نماینده مردم اصفهان در مجلس عنوان کرد
تابناک: نماینده مردم اصفهان در مجلس به تشریح و توضیح آخرین اقدامات انجام شده در مجلس شورای اسلامی در طول سه‌ ماه گذشته در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخت.
کد خبر: ۵۸۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 07 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس ، حمیدرضا فولادگر دوشنبه شب در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: در ابتدا به اقدامات انجام شده در مجلس شورای اسلامی در سه بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره می‌کنم.

* بیش از 240 حزب به طور اسمی در کشور وجود دارد

وی در توضیح اقدامات بخش سیاسی و سیاست داخلی عنوان کرد: نخستین و مهم‌ترین فعالیت مجلس مربوط به قانون احزاب و اصلاح این قانون بود که در سال 60 تدوین شده بود.

فولادگر بیان کرد: پیرامون اصلاح قانون احزاب از مجلس هشتم برنامه‌ها و طرح‌هایی مطرح شد که تصویب آن به عمر مجلس هشتم نرسید و پس از فراز و فرودهای زیادی در مجلس نهم تا ماده 12 به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در این زمان، دولت یازدهم مباحثی را مطرح کرد و خواستار ارائه پیشنهاداتی بود که به این قانون اضافه شود که برای یک مدت زمانی تصویب آن قانون در مجلس مسکوت ماند و در نهایت امروز پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان در حال بررسی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: تصویب طرح احزاب موجب می‌شود که وضعیت آن‌ها در داخل کشور منضبط‌تر شود، چراکه در حال حاضر بیش از 240 حزب در ایران وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 10 درصد احزاب فعال نیستند و این یک آسیب است چراکه احزاب صرفا مجوز می‌گیرند اما تداوم فعالیت ندارند.

* روسای اتاق بازرگانی استان‌ها هم برای ورود به انتخابات باید استعفا می‌دانند

وی تصریح کرد: دومین ویژگی و خصوصیت قانون احزاب، پویایی و با نشاط کردن وضعیت فعلی آن‌هاست همچنین این قانون موجب تقویت بعد نظارتی بر احزاب را فراهم می‌کند.

فولادگر با بیان اینکه در این قانون بحث‌های جدیدی چون ائتلاف، تشکیل جبهه و همچنین حزب موقت نیز پیش‌بینی شده است، گفت: اصلاح و تکمیل قانون مربوط به انتخابات و شرایط نامزدی برای انتخابات مجلس است.

وی اضافه کرد: بر طبق این قانون، روسای اتاق بازرگانی استان‌ها و همچنین اعضای شورای اسلامی شهرها برای نامزدی انتخابات مجلس باید 6 ماه قبل از آغاز ثبت‌نام از سمت خود استعفا بدهند.

* تصویب طرح استانی شدن انتخابات را فعلا بعید می‌دانم

عضو کمیسیون صنایع مجلس، گریزی به طرح استانی شدن انتخابات زد و ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به این طرح ایراداتی را گرفته که بسیار هم جدی است و بعید می‌دانم این طرح در این دوره از مجلس تصویب شود، چنانچه ایرادات گرفته‌شده طی دو مرحله از سوی مجلس اصلاح نشود، به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود که احتمال تصویب آن به این شکل کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه خود شخصا از موافقان طرح استانی شدن انتخابات هستم، خاطر نشان کرد: معتقدم که فواید و محاسن تصویب قانون استانی شدن انتخابات بیش از ضررها و آسیب‌های آن است، البته استانی شدن انتخابات دو لازمه دارد، نخست وجود احزاب قوی و فعال و دوم نیز کلان‌نگری، استان‌محوری و ملی‌نگری نمایندگان مجلس به مسائل.

فولادگر بیان کرد: اصلاح قانون شوراها در دستور کار مجلس شورای اسلامی است و تلاش بر این است که تصویب آن به عمر مجلس نهم برسد.

وی بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه معتقد است اجرایی شدن طرح استانی شدن انتخابات موجب اصلاح مجلس می‌شود و دید نمایندگان به سمت کلان‌نگری حرکت می‌کند، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مطرح شدن طرح استانی شدن انتخابات از 15 سال گذشته تاکنون و امضای آن توسط برخی از نمایندگان این است که از ریزترین مسائل حوزه انتخاباتی تا کلان‌ترین مسائل کشور به نماینده فعلی مجلس مراجعه می‌کنند و این امر سبب دور شدن نماینده از رسالت‌های اصلی می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: برای حل این مشکل دو راه‌حل وجود دارد، نخست اصلاح قانون اساسی و تشکیل نظام پارلمانی و دوم اصلاح قوانین فعلی که در قابل طرح استانی شدن انتخابات مطرح است.

* دولت در اظهار نظر پیرامون طرح الزام‌آور هسته‌ای مجلس عجولانه برخود کرد

وی یادآور شد: اقدامات مجلس در سه ماهه گذشته در بخش سیاست خارجه، قانون چهار ماده‌ای الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای است.

فولادگر در پاسخ به اینکه به چه دلایلی مجلساین اندازه دیر چنین طرحی را مصوب کرد، گفت: حقیقت آن است که ظرفیت قانونی نمایندگان در هر حوزه‌ای نامحدود است اما نمایندگان مجلس برای ورود به بحث الزام دولت به یک‌سری موارد در بخش هسته‌ای اختلاف‌نظر داشتند.

وی ادامه داد: دلیل بعدی تاخیر در تصویب چنین طرحی، آن بود که نمایندگان معتقد بودند باید از اختیارات قانونی مجلس در بخش هسته‌ای و مذاکرات به موقع و به‌هنگام استفاده شود و به اصطلاح کوپن مجلس زود نسوزد.

*طرح الزام‌آور حفظ دستاورد هسته‌ای مورد تایید همه سلایق سیاسی در مجلس بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس متذکر شد: دلیل آخر برای ارائه چنین طرحی، آن بود که بر اساس یک سری نقدهایی که به بیانیه لوزان وارد بود و رهبری در لوای خطوط قرمز آنها را علنی اعلام کردند، مجلس شایسته بود که در این قضیه ورود پیدا کند و مطالبات نظام و رهبری را به صورت قانون بر دولت تکلیف کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه موضع دولت و دولت‌مردان در روزهای نخست مبنی بر مخالفت با تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و اعلام مغایرت تصویب این قانون با اصل 176 قانون اساسی، بسیار عجولانه بود.

فولادگر بیان کرد: تاخیر در ارائه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و تعدیلی که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی روی داد، موجب شد که این طرح مورد اتفاق نظر همه سلایق سیاسی نمایندگان باشد و با رای بالا و حداکثری این طرح تصویب شود.

* اختلافات جدی در سه بخش اصلی مذاکرات میان طرفین وجود دارد

وی در تشریح بحث سیاست خارجه به موضوع هسته‌ای و مذاکرات اشاره و عنوان کرد: متاسفانه بر اساس شنیده‌ها، هنوز دو طرف مذاکره در سه بخش اساسی همچون زمان دقیق لغو تحریم‌ها، نحوه بازرسی‌ها از مراکز و راستی‌آزمایی طرف غربی پیرامون بحث PMD، اختلاف نظرهای جدی دارند که حل نشده است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید مجلس تاکید کرد: مسیری که غربی‌ها در این مذاکرات دنبال می‌کنند آن است که لغو تحریم‌های ایران را منوط به گزارش آژانس هسته‌ای و بحث PMD کنند اما سخن نظام جمهوری اسلامی عدم این وابستگی به گزارشات آژانس است.

وی تصریح کرد: ایران در روند مذاکرات هسته‌ای در مقابل 1+5 به اندازه کفایت از خود انعطاف نشان داده و حداکثر محدودیت‌ها را پذیرفته و حال زمان ادعای وفای طرف مقابل است چرا که عزم طرف غربی شرط رسیدن به توافق هسته‌ای است.

* قانون امر به معروف نخستین قانونی که دولت یازدهم اجرا نکرد

نماینده مردم اصفهان در مجلس در بخش دوم سخنان خود به بحث اقدامات فرهنگی و اجتماعی مجلس اشاره کرد و گفت: نخستین اقدام مجلس دراین زمینه در طول سه ماه گذشته، تصویب قانون مهم امر به معروف و نهی از منکر بود که پس از 35 سال تصویب و اصلاح شد اما متاسفانه دولت یازدهم و رئیس جمهور ابلاغ نکرد و طبق قانون، رئیس مجلس آن را ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: تجهیز و ساماندهی مساجد از دیگر مصوبات فرهنگی مجلس و لایحه مالکیت معنوی که از سوی دولت ارائه شد نیز از دیگر اقدامات فرهنگی است.

فولادگر در بخش سوم سخنان خود به عرصه اقتصادی پرداخت و افزود: قانون رفع موانع تولید که در ماه‌های گذشته توضیحات کامل آن اطلاع‌رسانی شده، مصداق بارز همدلی و همزبانی مجلس و دولت است.

وی اضافه کرد: این قانون دارای 60 ماده است که در ابتدا به صورت لایحه از سوی دولت ارائه شد و سپس با تکمیل ماده واحده‌های زایدی به صورت یک طرح جامع از سوی مجلس ارائه شد و به تصویب رسید.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار