یک فعال کارگری معتقد است، افزایش دستمزد سال 97 کارگران باید حداقل 20 درصد و بگونه‌ای باشد که دریافتی هیچ کارگری کمتر از دو میلیون تومان در ماه نباشد.
کد خبر: ۵۷۰۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ 25 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جواد اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به نزدیک شدن ایام پایان سال و تعیین دستمزد سال 97، گفت: توقع داریم دستمزد کارگران عادلانه و بر اساس نرخ تورم واقعی و همچنین سبد معیشت خانوار تعیین شود.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته که نرخ تورم بسیار بالا بود همیشه افزایش دستمزد کارگران کمتر از نرخ تورم بود، اظهار کرد: از آن سال‌ها تاکنون حدود 50 درصد افزایش دستمزد کارگران را طلب داریم.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه ادامه داد: البته در این دولت افزایش دستمزد مقداری بیشتر از نرخ تورم صورت گرفته، اما نباید فراموش کنیم دستمزدی که اکنون مشخص می‌شود برای کل سال 97 کارگران است و سال آینده ممکن است افزایش نرخ تورم را داشته باشیم.

اکبری از اینکه معمولا به شاخصه مهم دیگر در تعیین حداقل دستمزد یعنی سبد معیشت خانوار کارگری کمتر توجه می‌شود گلایه کرد و افزود: تقاضا داریم در تعیین دستمزد سال 97 هزینه‌های خانوار کارگری به صورت واقعی دیده شود.

عضو هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور خاطرنشان کرد: با این اوصاف افزایش دستمزد کارگران در سال 97 نباید کمتر از 20 درصد باشد تا بتوان بخشی از فاصله مربوط به سال‌های گذشته را نیز جبران کرد.

به گفته این فعال کارگری، حداقل دستمزد کارگران باید بگونه‌ای تعیین شود که هیچ کارگری دریافتی کمتر از دو میلیون تومان در ماه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون حداقل دریافتی کارگران حدود یک میلیون و 100 هزار تومان است، عنوان کرد: به پایه حقوق کارگران مواردی مانند هزینه مسکن، هزینه خواروبار، سنوات، عائله‌مندی و ... اضافه می‌شود.

اکبری با بیان اینکه حدود 80 درصد کارگران حداقل بگیر هستند و دریافتی چندانی ندارند، عنوان کرد: اگر حداقل دریافتی کارگران دو میلیون تومان بشود تازه به خط فقر می‌رسند.

وی تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران را یک ضرورت دانست و یادآور شد: نباید فراموش کنیم کارگران سختی کار زیادی دارند و بسیاری از آنها امنیت شغلی لازم را هم ندارند و از همین رو افزایش دستمزد نوعی انگیزه برای ادامه فعالیت آنها است.

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار