بزرگمرد وزنه برداری ايران و مازندران در گذشت
منوچهر برومند،پيشکسوت وزنه‌برداري و مازندرانی ايران در آخرین روز فصل پاییز ۱۳۹۶ ، صبح پنجشنبه ۳۰ آذرماه ۱۳۹۶ در ۸۳ سالگی درگذشت. وی اولین مربی بود که تیم ملی وزنه برداری ایران را در مانیل قهرمان آسیا کرد. آن قهرمانی با پنج مدال طلا و سه برنز هنوز هم مقتدرانه ترین قهرمانی ایران در آسیاست.
کد خبر: ۵۴۱۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹ 22 December 2017
به گزارش تابناک مازندران،  مراسم تشییع پیکر مرحوم منوچهر برومند، بزرگمرد وزنه برداری و مازندرانی و اولین مدال آور جهانی ورزش بابلسر  با حضور مسئولان و خانواده وزنه برداری از ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.
 برومند، مازندران هم آسمانی شد
 
بر اساس این گزارش، پيشکسوت وزنه‌برداري ايران روز گذشته در سن 83 سالگي جان به جان‌آفرين تسليم کرد.
 
برومند فقید پنجم دي ماه 1313 در شهر بابلسر چشم به جهان گشود و سال‌ها سابقه حضور در تيم ملي وزنه‌برداري، مربيگري و رياست فدراسيون را داشت. وي همچنين سابقه دو دوره حضور در المپيک (1960 رم و 1964 توکيو) را دارد. برومند بين سال‌هاي 1958 تا 1965 به پنج قهرماني متوالي در مسابقات جهاني رسيد.
 
 تاریخ وزنه‌برداري و ورزش  خدمات و زحمات ارزشمند این بزرگ مرد تاریخ وزنه برداری ایران را فراموش نمی کند.

 با ایستادن روی سکوی قهرمانی بازیهای آسیایی بانکوک (۱۹۶۶) با ارزشترین مدال عمرش را به دست آورد که البته با مروری بر خاطرات زندگی ورزشی پربار استاد برومند، متوجه خواهیم شد آن مدال طلا در قبال خدمات ارزنده وی به وزنه برداری تقریبا هیچ است.

 وقتی پای اولین ها در میان باشد منوچهر برومند نخستین وزنه برداری تاریخ ایران و آسیا است که از مرز رکورد مجموع پانصد کیلوگرم در سه حرکت پرس، یکضرب و دوضرب عبور کرد. او آن رکوردها را پنجاه و یک سال پیش در رقابتهای جهانی برلین و در سی و دو سالگی به ثبت رساند؛ رکوردهایی که بهترین رکوردهای شخصی اش هم به حساب می آید:

پرس: ۱۶۷/۵ کیلو
یکضرب:  ۱۴۷/۵ کیلو
دوضرب:  ۱۸۷/۵ کیلو
مجموع: ۵۰۲/۵ کیلو

 البته اولین های برومند به همین یک کورد خلاصه نمی شود. او اولین مربی بود که تیم ملی وزنه برداری ایران را در مانیل قهرمان آسیا کرد. آن قهرمانی با پنج مدال طلا و سه برنز هنوز هم مقتدرانه ترین قهرمانی ایران در آسیاست.
 منوچهر برومند در عین تنها سرمربی تاریخ وزنه برداری ایران است که در دو دوره متوالی از رقابتهای المپیک، هدایت تیم ملی کشورمان را عهده دار بوده است؛ المپیک مونیخ و المپیک مونترال.
 او همچنین تنها وزنه برداری که به عنوانی ورزشکار و سرمربی، حضور در چهار المپیک را تجربه کرد. برومند در دو المپیک رم و توکیو عضو تیم ملی بود.

 رکورد دیگر منوچهر برومند هدایت تیم ملی در هفت دوره از مسابقات جهانی وزنه برداری و المپیک است، رکوردی دست نیافتنی در میان همه مربیان تاریخ وزنه برداری ایران.

برومند در دوران هفت ساله ریاستش در فدراسیون وزنه برداری نیز تصمیمات شجاعانه زیادی گرفت که از آنجمله می تواند به انتخاب نصراله دهنوی به عنوان سرمربی تیم ملی اشاره کرد. دهنوی با بیست و نه سال سن هنوز هم جوانترین سرمربی تاریخ وزنه برداری ایران است.
پیکر مرحوم منوچهر برومند ساعت ۹ صبح امروز جمعه اول دی ماه از مقابل ورزشگاه شهید شیرودی تهران تشییع شد و ور قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار