افتتاح اولين دفتر تسهیل‌گری اهواز در کوی "علی‌آباد"
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان از راه‌اندازی پنج دفتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی در پنج منطقه اهواز تا یک ماه آینده خبر داد.
کد خبر: ۵۴۱۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶ 20 December 2017
محمدصادق کریمی‌کیا در آیین افتتاح نخستین دفتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی که امروز(چهارشنبه 29 آذرماه) در کوی علی‌آباد اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 96 با پیگیری‌های انجام شده و همچنین پس از دو بازدید استاندار خوزستان از کوی علی‌آباد و بررسی وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این منطقه، توانستیم در شورای اجتماعی کشور مصوباتی را برای برخی مناطق کم‌برخوردار شهرستان اهواز مصوباتی داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: پس از این مصوبات و اعتباراتی که تزریق شد، کار را با اولویت کوی علی‌آباد و با مسئولیت اداره‌کل راه و شهرسازی استان خوزستان آغاز کردیم. در سال 96 اتفاق خوبی در حوزه مناطق کم‌برخوردار در سراسر کشور رخ داد این بود که رویکردها در رابطه با این مناطق دیگر صرفا عمرانی نخواهد بود بلکه رویکرد اجتماعی و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم در کنار رویکرد عمرانی حاکم خواهد بود.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: امیدواریم با همین رویکرد جدید بتوانیم با مشارکت شهروندان این مناطق، شاهد ارتقای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در مناطق یاد شده باشیم.
 
کریمی‌کیا نبود نهاد متولی برای رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار را یک نقص دانست و تصریح کرد: با کاری که انجام دادیم و مشارکت عالی شهروندان علی‌آباد که مایه تقویت کار بود، نخستین دفتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی در این منطقه راه‌اندازی شد. این پروژه نشان داد اگر دولتمردان و مردم در کنار هم باشند، می‌توانند اتفاقات خوبی رقم بزنند.
 
وی ادامه داد: در طی این مدت که کار را به صورت رسمی در علی‌آباد آغاز کردیم، اقدامات خوبی نظیر راه‌اندازی این دفتر انجام شد. این دفاتر متولی رسمی پیگیری امور و مشکلات کل منطقه خواهند بود و رسیدگی به مشکلات در تمامی حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و کاربردی و تمام مسائل نظیر کودکان بازمانده از تحصیل، ناامنی غذایی، یا اشتغال اهالی را بر عهده دارند.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: بنابراین در تمامی این حوزه‌ها، دفتر تسهیل‌گری، نهاد متولی و پیگیر امور خواهد بود و در این زمینه گام به گام به پیش خواهیم رفت. متولی این دفتر نیز مشاور طرح است. اما نباید انتظار داشت که بتوانیم کل مشکلات مناطق کم‌برخوردار را یک روزه، یک ماهه یا شش ماهه حل کنیم. بلکه باید حوصله به خرج داد و صبر داشت تا بتوانیم به تدریج کارهای لازم را در حوزه‌هایی که عقب‌ماندگی آن به سال‌های گذشته برمی‌گردد، انجام دهیم.
 
کریمی‌کیا گفت: با توجه به درایت و مشارکتی که در شهروندان کوی علی‌آباد دیده‌ایم و با بررسی‌های جامعه‌شناختی و جمعیت‌شناسی این منطقه، مشخص شد همت و پیگیری لازم در میان اهالی و شهروندان علی‌آباد وجود دارد تا برای منطقه خود کاری انجام دهند.
 
وی بیان کرد: طی یک ماه آینده پنج دفتر تسهیل‌گری با رویکرد اجتماعی در پنج منطقه اهواز راه‌اندازی خواهد شد و با فعالیت این دفترها، استانداری خوزستان به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در این مناطق وارد عمل شده و هماهنگی‌های لازم را در میان تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی و مربوطه انجام خواهد داد و شهرداری اهواز و اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان نیز در کنار ما خواهند بود.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی منعقد شده است تا متقاضیان مشاغل در این مناطق کم‌برخوردار که نیاز به مهارت‌آموزی دارند، توسط دفاتر تسهیل‌گری مناطق شناسایی و آموزش آنان در این مراکز انجام شود.
 
کریمی‌کیا بیان کرد: همچنین انجمن مددکاری اجتماعی در دفتر تسهیل‌گری کوی علی‌آباد مستقر خواهند شد تا از ظرفیت این انجمن استفاده شود و همچنین از ظرفیت معتمدین و افراد منتفذ منطقه نیز استفاده خواهد شد تا با کمک به مشاور طرح این دفتر بتوانیم در تمامی زمینه‌ها برای شهروندان علی‌آباد کاری انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: از مسئولان خواهش می‌کنم دیگر عبارت "سکونتگاه‌های غیررسمی" یا منطقه "حاشیه‌نشین" را به کار نبرند. همه مردم، شهروندان این کشور، استان و شهر هستند و از این به بعد از کلمه شهروند برای تمام ساکنان این مناطق استفاده خواهد شد تا بار منفی را نیز نداشته باشد.
 
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: مناطق محروم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار