شمشادی با بیان این‌که چند ماه نخست حضور ایران در سوریه خیلی کمرنگ بود، تصریح کرد: بنا بر این نگاه باید در کنار مردم سوریه می‌ایستادیم که در بدترین شرایط هم ایستادیم، تیر و مرداد ۹۱ تروریست‌ها به استعداد چند ده هزار نفر دمشق را محاصره کردند تا کار را یکسره کنند، حاج حسین همدانی عزیز که در سوریه بود راهنمایی کرد که با باز کردن اسلحه‌خانه‌ها مردم مسلح شوند و مقاومت مردمی مانع سقوط دمشق شد.
کد خبر: ۵۹۸۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰ 01 May 2018
خبرنگار حوزه دفاع و امنیت ملی صداوسیمای جمهوری اسلامی با بیان این‌که جنگ رسانه‌ای مانند نبرد تن‌به‌تن است، گفت: برخی از مسوولان رسانه‌ای ما به فیگور دانای کل عادت کرده‌اند و هنوز گمان می‌کنند دهه ۶۰ است که تنها دو شبکه و یک اخبار با گویندگی آقای حیاتی است که هر چه بگوید همه مردم گوش می‌دهند.

به گزارش فارس، حسن شمشادی در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی با بیان اینکه هفت سال و دو ماه پیش در سوریه اتفاقاتی افتاد، اظهار کرد: بعد از هجمه‌های تبلیغاتی و سیاسی علیه سوریه شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که رسانه‌های غرب اتفاقات این کشور را به جریان بهار عربی متصل دانستند.

وی با بیان اینکه من به سبب فعالیت رسانه‌ای طولانی‌مدت در سوریه با وضعیت آن کشور آشنا بودم، افزود: به سبب انقلاب‌ها در تونس، یمن، لیبی و مصر بسیاری جریانات سوریه را از همان سنخ پنداشتند و این مسئله حتی در برخی تصمیم‌گیران ما نوعی سردرگمی را طی ماه‌های نخست ایجاد کرده بود، برخی به تبعیت از تحلیل‌های منطقه‌ای گمان می‌کردند کار نظام سوریه طی چند ماه تمام است و برخی هم می‌گفتند بشار اسد طی چند ماه کار مخالفان و معارضان را یکسره می‌کند.

خبرنگار حوزه دفاع و امنیت ملی صداوسیمای جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: ما در همان ابتدای امر پیش‌بینی کردیم که کار به اینجا می‌رسد و مرتب هشدار می‌دادیم که باید این مسئله بسیار جدی گرفته شود، تابستان سال ۹۰ مقام معظم رهبری تأکید کردند مردم سوریه مشکلاتی دارند، اما این مسئله انقلاب نیست و توطئه خارجی است، اما باز برخی به این امر تشکیک کردند.

وی عنوان کرد: گذشت زمان نشان داد تحلیل مقام معظم رهبری صحیح بود، دشمن یک جنگ تروریستی تمام‌عیار با حضور حامیان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای راه انداخت و همه فهمیدند این داستان بیش از آن‌که داخلی باشد ابعاد خارجی دارد.

شمشادی با بیان این‌که چند ماه نخست حضور ایران در سوریه خیلی کمرنگ بود، تصریح کرد: بنا بر این نگاه باید در کنار مردم سوریه می‌ایستادیم که در بدترین شرایط هم ایستادیم، تیر و مرداد ۹۱ تروریست‌ها به استعداد چند ده هزار نفر دمشق را محاصره کردند تا کار را یکسره کنند، حاج حسین همدانی عزیز که در سوریه بود راهنمایی کرد که با باز کردن اسلحه‌خانه‌ها مردم مسلح شوند و مقاومت مردمی مانع سقوط دمشق شد.

وی افزود: امروز علیرغم خواست غربیان و آمریکا و نظام صهیونیستی سرپل جبهه مقاومت همچنان باقی مانده است، اگرچه زیرساخت‌های سوریه ضربه خورده است، اما استکبار نتوانسته اهداف خود را پیش ببرد.

خبرنگار حوزه دفاع و امنیت ملی صداوسیمای جمهوری اسلامی ادامه داد: کار رسانه‌ای در این حوزه‌ها بسیار سخت است، یکی از سختی‌ها این است که باید بگویید و هم نباید بگویید هم می‌خواهید اطلاعات کافی بدهید تا مخاطب توجیه شود هم به سبب مسائل امنیتی نمی‌توان اطلاعات داد در حالی که سمت مقابل محدودیت ندارد و هر چه دلش بخواهد می‌گوید.

وی با تأکید بر اینکه در این جبهه کسانی در کار خبرنگاری و گزارشگری وقایع سوریه موفق بوده‌اند که نه فقط حرفه‌ای بودن بلکه اعتقاد و باور هم در کوله‌بارشان بوده است، از دو نگاه در این حوزه سخن راند و افزود: یک نگاه، مخاطب را منفعل تصور می‌کند و می‌پندارد هر آنچه ما به عنوان خبررسان و دبیر خبر بگوییم مخاطب می‌پذیرد.

جنگ رسانه‌ای مانند نبرد تن‌به‌تن است

شمشادی ادامه داد: نگاه دوم اعتقاد دارد مخاطب فهیم است و هر چه در تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رسانه‌ای خوب عمل کنید باز مخاطب می‌فهمد که شما راست می‌گویید یا دروغ.

وی با بیان اینکه با تأسف باید گفت: در امور رسانه بیشتر نگاه اول تصمیم‌گیر است، در تشریح این مطلب گفت: مدیرانی هستند که از سال ۵۹ و ۶۰ در رسانه بوده‌اند و بازنشسته شده و همچنان هستند و عملاً هیچ آشنایی با اقتضائات روز ندارند.

این فعال رسانه‌ای متذکر شد: من بنابر همان اعتقاد به این‌که مخاطب می‌فهمد گاه چالش‌هایی بر سر روراستی با مخاطب داشتم چراکه دیده‌ام خیلی‌ها کار خبری می‌کنند و زحمت فراوان هم می‌کشند، اما کار آن‌ها بر دل و جان مخاطب نمی‌نشیند، چون خود فرد بر اساس باور آن کار را انجام نداده است.

وی با بیان این‌که متأسفانه نگاه برخی از هم‌وطنان به مسئله حضور در سوریه سیاسی شده است؛ بیان کرد: یکی از دلایلی که ما بخشی از هم‌وطنان ما تحت تأثیر القائات رسانه‌های بیگانه قرار گرفتند عملکرد دیرهنگام همان مدیران رسانه‌ای بود که تصمیم بگیرند بعد از چند ماه اخبار منتشر شود یا خیر!.

شمشادی با بیان اینکه در این شرایط رسانه بیگانه در اصطلاح سیلی اول را زده و مخاطب را گیج کرده بود، گفت: امروز همه تلاش ما در تشریح دلایل اعتقادی، امنیتی و سیاسی حضور در سوریه برای جبران همان تأخیر است.

وی با بیان این‌که جنگ رسانه‌ای مانند نبرد تن به تن است، گفت: در نیمه نخست سال ۹۰ اخباری که می‌فرستادیم به ندرت پخش می‌شد و همین تأخیر باعث شد رسانه‌های جهان از الجزیره و العربیه و بی بی سی فارسی و فضای مجازی و ... که این مسائل را پوشش می‌دادند اذهان بخشی از جامعه را بدزدند.

این خبرنگار حوزه دفاع و امنیت با اشاره به اینکه اگر نظام سوریه سرنگون می‌شد سرپل کمک به حزب‌الله از بین می‌رفت، گفت: با این شرایط به تدریج حزب‌الله و سپس عراق را می‌زدند و ما در مرز‌های خود بین دشمنان محصور می‌شدیم.

وی با بیان اینکه این هدف در امتداد همان نقشه خاورمیانه جدید بود که کاندولیزا رایس طرح کرده بود، تصریح کرد: یک لحظه تصور کنید در شرایطی که نتوانسته‌اند دست و بازوی ما را در منطقه قطع کنند ۳۰۰ تیم تروریستی طی سال گذشته و ۱۲۰ تیم داعشی طی دو سال منهدم شده است.

شمشادی گفت: حال اگر در مرز‌های سرزمینی خود بین دشمنان محصور بودیم کار بسیار سخت می‌شد و خدای ناکرده مردم معنای انتحاری را با گوشت و پوست لمس می‌کردند که دیگر هر لحظه احساس اضطراب در دل‌ها کاشته می‌شد.

وی ادامه داد: برخی مدیران رسانه‌های به سختی در برابر خبررسانی دقیق و شفاف مقاومت می‌کنند، چون نفهمیده اند دوران «نگفتن‌ها» سالهاست تمام شده و هیچ اتفاقی در دنیا نمی‌افتد مگر آن که همه دنیا می‌فهمند، اما دنیا آن را چگونه می‌فهمد بنابر رویکرد رسانه‌ای است که سریع‌تر و دقیق‌تر موضوع را تبیین کند.

این خبرنگار حوزه دفاع و امنیت بیان کرد: برخی از مسوولان رسانه‌ای ما به فیگور دانای کل عادت کرده‌اند و هنوز گمان می‌کنند دهه ۶۰ است که تنها دو شبکه و یک اخبار با گویندگی آقای حیاتی است که هر چه بگوید همه مردم گوش می‌دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار