همایش اطلاع رسانی وآگاه سازی طرحهای احیای دریاچه ارومیه در اسکوبرگزارشد؛
در همایش اطلاع رسانی و راه کارهای احیای دریاچه ارومیه که در شهرستان اسکو برگزار شد بر لزوم تغییر الگوی کشت در مزارع و همچنین اطلاع رسانی به موقع کشاورزان از عواقب خشک شدن این دریاچه تاکید شد .
کد خبر: ۵۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۷ 05 July 2015

به گزارش تابناک ، به همت نظام صنفی کشاورزی شهرستان اسکو و همکاری فرمانداری، مدیریت جهادکشاورزی و اداره آب شهرستان اسکو همایش اطلاع رسانی و آگاه سازی مدیران محلی روستاها و بخشهای اسکو ، کشاورزان پیشرو و صاحبان چاههای کشاورزی شهرستان اسکو برگزارشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این همایش با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی وتاثیرآن در کاهش سطح دریاچه ارمیه گفت: شرایط طبیعی در کنار استفاده غیر اصولی از منابع آبی موجود بر سرعت پسرفت سطح آب دریاچه ارومیه تاثیر مضاعف گذاشته و موجب شده بیش از 16 شهرستان استان و 60 درصد محصولات واقع شده در این مناطق از عواقب سوء این قضیه تحت تاثیر قرار گیرند.

مهندس کریم مهری مدیریت صحیح منابع آبی موجود را مهمترین راه مقابله با بحران کم آبی در اراضی واقع در حاشیه دریاچه ارومیه برشمرد و افزود: بیشترین تلفات و هدر رفت آب در بخش کشاورزی روی داده و این عامل باعث شده تا بهره برداران آب با برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی نسبت به کاهش شدید اب دریاچه ارومیه تاثیر گذاشته و این دریاچه بیش از پیش دچار خشکی شود .

وی تغییر الگوی کشت و آبیاری تحت فشار و استفاده از فناوری های نوین آبیاری در مزارع کشاورزی واقع در حاشیه دریاچه ارومیه را یکی از اقدامات اساسی درکاهش مصرف منابع آبی و جلوگیری از هدررفت آن دانست و گفت: برداشت بی رویه آب از چاه های واقع در اراضی کشاورزی حاشیه دریاچه ارومیه باعث کاهش سطح اب آنها و نفوذ آب شور به چاه ها شده و این امر باعث شور شدن خاک و تهدید مزارع کشاورزی و کاهش و نابودی محصولات کشاورزی می شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :