در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛
بازرس هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با انتقاد از نگاه بودجه سال ۹۷ به کارگران، بر توجه بیشتر مسئولان به حوزه کارگری تأکید کرد.
کد خبر: ۵۶۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 05 February 2018

به گزارش تابناک قم، آمار افزایش حقوق کارمندان دولت همیشه جزو اولین ارقامی است که از دهان سخنگوی دولت در خصوص تنظیم لایحه بودجه و ارائه آن به مجلس بیان می‌شود. هرچند انتظارات در این زمینه معمولاً فراهم نمی‌شود اما همین که کارمندان محلی از اعراب برای مسئولان دارند خود ارزشمند است.

این در حالی است که قشر بزرگ کارگر که همواره با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، خود را محروم از توجه مسئولان می‌بیند و انتظار می‌رود که به این قشر بیشتر توجه شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی قبل در گفتگویی از نبود رنگ و بوی حمایتی لایحه بودجه ۹۷ نسبت به کارگران انتقاد کرد.

نادر قاضی‌پور ضمن تأکید بر اینکه نه دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نه دولت دهم هیچ کدام به طور شایسته‌ای به فکر کارگران نبودند، گفت: کارگران با مشکلات معیشتی مواجه هستند و حقوق دریافتی کارگران پاسخگوی هزینه‌های خانواده نیست.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حقوق کارگران طبق تورم و افزایش قیمت‌ها محاسبه نمی‌شود که اینگونه پرداخت‌ها کاملاً غیرمنطقی است.

بر این اساس اگر مسئولان همان‌گونه که این نماینده مجلس تأکید کرد، از قشر کارگر حمایت کنند، قطعاً نتایج این حمایت جای دوری نخواهد رفت و این عزیزان خود محرکه اقتصاد کشور خواهند بود.

دولت قبل سهم کارگران را در تهیه مسکن مهر فراموش کرد

در همین زمینه نیز بازرس هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه تصمیم‌ها و رایزنی‌ها پیرامون میزان افزایش قیمت حقوق کارگران در سال آینده اسفندماه انجام می‌شود، گفت: در این جلسات بیشترین نفرات متعلق به کارفرما است، چرا که دولت نیز عملاً کارفرما محسوب می‌شود و کارگران تنها ۲ نماینده خواهند داشت.

عباس شیری ضمن گله‌مندی از توجه کم لایحه بودجه سال ۹۷ به کارگران، افزود: این لایحه در محتوای خود هیچ رنگ حمایتی از کارگران ندارد، متأسفانه تا اینجای کار در دولت دوازدهم نیز مانند برخی دولت‌های قبل حمایت چندانی از قشر زحمت‌کش کارگر نشده است.

 وی ادامه داد: در این لایحه معیشت کارگر مطرح نمی‌شود، اگر دولت قبل هم سهم کارگران را در تهیه مسکن مهر فراموش کرده بود، در این دولت که قرار بود مسکن اجتماعی پایه‌ریزی شود باید بگوییم که این طرح در حد شعار باقی ماند و عملی نشد، در واقع در دولت تدبیر و امید قرار بر اصلاح روند ساخت مسکن مهر و در پیش گرفتن استانداردهایی در مسکن اجتماعی بود.

سخنگوی کانون کارگران ساختمانی قم تأکید کرد: حقیقتاً عرض می‌کنم که حقوق کارگران حتی پاسخگوی هزینه خانواده آن‌ها نیست و این شامل همه بخش‌های کارگری اعم از کارگران ساختمانی یا کارخانه‌ای می‌شود، ما انتظار داشتیم که سهم مشخصی در بخش مسکن برای کارگران در دولت تدبیر و امید در نظر گرفته شود که تا اینجا حتی در بودجه ۹۷ هم لحاظ نشده است.

وی اضافه داشت: برای مثال طبق لایحه بودجه قرار شد کارمندانی که زیر ۵ میلیون تومان درآمد دارند، بین ۱۰ تا ۱۸ درصد افزایش حقوق داشته باشند، خب طبیعی است که جامعه کارگری هم انتظار این روند را داشته باشد و حداقل درصدی برای افزایش حقوقش در لایحه بودجه ۹۷ لحاظ می‌شد.

همخوانی بین حقوق کارگران و تورم وجود ندارد

شیری افزود: موضوع این است که ما هرساله افزایش تورم را داریم اما افزایش حقوق برای کارگران را نداریم، به همین دلیل معمولاً شاهد افزایش عدم همخوانی بین حقوق و تورم در این قشر هستیم، ما واقعاً انتظار داریم که در لایحه بودجه سال آینده حداقل ۲۰ درصد برای افزایش حقوق کارگران در نظر گرفته شود.

وی تأکید کرد: نگاه به بخش درمان نیز در بودجه ۹۷ چندان قوی نیست، چرا که انتظار می‌رود سرمایه‌های تأمین اجتماعی هزینه بخش درمان شود، هرچند در برخی زمینه‌ها شده اما آن‌طوری که مورد انتظار بود نشده، در واقع به نظر ما تنها در حد رفع برخی شبهات این هزینه انجام گرفته، باید در نظر بگیریم که بسیاری از خانواده‌های کارگران در این زمینه مشکل دارند.

بازرس هیئت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به اینکه بودجه تأمین اجتماعی بیشتر از اینکه برای مصارف خودش مصرف شود به سمت وزارت بهداشت رفت و اجرای طرح سلامت هم برای کارگران چندان تأثیری نداشت، ما اعتقاد داریم که هزینه کرد سازمان تأمین اجتماعی باید شفاف سازی شود، دولت می‌توانست لایحه بودجه را در زمینه تقویت زنجیره درمان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تنظیم کند.

 وی در خصوص مشکلات کاری کارگران هم گفت: ببینید ما اگر فقط بخواهیم فعالیت بومی داشته باشیم و از حوزه کارگران در هر استان حمایت کنیم، مشکلات کارگری حل نمی‌شود، لذا طرحی با موضوع استفاده یا عدم استفاده از کارگر اتباع بیگانه تنظیم کردیم و قصد داریم به مجلس ارسال کنیم.

گرفتن کارت مهارت کاری برای اتباع ضروری است

شیری افزود: متأسفانه کارفرماها به دلیل عدم پرداخت بیمه از اتباع بیگانه استفاده می‌کنند، سؤال این است که آیا کارگر بومی از نظر کیفیت کار بهتر از اتباع نیست؟ به نظر کارگران هست و در زمینه حقوق هم نمی‌تواند حقوق کمتر بگیرد، آیا درست است که به نسبت ۲۵ هزار کارگر ایرانی که در قم داریم، ۲۵ هزار کارگر اتباع هم داشته باشیم؟ آیا سایر قشرها مثل پزشکان، خبرنگاران، معلم‌ها و ... این شرایط را تحمل می‌کنند و اگر برایشان این مسئله پیش بیاید اعتراض نمی‌کنند؟ این در حالی است که طبق قانون کار تا زمانی که کارگر ایرانی می‌تواند کاری را انجام دهد استفاده از اتباع جرم است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون کار، یک کارگر اتباع باید در ایران ۱۰ سال کار کند تا بتواند کارتی برای کار دریافت کند، درحالی‌که الآن خیلی راحت وقتی وارد کشور می‌شوند و کارت تردد دریافت می‌کنند، با همان می‌توانند کار کنند، این تصمیمی که وزارت کشور گرفت و ما به آن انتقاد داریم چرا که گرفتن کارت مهارت کاری برای اتباع مثل کارگر ایرانی لازم است.

وی در خصوص بحث ایمنی کارگران در حین کار نیز اظهار داشت: متأسفانه با وجود گزارش‌هایی زیادی که در رسانه‌های استان قم در خصوص نبود ایمنی کافی برای کارگران و بروز انواع حوادث حین کار انجام شد، اما شاهد نتایج مورد انتظار در این زمینه نبودیم.

شیری افزود: پیشنهاد ما این است که نباید منتظر بروز حادثه و سپس تلاش برای حل یا پیدا کردن مقصر باشیم، ما انتظار داریم که مسئولان هر استانی در ابتدا تذکرات و اجبارات لازم را برای کارفرما در نظر بگیرند و در صورت رعایت نکردن این ایمنی‌های اجباری، با کارفرما یا پروژه‌اش برخورد کنند، اینگونه است که از بروز حوادث جلوگیری می‌شود، همه باید بدانیم که بروز حوادث کار برای دولت و خانواده کارگران چقدر هزینه بر است، لذا باید از آن پیشگیری کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار