رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تویسرکان گفت: 36 روستای تویسرکان با مشکل کم‌آبی مواجه شوند.
کد خبر: ۵۵۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 01 July 2015
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تویسرکان با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود 36 روستای تویسرکان با مشکل کم‌آبی مواجه شوند، گفت: برای حل مشکل به 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش فارس، محمد‌رضا ترکاشوند با توجه به اینکه بحران آب همه‌گیر شده است، اظهار کرد: میزان بارش در سطح استان حدود 40 درصد و در تویسرکان 15 تا 20 درصد کاهش داشته که با توجه به خشکسالی و کاهش منابع آبی، تاثیر بسیار زیادی بر وضعیت آب دارد.

وی با بیان اینکه نقش آب و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست، بیان کرد: وزارت نیرو برای مقابله با بحران آب برنامه‌هایی را در قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تدوین کرده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تویسرکان، آبرسانی سیار، برخورد با انشعابات غیر مجاز و مشترکان پرمصرف در روستاها را برخی از اقدامات کوتاه‌مدت برشمرد و ادامه داد: در روستاها با مشکل سو‌ء مصرف مواجه هستیم.

ترکاشوند گفت: سیستم کشاورزی در محیط خانگی روستاییان وجود دارد که با انشعابات غیرمجاز به دنبال آبیاری باغ و سیراب کردن احشام هستند.

وی با اشاره به آغاز برخورد با انشعابات غیرمجاز و اصلاح کنتورهای خراب یادآور شد: بیش از 200 نفر از مشترکان دارای انشعاب غیر مجاز شناسایی و به دادگستری معرفی شدند.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تویسرکان گفت: حکم قضایی به همراه جریمه به خاطر‌ انشعابات غیرمجاز برای 30 مشترک اخذ شده است.

وی با اشاره به اینکه کف‌کنی و لایروبی چاه‌های آب، قنوات، چشمه‌ها، نشت‌گیری مخازن، اصلاح شبکه‌های مصرفی مانند پوسیدگی لوله‌ها از برنامه‌های میان‌مدت است، لایروبی چاه روستای پیرغیب و چشمه روستاهای کهنوش و آرتیمان، کف‌کنی چاه روستای مراد‌آباد، بهسازی مخزن روستای فتح‌آباد، تعمیق چاه روستای جوادیه را از اقدامات میان‌مدت آبفای روستایی تویسرکان دانست.

ترکاشوند از حفر و تجهیز چاه‌هایی که قبلاً حفر شده، اجرای خطوط انتقال و اصلاح شبکه برخی از روستاها، گرفتن مجوز برای حفر چاه‌های جدید، تعویض شبکه‌های آبرسانی به عنوان برخی از برنامه‌های بلند‌مدت نام برد.

وی در ادامه اخذ مجوز برای چاه جدید در روستاهای چاشتخوره، سیدشهاب، سازیان، سهام‌آباد، تعویض شبکه آبرسانی روستای آرتیمان و خطوط خط انتقال رفت و برگشت روستای لامیان در تویسرکان را در این راستا عنوان کرد.

مدیر آب و فاضلاب روستایی تویسرکان کاهش بارش، تغییر اقلیم و بالا رفتن مصرف آب را از مشکلات پیش‌ رو دانست و گفت: تاکنون برنامه‌های تبلیغی بسیاری در سطح روستاها به صورت چهره به چهره و از طریق رسانه‌ها برای اعلام وضعیت بحرانی آب برگزار شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود 36 روستای تویسرکان امسال با مشکل آب مواجه شوند، اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم برای حل مشکل این روستاها انجام شده که در این راستا به اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز است.

ترکاشوند با اشاره به سخنان وزیر در خصوص تحول اعتبارات در زمینه آب شرب افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال اعتبارات خوبی به آبفای روستایی داده شود.

به گفته وی هم‌اکنون نزدیک به 8 میلیارد تومان پروژه آبفای روستایی در سطح شهرستان تویسرکان وجود دارد که در حال اجرا و یا در دست اقدام است.

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی تویسرکان اعتبارات سال 92 آبفای روستایی را 414 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این اعتبارات در سال گذشته یک‌هزار و 100 میلیون تومان افزایش داشته و اعتبارات سال جاری نیز هنوز اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در تویسرکان هشت مجتمع آبرسانی برای 34 روستا وجود دارد، افزود: مجتمع‌های ترمیناک، جرا، قلی‌لاله، اشترمل، دارانی‌های سفلی و علیا، میانده، لامیان و کارخانه روستاهای زیرمجموعه خود را پوشش می‌دهند.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه در سرانه مصرف و تأمین آب مشکلی نداریم، بلکه در توزیع آن مشکل هست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاها مصرف آب از دو برابر سرانه نیز بالاتر است که حل این مسئله حرکت جدی مردم در رعایت الگوی مصرف را می‌طلبد.

وی هزینه آب‌بها را یکی از دلایل عدم رعایت الگوی مصرف آب دانست و اظهار کرد: بر اساس سرانه و الگوی مصرف میزان آب مصرفی در روستا 75 تا 95 لیتر در شبانه‌روز است اما در روستاها دو برابر سرانه، آب تأمین می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار