دبیر جشنواره قرآنی مدهامتان به آخرین وضعیت بحث بین‌المللی شدن جشنواه قرآنی مدهامتان که از چند سال پیش مطرح شده است، پاسخ داد.
کد خبر: ۵۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳ 23 June 2015

مجتبی میرزایی‌نسب، دبیر اجرایی جشنواره قرآنی مدهامتان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد بین‌المللی شدن جشنواره قرآنی مدهامتان،‌ گفت: بحث بین‌المللی شدن هر جشنواره‌ای یک سری شرایط پیش زمینه‌ای جدای از بحث‌های اجرایی و آماده بودن شرکت‌کنندگان را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که برای بین‌المللی شدن باید بر روی آن حساب ویژه باز کرد، بحث اعتبارات است، افزود: تا مقطع خاصی بحث بین‌المللی شدن جشنواره قرآنی مدهامتان را دنبال کردیم و پیشرفت خوبی نیز داشتیم، اما از زمانی که بحث اعتبارات پیش آمد طرح تقریباً مسکوت ماند.
دبیر جشنواره قرآنی مدهامتان تصریح کرد: اگر اطلاع داشته باشید در یک مقطع از لحاظ اعتباری با مشکل مواجه شده و حتی نتوانستیم مرحله کشوری را نیز برگزار کنیم، بنابر این طبیعی بود که بحث بین‌المللی شدن جشنواره دیگر پیگیری نشود.

تأثیرات بین‌المللی شدن جشنواره
میرزایی‌نسب همچنین اظهار کرد: برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان می‌تواند شرایط خوبی را مهیا کند، با توجه به مسائلی که در حال حاضر در کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم مطمئناً این مسابقات می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد و اثرگذاری خوبی بر مساجد جهان اسلام داشته باشد.

وی بیان کرد: امسال در کارگروه‌ها در مورد آن بحث خواهد شد تا شاید بتوانیم اعتباری را تأمین کنیم، مطمئناً این اعتبار به تنهایی توسط کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تأمین نخواهد شد و همکاری سایر نهادها و ارگان‌ها را می‌طلبد، از جمله نهادهایی که می‌تواند در این همکاری اثرگذار باشد سازمان فرهنگ و ارتباطات است که می‌تواند پل ارتباطی ما با شرکت‌کنندگان کشورهای دیگر باشد.
دبیر جشنواره قرآنی مدهامتان با تأکید بر اینکه تلاش شده است تا نمایندگان سازمان‌هایی که می‌توانند در برگزاری بین‌المللی جشنواره به ما کمک کنند در کارگروه‌ها حضور داشته باشند،‌ گفت: طرح بین‌المللی شدن مسابقات به هیچ وجه مسکوت نمانده است اما همانطور که گفته شد به تنهایی این کار به سرانجام نخواهد رسید، در حال حاضر مشغول برطرف کردن موانع هستیم.

ملزومات فکری و چارچوب‌های بین‌المللی شدن مشخص شده است
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه مواردی از بحث بین‌المللی شدن جشنواره برطرف و چه مواردی باقی مانده است? افزود: یکی از مهم‌ترین مباحث که باید برنامه‌ریزی و تصمیم گیری می‌شد خود حوزه کانون‌های مساجد بود، به اعتقاد من همین که این اهتمام در بین مسئولان ستاد عالی وجود داشت تا جشنواره بین‌المللی شود،‌ بسیاری از موانع برداشته شد؛ چرا که مطرح شدن همین موضوع یک مانع بود که برداشته شد.
میرزایی‌نسب تصریح کرد: پس از مطرح شدن تلاش برای بین‌المللی کردن جشنواره با حضور تعدادی از اساتید و داوران بین‌المللی مسابقات قرآن صحبت‌هایی مطرح شد،‌ بنابر این استقبال و حمایت‌های جامعه قرآنی مرحله بعدی بود و بخش دیگری از موانع بود که برداشته شد، از سوی دیگر یک سری از مساجد که به لحاظ فضاهای اجرایی و نیروهای کانون قرآنی که می‌توانستند ما را در برگزاری این برنامه یاری کنند، شناسایی شدند. در واقع بحث بین‌المللی شدن تا حدود زیادی در زمینه ظرفیت‌ها و منابع نیروی انسانی پیش رفت.

بودجه؛ تنها مانع بین‌المللی شدن

دبیر جشنواره قرآنی مدهامتان اظهار کرد: طبیعی است که برای ورود به بحث اجرایی پای اعتبارات به میان می‌آید و این آخرین فاز جشنواره بود که در دست پیگیری قرار گرفت و البته همکاری و همراهی دستگاه‌های دیگر را می‌طلبد، از درون ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد همه چیز برای برگزاری مسابقات فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: چارچوب فکری مسابقات تهیه شده است و حتی ما در قالب یک یا دو جلسه هم در زمینه تهیه آئین نامه مسابقات جلساتی را برگزار کردیم اما با توجه به اینکه مشکل اعتبارات پیش آمد برگزاری آن همچنان به تعویق افتاده است.
میرزایی‌نسب در پایان در مورد مهم‌ترین تغییرات پیش آمده در مرحله کشوری دهمین جشنواره قرآنی مدهامتان گفت: اعمال تغییرات به لحاظ فنی و اجرایی به بعد از برگزاری جلسات در کارگروه موکول شده است، اگر قرار باشد تغییراتی در دهمین دوره اعمال شود در همین کارگروه بررسی و مطرح خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار