به گزارش دبیرخانه همایش سراسری تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران؛ مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان بلندپایه نظام بارها و بارها بر موضوع تهاجم اقتصادی تاکید داشته و در این باره سخنان متفاوتی را ارائه داده اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 02 December 2017
مقام معظم رهبری: برای اینکه اقتصاد را ضربه بزنند؛ تدابیر گوناگونی به کار میبندند 
 
برای اینکه اقتصاد را ضربه بزنند؛ تدابیر گوناگونی به کار میبندند که ای کاش اقتصاددان‌های مؤمن ما بیایند برای مردم تشریح کنند تدابیری را که دشمنان ما در آن سوی مرزها به کار میبرند تا ما نتوانیم در داخل، اقتصاد محکم و مستقل و قوی داشته باشیم؛ چرا؟ چون اقتصاد مایه‌ی اقتدار است و یک کشوری که اقتصاد محکمی دارد، این کشور یک وسیله‌ی اقتدار دارد. 
هدف میان‌مدت دشمن، مسئله‌ی اقتصاد و معیشت مردم است؛ اینکه اقتصاد حرکت نکند و لنگ بماند، کار و تولید در کشور پایین باشد و بیکاری به‌عنوان یک بلا در کشور عمومیت پیدا کند تا مردم از جمهوری اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید شوند. 
 
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه :اقتصاد مقاومتی، پادزهر تهاجم اقتصادی است  
  
حجت الاسلام سید رضا تقوی در نخستین همایش ملی "کارکردهای تربیتی نماز جمعه و اقتصاد مقاومتی" در شهرستان مرودشت بیان داشت: دشمن به این دلیل که از حوزه های دیگر نا امید شده، به فلج کردن اقتصاد کشور امیدوار است و قصد دارد این بخش را مورد هجمه قرار دهد از این رو تنها راهکار خروج توام با سرافرازی از میدان تهاجم اقتصادی، مقاومت اقتصاد کشور است. 
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تعیین سیاست کلی نظام و کشور را فلسفه انتخاب نامگذاری هر سال توسط رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: انتخاب شعار، نوعی سیاستگذاری است که نه در چارچوب های تعریف شده بلکه در سطح ملی و عمومی اتفاق می افتد. 
تقوی افزود: رهبری با تعیین شعار هر سال قصد دارند تا مردم و به ویژه مسئولان را متوجه نیازهای اصلی کشور کنند و همه بدانند که برای تحقق این شعار باید در کدام مسیر حرکت کنند و چه سعی و تلاشی را در پیش گیرند.  
وی ادامه داد: به این دلیل از کلمه مقاومت در اصطلاح اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم که لزوم مقابله با هجمه موجود را نشان دهیم، یعنی اکنون در حوزه اقتصادی هجمه ای وجود دارد و دشمن مهاجم از چندین مسیر و کانال اقتصاد کشور را مورد تهاجم قرار داده و برای مثال تحریم ها یکی از مسیرهای تهاجم به اقتصاد کشور است.  
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به ما می گوید که باید بر پای خود بایستیم و بی شک این استقلال باید در ذیل یک موضوع مهم به اسم خودباوری شکل بگیرد و همگان بپذیریم که این نوع اقتصاد تنها راهکار مقابله با تهاجم اقتصادی دشمن است.  
 
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: لزوم تصمیم آنی برای مقابله با تهاجم اقتصادی غرب  
 
دکتر رضا رحمانی در آیین تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد آذربایجان شرقی، با بیان اینکه صنعت و اقتصاد ایران امروز در شرایط خاصی قرار دارد و بدون تعارف در مقابل تهاجم اقتصادی دشمنان قرار داریم، اظهار کرد: اکنون در شرایطی نیستیم که به خاطر یک تصمیم گیری جزیی و حتی بزرگ بخواهیم یک واحد تولیدی یا فعالیت یک بنگاه اقتصادی را دچار خدشه کنیم. 
وی افزود: باید ساختاری ایجاد شود که تصمیمات مرتبط با مسایل اقتصادی به صورت آنی و متناسب با شرایط پیش رو گرفته و به سرعت نیز اجرایی شود تا بتوانیم در مقابل هجمه های اقتصادی موجود ایستادگی کنیم. 
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو عنوان کرد: شرایط موجود، جبهه ای دیگر از دفاع مقدس ملت ایران است و باید تصمیم گیرندگان همانند دوران جنگ تحمیلی بتوانند در مورد مسایل موجود تصمیم گرفته و آن را عملیاتی کنند. 
رحمانی ادامه داد: برای این کار باید مجلس و دولت، به خصوص تصمیم گیرندگان اجرایی همیشه پای کار باشند و بتوانند در تسهیل پیچ و خم های موجود در راه تولید و تجارت اقدام کنند. 
وی با تاکید بر عمل به اقتصاد مقاومتی، اضافه کرد: تعامل مسئولین بایکدیگر و مردم یکی از مولفه هایی است که در اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گرفته و تقویت شود. 
وی گفت: رفع موانع پیش روی تولید ملی و اهمیت دادن به آن نیز مولفه دیگری است که هم در عمل به اقتصاد مقاومتی و هم در رسیدن به اهداف شعار سال تاثیر گذار می باشد. 
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اکنون زمان تسویه حساب نیست و باید تصمیم گیران پای کار آمده و برای مقابله با تهاجم اقتصادی غرب و رسیدن به منویات مد نظر رهبر معظم انقلاب با یکدیگر هم دل شوند. 
رحمانی ابراز کرد: دشمنان خواسته اند از ناحیه تحریم های اقتصادی ما را به زمین بزنند که لازم است در مقابله با این توطئه آن ها، برنامه ریزی صورت پذیرد. 
 
مقابله باتهاجم اقتصادی با توجه به فرصت‌های داخلی 
 
یک کارشناس اقتصادی با بیان این که از بیرون به کشور تهاجم اقتصادی شده و این تهاجم در داخل پذیرفته شده است، گفت: ایران مانند سایر کشورها اقتصاد سرمایه‌داری را درپیش گرفته، اما آنها از تولید داخلی دفاع کردند و ما از واردات و صادرات نفت. 
به گزارش تسنیم، دکتر ابراهیم رزاقی با بیان این که تهاجم اقتصادی به کشور ما از بیرون بوده ولی از داخل پذیرفته شده است، گفت: بعد از فوت امام، ما اقتصاد سرمایه‌داری را با عنوان سیاست‌های تعدیل اقتصادی به کار گرفتیم، اما این اقتصاد، سرمایه‌داری نئولیبرال آمریکایی است و در 27 سال گذشته آن را اجرا کردیم. 
وی افزود: ما در این نوع سرمایه‌داری، دست به ابتکاراتی هم زده ایم؛ مثلا آنها از تولید داخلی دفاع کردند و به بلوغ رسیدند، اما ما از واردات و همچنین صادرات نفت خام دفاع کردیم. 
استاد بازنشسته اقتصاد با طرح پرسشی ادامه داد: به عنوان یک کشور اسلامی انقلابی، وقتی مورد تهاجم اقتصادی قرار گرفتیم و مرتبا نقاط ضعفمان تشدید شده است، جهان‌بینی ما چیست؟  
وی ادامه داد: این سیاست‌ها، سیاست‌های اجرایی است، ولی احتیاج به جهان بینی دارد و این جهان‌بینی در قانون اساسی است؛ مثلا سوسیالیست می‌گوید اقتصاد یک بخشی و دولتی است و سرمایه‌داری می‌گوید خصوصی است، ولی در کشور ما اقتصاد سه بخش است؛ دولتی، تعاونی و خصوصی. 
رزاقی با اشاره به وصیت‌نامه امام(ره) اظهار کرد: ایشان در وصیت‌نامه نکاتی را می‌گویند که بسیار راهگشاست و الگوی ما را از لحاظ اقتصادی ارائه می‌دهد؛ مثلا می‌فرمایند چرا وقتی در داخل تولید نمی‌کنیم، کالای خارجی مصرف می‌کنیم. ابتدا باید تولید کنید. 
دکتر احسان خاندوزی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این باره گفت: هر مدلی از سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید، ایرادی ندارد، اگر گوشه چشمی به فرصت سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی داشته باشید، اما مدل ما به نحوی باید طراحی شود که عنصر درون زایی را خدشه‌دار نکند و خودش تبدیل به پاشنه آشیل نشود. 
وی ابراز تاسف کرد،‌ سیاستگذار ما آنقدر که فرصت‌های داخلی را از دست می‌دهد، به آن توجه نمی‌کند و بیشتر نگاه می‌کند به این که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند. 
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به استفاده نکردن از دارایی‌های خرد برای رونق اقتصادی در کشور گفت: ما نهادی را طراحی نکردیم و مجلس و دولت ما قانونی برای به‌کار انداختن سرمایه‌های خرد در عین حمایت از آنها به کار نینداخته است که این دارایی‌ها ی متاسفانه راکدی که بالفعل نشدند، در چرخه تولید و سرمایه‌گذاری قرار بگیرند. 
خاندوزی با ابراز تاسف از این که در ذهن مسئولان ما استقلال نبوده و بیشتر محور واردات داشته‌ایم، گفت: ما تا وقتی راهبرد کارمان مشخص نباشد، نمی‌دانیم باید چه کنیم. مسئولان چیزهایی را که نمی‌توانیم تولید کنیم، به خارجی‌ها می‌دهند و دلیلش این است که مدیران جهادی نداریم. 
خاندوزی با تاکید بر این که باید خودمان را از یک تغافل بزرگ بیرون بیاوریم، خاطر‌نشان کرد: سال هاست کارشناسانی که تجارب کشورها را در بزرگ شدن بخش خصوصی بررسی کرده‌اند، گفته‌اند باید محوریت خصوصی‌سازی را از ذهن سیاستگذار کنار بگذاریم. وی افزود: از طریق خصوصی‌سازی نباید به سمت بزرگ کردن این بخش می‌رفتیم. لازم است با سازوکارهای انگیزشی کاری کنیم که بخش خصوصی، فعال شدن را اقتصادی ببیند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار