بررسی تابناک گیلان از تب هسته ای؛
به گزارش تابناک گیلان، مهمترین چالش چند سال گذشته کشورمان ، گفتمان پرونده هسته ای است و اصلی ترین قدرتی که در پی مدیریت این بحران است اتحادیه اروپا است . اروپا که پس از هجوم یکجانبه آمریکا به عراق نفوذ گذشته خود در منطقه خاورمیانه را بیش از پیش از دست داده است در تلاش است تا..
کد خبر: ۵۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 04 July 2015
به گزارش تابناک گیلان، مهمترین چالش چند سال گذشته کشورمان ، گفتمان پرونده هسته ای است و اصلی ترین قدرتی که در پی مدیریت این بحران است اتحادیه اروپا است . اروپا که پس از هجوم یکجانبه آمریکا به عراق نفوذ گذشته خود در منطقه خاورمیانه را بیش از پیش از دست داده است در تلاش است تا با حل دیپلماتیک بحران هسته ای ایران افزون بر نگهداری یک شریک با ثبات و با نفوذ در منطقه ، به اثبات نقش و توانایی خود در مدیریت و حل و فصل صلح آمیز بحرانهای بین المللی بپردازد.

ایران و قدرت های بزرگ در وین ماراتن گفتگوها را برای مختومه کردن پرونده هسته ای که یکی از حساس ترین پرونده های سیاست خارجی جهانی است ، آغاز کردند. این دور گفتگوها در اصل آخرین دور گفتگوها پیش از رسیدن به توافق جامع است.

"چالشهایی که سالها در روابط جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران ادامه داشت و به تصویب قطعنامه 1696 شورای امنیت منتهی شده بود سرانجام به تحریم ایران توسط شورای امنیت در قالب قطعنامه 1737 (مصوب 23دسامبر 2006 مطابق با 2 آذر 1385 ) منجر گردید. تحلیل عملکرد شورای امنیت در پرونده هسته ای ایران از منظر حقوق بین الملل، و ساز و کارهای حقوقی قابل استفاده در مقابل قطعنامه های شورا موضوع این مقاله را تشکیل می دهد."

به گزارش تابناک گیلان، پس از سال های طولانی تنش و 20 ماه گفتگوهای سخت ،‌آنها تلاش خواهند کرد توافقنامه ای را که غالبا تاریخی خوانده شده است تکمیل کنند. مهلت پایان این گفتگوها سه شنبه سی ام ژوئن ( نهم تیرماه) است و موفقیت این گفتگوها به هیچ وجه تضمین نشده است.

به گزارش تابناک گیلان، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان با اشاره به مصادیق برد-برد طرفین مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر بخواهیم بر اساس معیا‌رهای مرتبط با توافقات بین‌المللی که همه کشورها آن را پذیرفته‌اند تعریفی ارائه کنیم، هر دو طرف مذاکره‌کننده به نوعی بردی داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برد ایران در مذاکرات در صورت چه شرایطی تضمین خواهد شد، افزود: معیار طرف غربی در توافقات باید برابری رفتاری با ایران نسبت به سایر کشو‌رهای عضو پادمان باشد چراکه در چنین شرایطی می‌توان حتی باب ارتباطات جامع‌تری را با آمریکا در جهت رفع تحریم‌های غیرهسته ای گشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه متذکر شد:  ارتباط آمریکا با ایران می‌تواند حتی برای آمریکا در جهت حضور و غیبت 35 ساله این کشور در بازار ایران مهم باشد.

ندیمی تاکید کرد: براساس توافق هسته‌ای معتقدم ایران و آمریکا براساس قراردادهای بین‌المللی پذیرفته شده می‌توانند توسعه روابط خود را گسترش دهند چراکه ما با آمریکا برخلاف اسرائیل دشمنی ذاتی نداشته‌ایم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حتی ما با آمریکا بعد از انقلاب هم قطع رابطه نکرده‌ایم؛ بنابراین یخ‌های روابط ایران و آمریکا در صورتی آب می‌شود که آمریکا طبق خطوط پذیرفته شده در مناسبات بین‌المللی با ایران رفتار کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار