مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور با مقایسه میزان تخریب‌ها به هنگام وقوع زلزله در چند سال اخیر گفت: مقایسه‌ها نشان می‌دهد که در بحث مقاوم‌سازی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.
کد خبر: ۵۴۶۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹ 31 December 2017

 

عملکرد بسیار ضعیفی در بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها داشته‌ایم

علی اژدری امروز در همایش رابطان مدیریت بحران فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان اظهار داشت: سیل با 33 درصد، اپیدمی بیش از 20 درصد، طوفان 23 درصد، خشکسالی 15 درصد و زلزله و سونامی با 7 درصد میزان مخاطرات طبیعی در یک قرن گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه 16.5 درصد زلزله‌های بزرگ در کشور ما رخ داده در حالی که ایران یک درصد مساحت جهان را دارد، افزود: زاگرس بیشترین فراوانی زلزله‌ها در بحث آماری را دارد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور بیان کرد: زمین لرزه‌های کوچک و متوسط در زاگرس به فراوانی رخ می‌دهد ولی زلزله‌هایی با بزرگی 7 ریشتر در این قسمت نادر است.

وی با اشاره به اینکه در زلزله اخیر تهران کانون زلزله بر روی گسل ماهدشت بود، گفت: در برخی مکان‌ها از جمله گوریه خوزستان با گسلش سطحی همراه نیستند.

اژدری با بیان اینکه کشور بر روی کمربند زلزله خیز قرار دارد، عنوان کرد: جنوب شرقی خوزستان از مناطق کم خطر و اهواز جزو مناطق پرخطر در زمینه زلزله قرار دارد.

وی شدت زلزله را به میزان خرابی‌ها ربط داد و افزود: شدت زلزله در نقاط مختلف متغیر است و هر چه شدت بیشتر باشد میزان خرابی‌ها بیشتر و عمق کانون زلزله کمتر خواهد بود.

آنچه که باید انجام شود

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور با مقایسه میزان تخریب‌ها به هنگام وقوع زلزله در چند سال اخیر خاطرنشان کرد: مقایسه‌ها نشان می‌دهد که در بحث مقاوم سازی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به ضرورت‌های ایجادی برای انجام رفتارهای همراه مدیریت در هنگام زلزله توضیح داد: ایجاد جایگاه اسکان موقت و ضروری؛ انبارهای پشتیبانی برای کمک‌های اهدایی؛ مکان‌هایی برای تخلیه آوار؛ تشکیل ستاد بحران در دهیاری‌ها و تهیه بانک اطلاعاتی برای مسیرها باید انجام شود.

اژدری یادآور شد: باید پس از رخداد هر بحران مسائل را آسیب شناسی کنیم همچنین تشکیل کمیته‌های حمایت‌های روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی به شایعاتی در زمینه ایجاد زلزله توسط هارپ اشاره کرد و گفت: هارپ یک پدیده مصنوعی است که انرژی را در بخشی از زمین یا فضا وارد می‌کنند که اتفاقی رخ دهد. می‌توان میزان انرژی آزاد شده را حساب کرد که در این زمینه نیز زلزله ازگله را محاسبه کردند بنابراین با محاسباتی که انجام شد محال است بتوان چنین انرژی را در یک نقطه متمرکز کرد که باعث چنین اتفاقاتی(مثل زلزله ازگله) شد.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور بیان کرد: بشر هنوز توانایی تولید و تجمع آن مقدار از انرژی برای ایجاد چنین زلزله‌هایی را ندارد. نوع موج‌ها نیز متفاوت هستند.

 

منبع: تسنیم

برچسب ها: مقاوم سازی ، زلزله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار