نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان قائم اسدآباد، هنوز به واقعیت تبدیل نشده و در حد حرف مانده است.
کد خبر: ۵۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰ 24 June 2015

به دلیل عدم نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان قائم اسدآباد، هنوز بیماران این شهر با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و مجبورند به بیمارستان‌های همدان مراجعه کرده و خطرات گردنه پر پیچ و خم این شهر را متحمل شوند.

به گزارش فارس ، این روزها صف طولانی بیماران اسدآبادی در بیمارستان‌های همدان بیداد می‌کند و بسیاری از آنان چشم‌انتظار استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن هستند، این در حالی است که نمونه‌ای از این دستگاه در راهرو بیمارستان حضرت قائم(عج ) اسدآباد به صورت پلمب شده و بدون استفاده خاک می‌خورد.

در حال حاضر اگر بیمار بستری شده در دو بیمارستان حضرت قائم(عج) و امیرالمؤمنین(ع) شهر اسدآباد نیاز به سی‌تی‌اسکن داشته باشد، باید بالاجبار گردنه پرپیچ و خم اسدآباد تا بیمارستان‌های همدان را طی کرده و به آنجا منتقل شود که صدالبته این اقدام علاوه بر اینکه در برخی مواقع جان و سلامتی بیمار را به خطر می‌اندازد، هزینه‌های اضافی را نیز به او تحمیل می‌کند.

همچنین بیمارانی که به دلیل نوع بیماری خود قادر به جابه‌جایی نیستند، با وجود منع پزشکی مجبورند برای ادامه درمان خود خطرات حرکت و جابه‌جایی را به جان بخرند تا روند درمان آن‌ها به دلیل نبودن دستگاه سی‌تی‌اسکن دچار مشکل نشود.

حال با تحقق وعده و وعیدهای مکرر مسئولان طی چند سال گذشته، امسال با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیمارستان اسدآباد خریداری شد که متأسفانه هنوز راه‌اندازی نشده و در راهرو بیمارستان بدون استفاده مانده و خاک می‌خورد.

با این اوصاف جای سئوال دارد که چرا پس از سال‌ها با وجودی که دستگاه سی‌تی‌اسکن به هزینه 2 میلیارد تومان برای بیمارستان قائم(عج) خریداری شد، بیماران باید برای انجام سی‌تی‌اسکن به بیمارستان همدان مراجعه کنند و نظاره‌گر این باشند که هنوز این دستگاه نصب نشده و بلااستفاده مانده است؟

انگار بیماران اسدآباد باید مدت‌ها صبر کنند تا ببینند چه زمانی وعده مسئولان بیمارستان حضرت قائم(عج) برای نصب دستگاه سی‌تی‌اسکن محقق می‌شود و چه وقت این دستگاه آماده استفاده بیماران نیازمند اسدآبادی خواهد شد؟

در این زمینه گفت‌وگویی با بیماران نیازمند به دستگاه سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌های اسدآباد داشتیم که هنوز چشم به راه بهره‌برداری از این دستگاه هستند.

همراه یکی از بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان حضرت قائم(عج) اسدآباد که به عارضه قلبی دچار است، می‌گوید: برای انجام سی‌تی‌اسکن مادرشوهرم که بیماری قلبی دارد، به این بیمارستان مراجعه کردیم، کارکنان بیمارستان می‌گویند برای انجام برخی از آزمایشات باید به همدان مراجعه کنیم چراکه این دستگاه در بیمارستان موجود نیست.

خانم یاراحمدی ادامه داد: با وجودی که این دستگاه در راهرو بیمارستان حضرت قائم(عج) موجود است و نیاز به آن برای بیماران ضرورت دارد، اما هنوز مسئولان بیمارستان در نصب آن غفلت کرده‌اند.

وی گفت: البته ناگفته نماند برای این دستگاه وقتی به بیمارستان همدان مراجعه می‌کنیم، باید ساعت‌ها در نوبت بمانیم، از سوی دیگر برای رفت و آمد هم با مشکل مواجه هستیم چراکه گاهی تا دیروقت به اسدآباد رسیده‌ایم.

شهروند اسدآبادی که از تردد در راهروهای بیمارستان کلافه و سردرگم بود، گفت: چرا وقتی یک وسیله پزشکی در اسدآباد خریداری می‌شود، نصب و استفاده آن مدت زمان بسیاری طول می‌کشد.

وی افزود: برای انجام عمل سی‌تی‌اسکن فرزندم، هر ماه یک‌بار باید مسیر 40 کیلومتری اسدآباد به همدان را طی کنم و این رفت و آمد ناخواسته مشکلات زیادی را برایم دارد.

یاراحمدی خواستار نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان شد و گفت: برای انجام سی‌تی‌اسکن در همدان باید چند روز قبل به صورت حضوری وقت گرفت و یا ساعت‌ها پشت نوبت ایستاد، عاجزانه از مسئولان می‌خواهم بیماران را دریابند.

مشکل بیماران نیازمند شهرستان اسدآباد به سی‌تی‌اسکن را با رئیس شبکه بهداشت و درمان اسدآباد، جویا شدیم که دلیل عدم نصب سی‌تی‌اسکن در بیمارستان حضرت قائم(عج) را وجود دو مشکل دانست.

حسام‌الدین شاهرخی اظهار کرد: یکی از این مشکلات ایجاد اتاقی برای نصب سی‌تی‌اسکن با سایز 16 اسلایس است که ساختمان فعلی جوابگوی نصب این دستگاه نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال آماده‌سازی اتاقی برای نصب این دستگاه هستیم که در کمتر از 20 روز آینده تکمیل خواهد شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اسدآباد اخذ و صدور مجوز کارگاه اشعه برای نصب سی‌تی‌اسکن را از دیگر مشکلات خواند و گفت: این مجوز باید از سوی سازمان انرژی اتمی صادر شود که متأسفانه هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: سی‌تی‌اسکن دو اسلایسی که برای بیمارستان قائم(عج) اسدآباد در نظر گرفته شده به نام اسدآباد ثبت شده ولی در بیمارستان بعثت همدان نصب است.

شاهرخی گفت: هم اکنون به دنبال این هستیم نام این سی‌تی‌اسکن دو اسلایسی را حذف و به جای آن دستگاه 16 اسلایسی را به ثبت برسانیم و مجوز بگیریم.

وی با بیان اینکه با تکمیل اتاقک سی‌تی‌اسکن تنها مشکل برای نصب آن، اخذ مجوز از سوی سازمان انرژی اتمی باقی می‌ماند، افزود: در صورت اخذ مجوز این دستگاه تا یک ماه دیگر آن را نصب خواهیم کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اسدآباد با اشاره به اینکه ماهانه بیش از 40 تا 50 بیمار به بیمارستان‌های امیرالمؤمنین(ع) و قائم(عج) اسدآباد برای استفاده از دستگاه سی‌تی‌اسکن مراجعه می‌کنند، گفت: این بیماران با آمبولانس به همدان منتقل می‌شوند و بعد از گرفتن سی‌تی‌اسکن با همان آمبولانس به بیمارستان اسدآباد بازگردانده می‌شوند.

وی تعرفه سی‌تی‌اسکن با بیمه را 50 هزار تومان دانست، افزود: با اعزام بیماران به همدان علاوه بر سوخت و هزینه آمبولانس مشکلات و خطرات راه نیز برای بیمار وجود دارد.

شاهرخی با بیان اینکه از لحاظ وجود این دستگاه وضعیت اسدآباد نسبت به دیگر شهرستان‌ها مطلوب است، گفت: دستگاهی که برای اسدآباد خریداری شده به اندازه 16 اسلایس بوده که یکی از خصوصیات بارز آن ورژن بالا است و قابلیت انجام هر گونه تشخیصی را دارد.

وی یادآور شد: با اخذ مجوز برای نصب این دستگاه ظرفیت پذیرش بیماران نیازمند از شهرستان‌های مجاور نیز وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اسدآباد با بیان اینکه برای خرید این دستگاه 2 میلیارد و 600 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: البته خرید این دستگاه با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس و هزینه آن از طریق دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

فرماندار اسدآباد نیز در این خصوص با بیان اینکه برای نصب سی تی اسکن 16 اسلایس ساختمانی در حال آماده‌سازی است، اظهار کرد: البته در سال‌های گذشته برای سی‌تی‌اسکن اتاقی مد نظر بوده که با تغییر اندازه آن محل نصب آن هم باید تغییر کند.

مسعود بکائی با اشاره به خرید یک دستگاه سی‌تی‌اسکن در سال‌های گذشته برای اسدآباد، گفت: این دستگاه به نام اسدآباد به ثبت رسیده بود در حالی که در این شهرستان نصب نشده و به بیمارستان‌ همدان منتقل شده است.

وی با بیان اینکه نصب دستگاه سی‌تی‌اسکن منوط به ثبت این دستگاه در سازمان انرژی اتمی است، گفت: در صورتی که نماینده و یا ناظر سازمان انرژی اتمی میزان پرتودهی و اشعه این دستگاه را تأیید کند، آن را نصب خواهند کرد.

فرماندار اسدآباد به مزیت‌های دستگاه سی‌تی‌اسکن 16 اسلایس اشاره کرد و گفت: برخی از شهرستان‌های همدان دارای دستگاه سی‌تی‌اسکن هستند، اما این دستگاه دارای مزایا و قابلیت‌های خاص و بیشتری است.

با توجه به خطرات جاده‌ای برای انتقال بیماران و همچنین چندبرابر شدن هزینه درمانی آنان ضرورت نصب این دستگاه در بیمارستان قائم اسدآباد دوچندان می‌شود و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

امید است با تأیید مسائل فنی و صدور مجوز سازمان انرژی هسته‌ای، فعالیت بخش سی‌تی‌اسکن در بیمارستان حضرت قائم(عج) انجام شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار