جعفر تقوی از اعضای حزب اتحاد ملت آذربایجان شرقی در گفتگو با تابناک تبریز:
سیاست حذفی مانع توسعه و پیشرفت کشور است. متاسفانه حذف جریانات سیاسی از اوایل انقلاب تا کنون ادامه داشته است . و در هر مقطعی جریانی را از قطار انقلاب پیاده نموده اند و تکیه بر مباحثی از قبیل اقلیت مومن، خودی و غیر خودی، جمهوری ناب ، طرح حکومت اسلامی بجای جمهوری اسلامی و ... زمینه ساز حذف جریاناتی از عرصه سیاسی کشور شده است که التزام عملی به قانون اساسی دارند .
کد خبر: ۵۴۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 30 December 2017

در دفتر حزب اتحاد ملت ،میهمان یکی از فعالین سیاسی باسابقه تبریز هستیم.
او اکنون عضو هیات رئیسه شورای منطقه این حزب تازه تاسیس می باشد . گفتگوی انتقادی من با او با محوریت احزاب و آینده سیاسی آنها در ایران است . هرچند مجال گفتگو فقط به بخش ناچیزی از عرصه سیاسی کشور رسید اما نکات مهمی در این مصاحبه مطرح گردیدکه بخش های برگزیده ای از آن را باهم میخوانیم.

سیاست حذفی مانع توسعه و پیشرفت کشور است
 


سوال : آیا به این گزاره اعتقاد دارید که در بازی سیاست ، بعضا نگاه غیرمنصفانه به احزاب اصلاح طلب در کشور وجود دارد؟بعضا اتهام هایی کلی مانند تلاش برای براندازی و .. این دسته از احزاب را از فعالیت آرمانی خود دور می کند .


تقوی : قبل از پاسخ به این سئوال لازم میدانم یادآوری نمایم مواضع رسمی حزب در سایت آن در مرکز و استان به آدرس های سایت منتشر میشود .

در مورد سئوال مطروحه ضمن تایید غیر منصفانه بودن چنین نگاهی به احزاب اصلاح طلب باید عرض کنم اینگونه اتهامات توسط رقبای انحصار طلب آنهم بصورت ابزاری جهت محدود نمودن و حذف اصلاح طلبان از عرصه سیاسی کشور مطرح میشود، در حالیکه گزینه اکثریت قابل توجهی از مردم در مواردیکه فرصتی ایجاد میشود، اصلاح طلبان هستند.
در کشور ما دموکراسی بصورت ناقص اجرا میشود و آزادی و حق تعیین سرنوشت مردم به اشکال مختلف محدود میگردد. وجریانات سیاسی که در مصادر امور و مسئولیتها قرار میگیرند برای حفظ قدرت به خود حق میدهند بجای اعمال دقیق قانون ، به سلایق خود جامه عمل بپوشانند و در حقیقت از قدرت و مسئولیت برای حذف رقبای سیاسی خود سوء استفاده مینمایند.


به اعتقاد اینجانب افرادی که التزام عملی به قانون اساسی ندارند ،نباید در رده های مدیریت مخصوصا سطوح عالی مسئولیت بپذیرند و نه بصورت انتصابی و نه بصورت انتخابی در چنین جایگاهی قرار بگیرند.


البته اعتقاد نداشتن و انتقاد داشتن به قانون اساسی غیر از التزام نداشتن است زیرا قوانین چه عادی و چه اساسی محصول علم و تجربه بشری است و میتواند از طرق پیش بینی شده در قوانین اصلاح و یا حذف و اضافه شود.


افرادیکه به خود اجازه میدهند سلایق و یا امیال و منافع فردی و گروهی خود را بر اجرای قانون ترجیح دهند، از مقام و موقعیت خود برای حذف رقیب سوءاستفاده مینمایند و پیشنیاز حذف و برخورد تهمت و افترا و اتهام زدن است تا توجیه لازم را بدست آورند.


در این رابطه ما منش حضرت امام را پیش رو داریم که در انتصاب افراد به مسئولیتهای انتصابی از طیفهای مختلف فکری ملتزم به قانون اساسی استفاده مینمود مخصوصا دو طیف اصلی خط امام و راست سنتی و یا اصلاح طلب و اصولگرای امروزی .


در عین حال در مواقع لزوم تذکراتی نیز در جهت جلوگیری از انحرافات و اشتباهات به آنان میدادند و از اعمال سلیقه بجای اجرای قانون برحذر میداشتند.


در مسئولتهای انتخابی نیز همواره از رای مردم حمایت مینمودند که موارد آن قابل ارائه است. توصیه میکنم به نامه حضرت امام به حجه الاسلام انصاری که به منشور برادری معروف شد مراجعه فرمایید .


امام در آن نامه تاکید میکنند (نقل به مضمون) هر دو جناح برای انقلاب زحمت کشیده اند و معتقد به انقلاب هستند و بقای هر دو برای انقلاب مفید است اختلافات ناشی از برداشت فقهی آنها که در حوزه مطرح بود اینک به عرصه های مختلف نظام گسترش یافته است باید همدیگر را تحمل نموده و به رقابت سالم بپردازند و نهایتا به رای مردم تمکین نمایند در غیر اینصورت چنانچه جناحی که قدرت را در عرصه های مختلف در اختیار میگیرد سعی در حذف رقیب و جناح مقابل نماید ، قبل از آنکه به رقیب ضربه بزند به نظام ضربه زده است و نهایتا موجب حاکمیت جریاناتی میشود که به هیچکدام از این دو طیف رحم نمیکنند.


سوال:با این حساب مشکل اصلاح طلبان یا همان خط امامی ها مربوط میشود به دوره بعد از ارتحال امام .

بعد از ارتحال حضرت امام (ره) علما و شخصیتهای خط امام از مسئولیتهای انتصابی در سطوح مختلف بمرور زمان حذف شدند و حضورشان در مسئولتهای انتخابی نیز با توصل به اجرای سیاست احراز صلاحیت و نظارت استمراری به شدت محدود گردید در حالیکه اینگونه نظارت با روح و مفاد و متون قوانین کاملا در تناقض میباشد.
سیاست حذفی مانع توسعه و پیشرفت کشور است. متاسفانه حذف جریانات سیاسی از اوایل انقلاب تا کنون ادامه داشته است . و در هر مقطعی جریانی را از قطار انقلاب پیاده نموده اند و تکیه بر مباحثی از قبیل اقلیت مومن، خودی و غیر خودی، جمهوری ناب ، طرح حکومت اسلامی بجای جمهوری اسلامی و ... زمینه ساز حذف جریاناتی از عرصه سیاسی کشور شده است که التزام عملی به قانون اساسی دارند .


پروژه یکدست سازی حاکمیت همچنان ادامه دارد و در مقطع کنونی نوبت به جریان به اصطلاح انحرافی رسیده است در حالیکه رستگاری و پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور در گرو حاکمیت فرهنگ وحدت در عین کثرت است. باید فرهنگ تحمل و گردش آزاد قدرت در بین نخبگان جریانات مختلف سیاسی با رای مردم به رسمیت شناخته شود تا زمینه را برای فعالیت موثر احزاب فراهم آورد .


هدف از تشکل یابی افراد هم فکر در قالب احزاب، مشارکت در قدرت و اجرای برنامه ها و شعارهای ارائه شده به مردم است.


جریانات سیاسی برای اداره و پیشرفت کشور باید برنامه داشته باشند و با در اختیار داشتن کادر آموزش دیده ، در صورت گرایش مردم و بدست آوردن پایگاه اجتماعی لازم با کسب قدرت فرصت پیاده نمودن برنامه های خود را بدست می آورند.

سلیقه ها متفاوت است و من معتقدم کشور برای توسعه ، به همه سلیقه ها نیازمند است.


سوال:بطور خلاصه شما مشکلات کشور را در حال حاضر در چه میبینید؟


▫️ادامه پروژه یکدست سازی حاکمیت با حذف جریانات منتقد و ملتزم به قانون اساسی.
▫️عدم انتقاد پذیری و پاسخگوئی مسئولین به نسبت قدرت و اختیارات.
▫️عدم پایبندی به قانون و اعمال سلایق فرا قانونی (تفسیر به رای قوانین و اعمال سلیقه سیاسی و ترجیح نظرات شخصی نسبت به قانون )
▫️حاکمیت روابط بجای ضوابط و سپردن کارهای بزرگ به افراد کوچک
▫️عدم توجه به نظرات متخصصین و کارشناسان نخبه در هر رشته و عدم سپردن مسئولیت به آنان .
مرحوم امام به قانونمندی تاکید زیاد مینمود حتی عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را خلاف شرع میدانست.
در پاسخ به کسی که گفته بود من فلان قانون را قبول ندارم فرموده بود .....قانون تو را قبول ندارد.
یا در جای دیگری فرموده بود ...من هم که یک طلبه هستم ممکن است بعض مطالب را قبول نداشته باشم لکن چون قانون است ما هم می پذیریم (نقل به مضمون)


و یا اینکه از منظر امام لازم است نظر کارشناسان در هر رشته ای مورد توجه قرار گیرد خاطره ای مرحوم حاج احمدآقا نقل میکنند که معمولا امام طبق برنامه روزانه در حیاط منزل قدم میزدند روزهای آخر عمر مبارک امام (ره)، ایشان به نوه کوچک شان علی آقا فرمودند بیا قدمهای آخر خود را باهم بزنیم که من با دیدن این صحنه به امام عرض کردم اگر میدانید عمل جراحی موفقیت آمیز نخواهد بود ، چرا قبول نمودید عمل شوید؟ که فرمودند ، نظر متخصصان بر عمل جراحی است و به عقیده من باید به نظر متخصصان و کارشناسان در هر رشته ای عمل شود و برای من شرعا جایز نیست از نظر آنان تخطی کنم در این مورد من مقلد اطبا هستم (نقل به مضمون).


▫️مطابق آمار و ارقام مستند دولت اصلاحات در کلیه شاخصهای اقتصادی از دیگر دولتها موفق تر عمل نموده است و این در حالیست که آقای خاتمی نه خود اقتصاد دان بود و نه شعار اقتصادی داده بود و دولت را با خزانه خالی و بدهیهای داخلی و خارجی قابل توجهی تحویل گرفته بود و قیمت جهانی نفت در پائین ترین حد ممکن یعنی بشکه ای 7 یا 8 دلار قرار داشت . با اینهمه سپردن کار به اساتید مبرز و نخبگان و متخصصان امور اقتصادی و عمل به برنامه های پیشنهادی آنان ،موفقترین کارنامه اقتصادی را بنام دولت اصلاحات رقم زد.



سوال:حزب اتحاد ملت را دنباله مشارکت می دانید یا حزبی متفاوت است و کار خود را دنبال می کند.


در خصوص حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی باید بگویم روند قانونی در انحلال حزب رعایت نشده است .
برای انحلال احزاب مقرراتی در قوانین موضوعه وجود دارد از قبیل در خواست کمسیون ماده 10 احزاب و ارجاع پرونده به مرجع قضائی تشکیل پرونده در دادگاه صالح و تحقیقات لازم و محاکمه با حضور دبیر کل و وکلای حزب و اعضای هیات منصفه با رعایت کامل آئین دادرسی .
ابلاغ رای بدوی و دریافت تقاضای تجدید نظر در مهلت قانونی
تشکیل دادگاه تجدید نظر و صدور رای نهایی و ...... که به نظر ما متاسفانه در اجرای قانون کوتاهی شده و هنوز حکم بدوی را به دبیر کل یا وکلای حزب ابلاغ ننموده اند تا حزب بتواند حداقل از فرصت تجدید نظر خواهی استفاده نماید.
استناد نهادها به مصاحبه آقای اژه ای در تلویزیون است.


بهر حال اعضا و مسئولین حزب به جهت پرهیز از تنش و نشان دادن حسن نیت، مشارکت را دنبال نمی کنند.
بعد از جریانات سال 88 مدیرکل محترم وقت سیاسی استانداری نامه ای به ما نوشت و اعلام کرد فعالیت شما بنام مشارکت بر اساس حکم دادگاه شعبه 15 انقلاب تهران ممنوع است. هر چند در آن زمان فعالیتی بنام مشارکت وجود نداشت، لکن درخواست ارسال نسخه ای از حکم دادگاه بی پاسخ ماند.
در خصوص حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ، باید عرض کنم حزب جدیدی است با اندیشه ها و رویکرد و برنامه ها و افراد جدید ، هرچند از اعضای مشارکت هم کسانی هستند که در حزب جدید حضور دارند. احزاب ندا و عدالت و آزادی هم اینگونه هستند.
بعد از انتخابات سال 88 و محاکمه و محکومیت غیر عادلانه دبیرکل و برخی اعضا و کادرهای حزب و دوران تعطیلی فعالیتهای حزب مشارکت عده ای از اعضا مخصوصا از بین جوانان به دیگر احزاب پیوستند که بحمدلله موجب پویایی و نشاط فضای سیاسی کشور شده اند و ما برایشان آرزوی موفقیت میکنیم.
سوال:کارکرد حزبی اتحاد ملت را چقدر موفق می دانید؟


به نظر من حزب اتحاد ملت جزء احزاب موثر اصلاح طلب جامعه است و در طول مدت زمان کوتاهی که از شکل گیری آن میگذرد با توجه به اقبال عمومی مخصوصا جوانان، توانسته است عضو گیری مناسبی انجام دهد و تشکیلات و ارکان خود را سامان داده و در سطح کشور گسترده نماید.
در سطح استان اکثر حوزه های شهرستانی ما فعال هستند جلسات هفتگی شورای منطقه و شوراهای حوزه های شهرستانی و کمیته ها و دوایر حزب همایشهای فصلی اعضای حزب در استان فعال هستند و کلاسهای آموزشی و کارگروه مطالعات منطقه ای با توجه رویکرد حزب جزء فعالترین ارکان حزب هستند


بعنوان مثال در انتخابات اخیر شورای شهر، اتحاد تنها حزبی بود که برای شورای شهر و شهرداری برنامه ای ارائه نمود که حاصل استفاده از آمار و ارقام و اطلاعات مستند از شهر و شهرداری و ساعتها کار مطالعاتی و برنامه نویسی با حضور اساتید دانشگاهی و نخبگان و کارشناسان امور شهری در کمیته مطالعات منطقه ای حزب بوده است و بعنوان برنامه کاندیداهای حزب برای شورای شهر ارائه گردید و جهت مطالعه و بهره برداری خدمت منتخبین لیست امید در شورای شهر تبریز نیز تقدیم شد.
به اعتقاد ما با توجه رشد جمعیت شهرها و تعداد زیاد کاندیداها مردم نمی توانند راسا به شناسائی کاندیداهای شایسته اقدام نمایند بلکه جامعه به سمتی میرود که روز به روز گرایش به لیستهای انتخاباتی بیشتر خواهد شد و مردم به لیست مورد حمایت احزاب و جریانات سیاسی مورد قبول خود رای خواهند داد و این امر مبارکی است. باید از اشخاص عبور کنیم و به احزاب برسیم. باید احزاب اصلاح طلب بتوانند رای حدود 33 هزار نفری مردم به لیست امید در تبریز و انتخاب 8 نفر از 13 نفر اعضای شورای شهر تبریز را تقویت نمایند و روزی برسد که مانند تهران همه اعضای لیست رای بیاورند.
سوال:وضعیت احزاب در استان را چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظر من جریانات سیاسی ملتزم به قانون اساسی از قبیل اصلاح طلب ، اصولگرا و....
لازم است در قالب چند حزب قوی و موثر سازماندهی شوند.
تعداد زیاد احزاب در جریانات مختلف سیاسی که اعضای آنها گاهی از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود و وجود حزب در عرصه سیاسی وابسته به حضور و فعال بودن شخص تشکیل دهنده آن است، نه تنها مشکلی از جامعه و فضای سیاسی کشور حل نمی کند بلکه به مشکلات می افزاید. اینگونه احزاب بیشتر برای سهم خواهی بیش از وزن اجتماعی خود بوجود می آیند و رفتار و گفتارشان مانع انجام مناسب کارها و قوی بسته شدن لیست میشود.
برای موفقیت کامل یک جریان سیاسی باید الزامات کار جمعی را رعایت نمود.
سوال :آیا شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان به خواست سیاسی خود در انتخابات شورای پنجم رسید ؟
به نظر من تا حدودی رسید.
و علت عدم موفقیت کامل به عوامل متعددی مربوط میشود.

ما در قانع نمودن شخصیتهای مناسب برای کاندیداتوری انتخابات شورای شهر با مشکل مواجه بودیم. افرادیکه واجد شرایط لازم بودند و از معروفیت و پایگاه اجتماعی لازم نیز برای رای آوری برخوردار بودند لکن تمایلی به کاندیدا شدن نداشتند.


بحث رد صلاحیتها که تا شروع زمان رسمی مجاز برای تبلیغات کاندیداها ادامه داشت و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان را در بستن لیست نهایی و تهیه اقلام تبلیغاتی و تدارک تبلیغ مناسب لیست کاندیداهای مورد حمایت دچار مشکل نمود.


قوی و قابل دفاع بسته نشدن لیست با توجه به عوامل فوق و تاثیر آراء نمایندگان احزاب ضعیف در ترکیب شورای هماهنگی که ذکرشان قبلا رفت.


عدم حضور در تبریز و اهتمام و تبلیغ لیست امید برای شورای شهر تبریز در زمان رسمی تبلیغات ، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از حوزه انتخابیه شهرستان تبریز و در لیست امید به مجلس راه یافته بودند.


عوامل فوق موجب عدم موفقیت کامل در انتخابات شورای شهر تبریز برای اصلاح طلبان گردید.


سوال:عملکرد منتخبین لیست امید در شورای شهر تبریز را چگونه ارزیابی میکنید؟


بطور طبیعی موارد ذکر شده در عملکرد منتخبین لیست امید موثر بود با اینهمه با توجه به پیام انتخابات که نه به وضع موجود بود، ضرورت داشت عملکرد اکثریت 8 نفره لیست امید بصورت نمادین در دو مورد خود را نشان دهد که یکی تغییر رییس شورا بود و دبگری تغییر شهردار.
در هر دو مورد خواست شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان محقق شد لکن در مورد انتخاب شهردار باید بهتر عمل میشد که ضعف ها و اشتباهاتی بوجود آمد و مانع از حصول موفقیت کامل شد.
امیدواریم اعضای محترم شورای شهر مخصوصا اعضای لیست امید با دقت بیشتر کاستیها را جبران نمایند و با وحدت و همدلی نسبت به برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسب و همکاری و حمایت از شهردار منتخب ضمن اعمال نظارت موثر، موفق به انجام وظیفه در حد انتظار، به تبریز و مردم شایسته آن باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :