تابناک : مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‏ها و بیان‏کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است.
کد خبر: ۵۷۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸ 05 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی ،حسین شاکری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با تبریک روز قلم و اشاره به اینکه قرآن کریم، با قلم خالق قلم، معجزه جاوید پیامبر آخرالزمان است، گفت:قلم و کتابت از مقوله‏ هایی هستند که نه تنها کهنه و مانده نمی‏ شوند، بلکه هر روز جنبه‏ هایی تازه از آنها پدیدار می‏ گردد

حسین شاکری افزود:سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ سوگند به قلم و آنچه نویسند. در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده‏ای از آفریده‏های خود قسم یاد می‏کند، بشر در چه جایگاهی می‏تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا با مبدأ هستی در غار حرا سخن از قلم به میان می‏آید، تا جایی که خداوند خود را این‏گونه معرفی می‏کند:«الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن‏که با قلم آموخت»تصریح کرد:قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان‏ها و بیان‏ کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان‏ هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده ‏تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن‏ ها، تجربه‏ های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می‏شوند و آیندگان مملو از تجربه و پر از راه حل‏ هایند.

شاکری عنوان کرد:هر کس می‏تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می‏کند، بنویسد. قلم، تخریب می‏کند. می‏سازد. واقعیت‏ ها را آشکار می‏کند. آشکارها را نهان می‏کند. به واقع قلم، معجزه‏ای جاودان است.

 وی فلسفه وجودی قلم و نگاشتن، را برقرای ارتباط میان مکتب‏ ها، آموختن تجربه ‏ها و تعالی اندیشه‏ هاست دانست و افزود : تأثیر قلم، ماندگارتر، تأثیرگذارتر و عمیق‏ تر از هر ابزار دیگری برای پیامبری و پیام‏ آوری است. چه بسیار آثار ارباب قلمی که حتی پس از مرگشان، به فرهنگ‏ ها یاتمدن‏ های ماندگار تبدیل شده است. کتاب‏های آسمانی که برای بشر به ارمغان فرستاده شده است، همگی ناظر به این ویژگی مهم قلم است.

 وی در پایان با اشاره به سخن حضرت امیر مؤمنان علی علیه‏ السلام می‏فرماید: سفیر و فرستاده تو، ترازوی بزرگواری توست و قلم تو،رساترین و گویاترین چیزی است که از سوی تو سخن می‏گوید افزود:بر اساس این روایت، قلم، شیواترین و بهترین ابزاری است که در هر برهه‏ ای از زمان می‏تواند رسالت خود را انجام دهد. ماندگاری علوم و انتقال آن از نسلی به نسل دیگر، رسیدن پیام مکتب‏ ها و تمدن‏ ها به انسان آینده و سرانجام تکامل اندیشه‏ های بشر در طول قرونی که اندیشمندان هیچ‏گاه یکدیگر را ندیده ‏اند، تنها با معجزه قلم امکان‏پذیر بوده و هست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار