مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین گفت: 150 هکتاراراضی شهرستان فامنین زیر کشت ذرت سیلویی قرار دارد.
کد خبر: ۵۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ 29 June 2015

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین از کشت ذرت سیلویی در 150 هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ "امیر لاهوتیان" با بیان اینکه رقم غالب کشت شده در این شهرستان رقم زودرس C678 است، اظهار کرد: این رقم به صورت کاملا مکانیزه و توسط دستگاه بذرکار بتوماتیک کشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کشت در سطح 40 هکتار از اراضی به صورت خاک‌ورزی نیمه‌حفاظتی توسط گاوآهن مرکب و به صورت هیرم کاری انجام شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین همچنین از آغاز برداشت غلات در مزارع شهرستان خبر داد و تصریح کرد: سه اکیپ خصوصی و یک اکیپ دولتی در سطح شهرستان فامنین برای بازدید کمباین‌ها و ضایعات آن فعال هستند.

لاهوتیان با اشاره به اینکه 60 کمباین فعال در منطقه فامنین وجود دارد، عنوان کرد: تا کنون از پنج هزار و 500 هکتار از اراضی غلات برداشت انجام شده که برداشت جو دیم پایان یافته است.

وی یادآور شد: طرح پایش گندم در 40 مزرعه از مزارع گندم دیم و آبی شهرستان فامنین در مختصات جغرافیایی متفاوت و در مساحت‌های 2 تا 5 هکتاری از مراحل قبل از کاشت تا برداشت در حال انجام است.

وی افزود: در این طرح روش‌های خاک‌ورزی، استفاده از سم و کود و نوع بافت خاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لاهوتیان تشخیص عوامل محدودکننده کشت گندم و شناسائی موانع تولید در غالب عوامل محیطی و غیرمحیطی را از اهداف این طرح عنوان کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین در خصوص غیرقانونی بودن کشت دوم محصولات زراعی و قانون توزیع عادلانه آب و خشکسالی به کشاورزان خبر داد.

وی با اشاره به افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی و کاهش روان‌آب‌های سطحی و برداشت‎‌های بی‌رویه برای استفاده بهینه از آب، به حفظ منابع آب موجود به کشاورزان هشدار داد.

لاهوتیان از تخریب محیط‌زیست به وسیله پلاستیک مورد استفاده کشاورزان در کشت‌های زیرپلاستیکی که در اراضی و طبیعت رها می‌شود، ابرازنگرانی کرد و افزود برخی از کشاورزان برای پوشش زمین زیرکشت، از پلاستیک استفاده کرده و در پایان برداشت محصول اقدام به جمع‌آوری پوشش‌های پلاستیکی نمی‌کنند و با همان وضعیت زمین را برای کشت سال بعد شخم می‌زنند و با این عمل هزاران مترمربع پلاستیک را با خاک مخلوط می‌کنند و با این کار علاوه بر تخریب محیط‌زیست، منظر بسیار نامناسبی را نیز ایجاد می‌کنند.

وی درخصوص آبیاری کشت‌های بوته‌ای با استفاده از نوار تیپ گفت: استفاده از نوار تیپ در آبیاری کشت‌های بوته‌ای نظیر چغندرقند، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی با توجه به افزایش راندمان آبیاری افزایش سطح عملکرد محصول را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: آبیاری قطره‌ای روش موثری در تحویل آب مورد نیاز گیاه در محدوده توسعه ریشه به داخل خاک است و این امکان را بوجود می‌آورد که عمل آبیاری تا حد رفع نیاز آبی گیاه انجام گیرد و به میزان زیادی از اتلاف آب به صورت نفوذ عمقی، ایجاد روان‌آب سطحی و تبخیر در مقایسه با روش‌های سنتی و بارانی کاسته می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار