وقتی خیابان‌ها تبدیل به پسیت موتورسواری می شود دیگر خبری از رعایت قوانین رانندگی هم نیست!
کد خبر: ۵۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 29 June 2015

استفاده از موتورسیکلت در همدان به یک اپیدمی بدل شده و این روزها با فرارسیدن فصل گرما شاهد رفت‌و‌آمد صدها موتور در خیابان‌های همدان البته با نقض قوانین راهنمایی و رانندگی هستیم.

به گزارش فارس، استان همدان در استفاده از موتورسیکلت در بین دیگر استان‌های همجوار نامی شناخته شده دارد و این امر تا آنجا پیش رفته که می‌توان پس از پایلوت و قطب بودن در حوزه‌های مختلف؛ همدان را قطب استفاده از موتورسیکلت نام نهاد.

موتورسیکلت وسیله نقلیه مناسبی است که متاسفانه برخی از آن استفاده نامناسب می‌کنند به طوری که هرساله شاهد فوت و مصدومیت تعدادی از شهروندان استان به‌واسطه استفاده غیراصولی از آن هستیم.

در استان همدان به‌واسطه جمعیت روستایی قابل توجه و کشاورزی اکثر کشاورزان و روستاییان به دلیل گرانی هزینه‌های خودرو ترجیح می‌دهند که از موتورسیکلت استفاده کنند که تا اینجا قضیه مشکلی ندارد؛ اما اتفاق، درست زمانی است که برخی از روستاییان و کشاورزان مسیر چند ده کیلومتری بین شهرستان تا روستا و یا شهرستان تا مرکز استان را نیز با موتورسیکلت طی می‌کنند و استفاده نامناسب از این وسیله نقلیه در جاده‌های برون‌شهری همواره باعث بروز مشکلاتی است.

بر اساس آمار ارائه شده از مسئولان نیروی انتظامی استان همدان استفاده از موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه برای رفت و آمد در همدان بسیار پررنگ شده و متاسفانه راکبان موتورسیکلت تمایل چندانی به استفاده از کلاه ایمنی و رعایت دیگر موارد ایمنی و قانونی برای استفاده از موتور ندارند.

گفته می‌شود برای فرهنگ‌سازی استفاده از کلاه ایمنی از سوی نیروی انتظامی تعدادی کلاه ایمنی در تعدادی از روستای همدان در بین راکبان موتورسیکلت توزیع شده و متاسفانه در کمال ناباوری این کلاه‌های ایمنی از سوی افراد در بازار غیررسمی و دستفروشی فروخته شده است.

درباره استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتورسواری برخی معتقدند عدم کیفیت لازم کلاه ایمنی، وزن بالا و سنگینی آن و تحت تاثر قرار دادن سیستم شنوایی سبب می‌شود که برخی تمایل به استفاده از کلاه ایمنی را نداشته باشند.

استفاده از موتور، اما در استان همدان تنها به کشاورزان و روستاییان خلاصه نمی‌شود و این روزها دیده می‌شود که برخی از جوانان با خرید موتورسیکلت‌های سنگین با قیمت بالا اقدام به دور زدن در سطح شهر می‌کنند و بعضاً این موتورسواران امنیت دیگر شهروندان را به خطر انداخته‌اند.

موتورسواری در پیاده‌روها، سرعت بالا، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، تک‌چرخ زدن و انجام حرکات نمایشی از جمله مواردی است که این روزها در خیابان‌های همدان به چشم می‌آید و انتظار می‌رود که نیروی انتظامی با این مهم به شکل جدی و قاطع برخورد کند.

دیگر نکته درباره موتورسواران در همدان اینکه وجود برخی از موتورسوران در بازار سرپوشیده همدان و در کوچه‌ها و پارکهای خلوت موجب سلب امنیت روانی افراد و به‌خصوص بانوان شده است.

بلوار ارم در تغییر کاربری با فرارسیدن فصل گرم به پیست موتورسواری بدل می‌شود و البته پارک‌ها و فضای سبز اطراف میدان قائم و چهارراه پژوهش نیز وضعی مشابه با بلوار ارم دارند و این اتفاق امنیت را از خانواده‌ها سلب کرده است.

بیشترین استفاده‌کنندگان از موتورسیکلت این روزها جمعیت جوان بین 15 تا 20 سال است که به جرأت می‌توان گفت اکثریت این افراد فاقد گواهینامه لازم برای موتورسواری هستند.

هر چند با همه این مشکلات و مباحث و انتظار نظارت و برخورد جدی از سوی نیروی انتظامی، یکی از نیازهای اساسی همدان وجود پیست موتورسواری مناسب است؛ همدان از وجود یک پیست موتورسواری بهره‌ می‌برد اما تنها پیست همدان هنوز با استانداردهای بین ‌المللی فاصله بسیار دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار