گزارش روز تابناک تبریز؛
چند مدتی است که موضوع واردات تراکتور به کشور ، مورد بحث کارشناسان اقتصادی و حتی سیاسی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۱۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ 26 October 2017
به گزارش تابناک تبریز، تراکتورسازی یکی از بنیان های صنعتی استان و حتی کشور است که این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد . ظرفیت اسمی این کارخانه و گروه های همکار او به بیش از 30 هزار تراکتور میرسد اما این در حالی است که اکنون این کارخانه با ظرفیت زیر 15 هزاری خود مشغول تولید است . از این نیز بگذریم که گفته می شود بیش از 5 هزار تراکتور در انبار این واحد تولیدی انبار شده است .
 
وضعیت تولیدی این کارخانه حتی بعد از واگذاری آن از دولت به بخش خصوصی(؟!) نه تنها بهبود نیافته است بلکه بدتر هم شده است. حال در این گیر ودار خبر می رسد که دولت نه تنها حمایتی از دستش بر نمی آید بلکه واردات این محصول راهبردی برای صنعت کشاورزی را هم از خارج آزاد نموده است.
 
این عمل هر چند بر خلاف نص صریح فرمایش رهبری معظم است که می فرمایند هر کالایی که تولید داخلی داشته باشد وارداتش حرام است ، اما گویا برای این کار توجیهاتی هم ارائه می گردد.
البته فارغ از نیکی و بدی ان استدلالات باید توجه نمود که حتی اگر واردات تراکتور به نفع کشور باشد بازهم باید چند نکته مهم مورد توجه قرار گیرد.
 
1-تعرفه 5 درصدی واردات این محصول ، براستی چراغ سبز دولت ایت برای خراب کردن بازار تراکتور تولید داخل. اگر منظور دولت از اجازه واردات به تراکتور خارجی شکستن انحصار است چرا مانند خودرو سواری تعرفه های 55 درصدی بر واردات وضع نمی کند
 
2-از طرف دیگر جالب است بدانیم که تراکتورهای وارداتی هیچ مزیتی نسبت به تولید داخل ندارند. اگر بناست که واردات جنس خارجی موجب رقابت شود یقینا این تراکتور با تکنولوژی بالاست که می تواند این مساله را سبب شود نه تراکتور چینی بی کیفیت .
 
حال این واقعیت که تراکتور مسیر نابودی خود را طی می کند ، دور از انتظار نیست اما دولت و بخصوص وزارت صنعت و معدن و تجارت ملزم است برای جلوگیری از این آفت ، تعرفه های گمرکی این محصول مهم را در تراز خودرو های سوای بالا ببرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار