کد خبر: ۵۸۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱ 09 April 2018

تابناک / آمارهای صعودی و غیرواقعی از میزان معتادین در جامعه و نیز کاهش سن اعتیاد در مدارس در مقابل اقدام منفعلانه جامعه موجب شده تا زنگ هشدار خانواده‌ها، دولت و رسانه ملی به صدا درآید.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اعتیاد یکی از معضلات اجتماعی است که بسیاری از خانواده‌ها را با خود درگیر کرده و روزبه‌روز دامنه حریق آن در خانواده‌ها و اجتماع گسترده‌تر می‌شود.

گرچه آمارها نشان از شش میلیون جوان معتاد در کشور می‌دهد اما واقعیت‌های عینی در جامعه متأسفانه بیانگر سیر صعودی آمارهای اعتیاد در کشور بوده و تنها راه اعلام آمار واقعی این قشر تعیین یک دستگاه تخصصی نظیر نیروی انتظامی است.

متأسفانه کاهش سن اعتیاد یک درد مهم اجتماعی است و در حال حاضر سن اعتیاد به نوجوانان در حال تحصیل در مقطع متوسطه رسیده و مسئولان باید برای رفع آن تصمیمی اساسی و تدبیری به‌جا داشته باشند.

یکی از راه‌های افزایش آمار اعتیاد در کشور نبود نظارت دقیق بر کمپ‌های ترک اعتیاد است که سازمان بهزیستی باید درزمینهٔ نظارت بر روند ترک اعتیاد در کشور به‌طورجدی وارد کار شود.

شواهد نشان می‌دهد در بعضی از کمپ‌های ترک اعتیاد افرادی فعالیت می‌کنند که به معتادان در حال ترک، مواد می‌رسانند درحالی‌که این کمپ‌ها باید شرایط سلامت معتادان برای بازگشت آن‌ها به جامعه را فراهم کنند.

آمارهای منتشرشده در کشور نشان می‌دهد حدود 300 هزار نفر در کشور «گل و ماری‌جوانا» مصرف می‌کنند و کشور با هجمه عظیمی از تولیدات مواد مخدر صنعتی مواجه است.

شیوع اعتیاد در جامعه ایرانی ازجمله نوجوانان و جوانان باعث شده تا عمق فاجعه با آمارهای ارائه‌شده قابل‌اندازه‌گیری نباشد و رسانه‌ها و دستگاه‌های خدماتی و متولی نظیر آموزش‌وپرورش با همکاری خانواده‌ها از عوارض مواد دخانی و افیونی خانه‌مان سوز فرزندان خود را مطلع کنند.

جبار کوچکی نژاد در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس در رشت با اشاره به شیوع اعتیاد در سنین پایین اظهار کرد: متأسفانه سن اعتیاد در کشور به سنین پایین ازجمله نوجوانان در مدارس کشیده شده است و باید برای مقابله با افزایش مصرف مواد دخانی و افیونی و کاهش سن اعتیاد بسته‌های فرهنگی و سلامتی در سطح مدارس تعریف شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خانواده‌ها را بزرگ‌ترین سد در مقابل اعتیاد نوجوانان دانست و افزود: خانواده‌ها باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند چون هیچ‌گاه جامعه دلسوزتر از خانواده‌ها نمی‌تواند نوجوانان را از خطر اعتیاد آگاه کند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نقش بی‌بدیل معاونان پرورشی در سطح مدارس در کاهش شیوع اعتیاد در سنین پایین ازجمله نوجوانان مؤثر است و فعالان فرهنگی و پرورشی مدارس باید با جدیت بیشتر در مقابله با اعتیاد گام برداشته و بافرهنگ سازی و ابزارهای قانونی برای مقابله با آن بکوشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در خانه ملت با بیان اینکه اعتیاد با علم و دانش قابل‌جمع نیست اظهار کرد: همه وظیفه‌داریم در جهت ایجاد جامعه پاک و به‌دوراز اعتیاد نقش داشته باشیم و با معرفی مضرات مواد دخانی و افیونی مانع از کاهش سن اعتیاد در کشور شویم.

وی با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که در مسیر توسعه و پیشرفت حرکت می‌کند نباید شمار معتادین آن افزایش یابد گفت: با کاهش سن اعتیاد و فراگیر شدن فرهنگ مصرف مواد دخانی و افیونی جامعه روبه‌زوال می‌رود و از مسیر اصلی پیشرفت و توسعه بازمی‌ماند.

محمدحسین قربانی نیز دراین‌باره، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت از عضویت ایران در کنوانسیون مبارزه با دخانیات جهان خبر داد و اظهار کرد: در سال 85 قانون مبارزه با مواد مخدر در کشور وضع شد و در یک سال بعد آیین‌نامه اجرایی آن توسط دولت به تصویب رسید و ابلاغ‌شده و تنها راه مبارزه با دخانیات قوه قهریه نیست.

وی بهترین راه مبارزه با دخانیات را وضع مالیات بر خرده‌فروشی‌ها دانست و گفت: همه باید بپذیرند که در پی مصرف دخانیات باید مالیات آن را نیز بپردازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار