یک متخصص تغذیه گفت: مطالعات بسیاری در خصوص فواید روزه گرفتن انجام شده است و روزه می‌تواند تضمینی برای سلامت افراد باشد.
کد خبر: ۵۲۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰ 24 June 2015
بهنام گشتی‌زاده در خصوص فواید روزه گرفتن اظهار کرد: روزه عملی است که طی آن بدن به صورت رایگان و بدون نیاز به هیچ دارویی پاک‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بدن در زمان روزه به مدت 14 الی 16 ساعت مجبور می‌شود از چربی‌های ذخیره شده استفاده کند، افزود: زمانی که ذخیره قند تمام شد، بدن برای تامین قدرت دفاعی مجبور به استفاده از چربی‌های ذخیره شده می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه افرادی که قصد کاهش وزن دارند، بویژه افرادی که اضافه وزن دارند درصورتی که به درستی روزه بگیرند کاهش وزن مناسبی خواهند داشت، خاطر نشان کرد: در زمان روزه بار فعالیت دستگاه گوارش و کبد کم می‌شود و به صورت کلی درست روزه گرفتن به معنای تامین سلامت بدون نیاز به هیچ دارویی است.

گشتی‌زاده با بیان اینکه یکی از فواید روزه گرفتن کنترل فشار خون و دیابت است، اضافه کرد: مطالعات بسیاری در خصوص فواید روزه گرفتن انجام شده است که ثابت می‌کند روزه تضمینی برای سلامت افراد است.

وی با اشاره به اینکه افراد به اشتباه در وعده سحر بلافاصله بعد از صرف سحری آب و مایعات می‌خورند، افزود: اغلب افراد تصور می‌کنند که در این صورت کمتر تشنه می‌شوند در حالی که این اقدام نادرست بوده زیرا نه تنها آب در بدن ذخیره نمی‌شود، بلکه منجر به تشنگی بیشتر در طول روز خواهد شد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بهترین زمان مصرف مایعات به ویژه آب، 20 دقیقه قبل از خوردن سحری است و توصیه می‌شود روزه داران به همراه غذا یا بعد از آن، آب ننوشند.

گشتی‌زاده با بیان اینکه مصرف سبزیجات مانند کاهو می‌تواند در تامین آب مورد نیاز بدن مفید باشد، تصریح کرد: این دسته از هرم غذایی به دلیل دارا بودن فیبر کافی آب را در روده‌ها جذب می‌کند، در نتیجه در طول روز فرد کمتر احساس تشنگی می‌کند.

وی با بیان اینکه از مصرف غذاهای سرخ کردنی و شیرینی‌جات در وعده سحر پرهیز شود، خاطرنشان کرد: مصرف کباب‌ها و گوشت زیاد نیز منجر به تشنگی در طول روز می‌شود. بنابراین غذای وعده سحری سبک باشد.

این متخصص تغذیه به مصرف میوه‌جات در وعده سحری و افطاری اشاره کرد و گفت: بهترین میوه‌ها در هر دو وعده هندوانه و طالبی است.

گشتی‌زاده با اشاره اینکه بهتر است در وعده افطاری روزه‌دار افطار خود را با نوشیدنی گرم مانند شیر یا آب به همراه خرما آغاز کند، تصریح کرد: بهتر است در زمان افطار از خرما استفاده شود.

وی ادامه داد: در وعده افطاری مصرف چای توصیه نمی‌شود و بهترین زمان صرف غذا یک ساعت بعد از خوردن مایع گرم است، اما به دلیل اینکه شب طولانی نیست بهتر است نیم ساعت بعد شام مصرف شود.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: بعد از صرف شام بلافاصله مایعات مصرف نشود و بهترین زمان مصرف مایعات دو ساعت بعد از خوردن شام است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار