در مراسمی با حضور رئیس دادگستری کل استان ایلام، اعضای جدید هیأت منصفه دادگاه مطبوعات استان ایلام معرفی شدند
کد خبر: ۵۳۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 28 November 2017
در مراسمی با حضور رئیس دادگستری کل استان ایلام، اعضای جدید هیأت منصفه دادگاه مطبوعات استان ایلام معرفی شدند
به گزارش تابناک ایلام ،دراین مراسم، مدیرکل دادگستری ایلام در سخنانی به نقش وجایگاه مطبوعات پرداخت وبا توجه به اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی ،تشکیل هیات منصفه در رسیدگی به جرایم مطبوعاتی را از الزامات رسیدگی منصفانه و علنی به این جرایم عنوان کرد
در ادامه این مراسم برخی از هیأت منصفه به ارایه دیدگاههای خود پرداخته وسپس داراب پور رییس شعبه یک کیفری استان ، احکام اعضای هیأت منصفه مطبوعات استان ایلام که به امضاء سراج به نمایندگی از قوه قضائیه رسیده بودند ، به نمایندگان چهاردگانه  صنوف فرهنگی، اجتماعی، مطبوعاتی ،دانشگاهی و ....به عنوان ترکیب جدید تقدیم شد.

دراین جلسه مقرر گردید که دراولین جلسه دادگاه رسیدگی به جرائم احتمالی مطبوعات مکتوب و الکترونیکی، آیین تحلیف اعضای جدید برگزار گردد.

اعضاء هیئت منصفه جدید مطبوعات استان به شرح زیر می باشند :
محمدتقی قاسمی، علی چراغی پور، خداداد ابراهیمی، شعبان فروتن، نصرت اله حیدری، ملک محمد هاشمی، غلامرضا محمدمرادی،حشمت آقایی،راضی ناصری فرد، نادر رضایی منش، سیده فاطمه موسوی مقدم ،خانم خلیلوند،فریدون حیدری و محمد کریمی
 
شایان ذکر است ؛از آنجا که مطبوعات وظیفه ای خطیر در جامعه بر عهده دارند و صیانت از آزادی بیان یکی از مهمترین و بنیادی ترین اصول قانون اساسی به شمار می رود، برای رسیدگی به شکایت شخصیتهای حقیقی یا حقوقی از مطبوعات نیز شرایط ویژه ای در قانون پیش بینی شده است که با رسیدگی به شکایات از افراد عادی بسیار متفاوت است.

یکی از مهمترین تفاوتها در این زمینه آن است که برای صدور یک رای درست در زمینه شکایتهای مطبوعاتی، باید گروهی از کارشناسان و افراد صاحب صلاحیت اجتماعی و مطبوعاتی به نام ˈهیات منصفهˈ در جلسه دادگاه حاضر باشند و نظر خود را در باره مجرم بودن یا نبودن مشتکی عنه ارایه دهند. نظر این افراد در صدور رای قاضی موثر خواهد بود.

هیات منصفه از چنان جایگاه مهمی در قانون مطبوعات برخوردار است که از مجموع 48 ماده آن، 9 ماده یعنی حدود یک پنجم این قانون به صورت مستقیم به موضوع هیأت منصفه و شرایط انتخاب و فعالیت آن می پردازد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار