کد خبر: ۵۱۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 31 October 2017
مانور مدیریت بحران راه آهن جنوب شرق کشور با عنوان زلزله امروز/یکشنبه/ در ایستگاه جیگولی زاهدان با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرکل ستاد بحران استانداری و شماری از مسئولان برگزار شد.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این آیین گفت: توجه به آموزش نحوه مقابله با حوادث غیرمترقبه و زلزله، افزایش میزان آمادگی کارکنان در صورت بروز بحران و کاهش صدمات ناشی از این حوادث، از جمله مواردی است که در این مانور لحاظ شد.
باقر کرد با اشاره به روند پیشرفت راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس گفت: این خط ریلی در حال حاضر 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: این خط ریلی در 8 قطعه در حال ساخت است.
وی بیان کرد: تاپایان امسال 40 کیلومتر از ریل گذاری زاهدان به خاش تکمیل می شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین 120 کیلومتر از مسیر راه آهن چابهار به سمت ایرانشهر آماده ریل گذاری است.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی خط ریلی چابهار - زاهدان -میلک - سرخس محور شرق کشور متحول خواهد شد.
کرد اظهار داشت: با تکمیل این خط ریلی کوتاهترین مسیر ریلی از شمال به جنوب کشور ایجاد می شود.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور (مستقر در زاهدان) نیز در این آیین گفت: هدف از برگزاری این مانور مقابله با حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و بحران هایی از قبیل پدافند غیرعامل به منظور آموزش و چگونگی همکاری نیروها و امداد رسانان در رویارویی با این حواث است.
مجید ارجونی اظهار داشت: این مانور با همکاری هلال احمر، مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان وبلوچستان، آتش نشانی، گروه های امداد و نجات و اوژانس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ایستگاه جیگولی زاهدان برگزار شد.
وی بیان کرد: 60 میلیارد ریال به منظور تکمیل و تجهیز ایستگاه راه آهن جنوب شرق در حال هزینه کرد است.
به گزارش ایرنا مانور مدیریت بحران راه آهن جنوب شرق کشور در ایستگاه جیگولی زاهدان واقع در 30 کیلومتری این شهرستان برگزار شد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار