژه مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پس از توجه به مسائل فرهنگی، در راستای حفظ پارک‌های محله‌های شهر آبیک برای تقویت روابط اجتماعی شهروندان تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: در بودجه‌ سال آینده با تخصیص اعتبار تمام پارک‌های شهر آبیک بهسازی می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر آبیک خاطرنشان کرد: پارک بانوان شهر آبیک 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال حاضر ایجاد فضای سبز آن باقی مانده است.

امینی با اشاره به سه مرحله کاشت چمن در پارک بانوان و افتتاح آن در دهه فجر تصریح کرد: اینکه پارک بانوان نباید دید داشته باشد، مورد قبول است اما قرار نیست بانوان کشف حجاب کنند بلکه فقط تفکیک صورت گرفته و پارک بانوان برای سهولت در پیاده‌روی و ورزش بانوان احداث شده است.

وی به پیشرفت فیریکی حدود 50 درصد پارک بعثت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر پیمانکار این پروژه مشغول به کار بوده و تا دهه فجر فاز نخست واقع در غرب این پارک به بهره‌برداری می‌رسد.

* وضعیت نامناسب فضای سبز آبیک به بحران تبدیل شده است

عضو کمیسیون عمران و برنامه بودجه شورای شهر آبیک هم در ادامه این نشست اذعان کرد: با تشکیل کارگروهی متشکل از شورای شهر، فرماندار، دادسرا و دو نفر از نمایندگان تصمیم لازم در خصوص ساماندهی پنج‌شنبه صورت می‌گیرد.

حمیدرضا دلوی با بیان اینکه وضعیت نامناسب فضای سبز شهر آبیک به بحران و دغدغه تبدیل شده است، افزود: این شهر فقیرترین شهر از نظر فضای سبز است؛ میزان آب‌دهی چاه آب فعلی شهر آبیک که از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده  می‌شود، 20 لیتر در ثانیه بوده که به پنج لیتر در ثانیه رسیده است.

این مسؤول اضافه کرد: باید مطالعات آب خام شهر آبیک انجام می‌شد تا از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین نسبت به دادن حق‌آب اقدام می‌شد.

عضو شورای شهر آبیک خاطرنشان کرد: مطالعات آب خام شهر آبیک به اداره منابع امور آب شهرستان آبیک داده شده تا نسبت به اختصاص یک حلقه چاه آب از ضلع شمالی شهر آبیک  و یا اختصاص چاه آب از یکی از چاه‌های از رده خارج به شهرداری آبیک اقدام کند.

دلوی بیان کرد: نخستین اقدام در خصوص فضای سبز شهر آبیک پس از اختصاص چاه آب، انعقاد قرارداد شهرداری آبیک با دانشگاه تهران است تا مطالعات فضای سبز این شهر صورت گیرد.

به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت شهر آبیک و وجود مشکلات عدیده در حوزه شهری لازم است که اعضای شورای شهر آبیک به همراه دیگر مسؤولان شهرستانی و استانی در راستای رفع مشکلات موجود گام‌‍‌های ارزنده‌ای بردارند تا آبیک به شهری توسعه‌یافته، پیشرفته، شاداب و سرزنده تبدیل شود. به امید آن روز. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار