تابناک / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت:‌ بزرگترین تهدیدی که حوزه کشاورزی استان گیلان را تهدید می‌کند حجم و میزان کم آب ورودی روزانه به مخزن سد سفیدرود است.
کد خبر: ۵۹۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 30 April 2018

تابناک / مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت:‌ بزرگترین تهدیدی که حوزه کشاورزی استان گیلان را تهدید می‌کند حجم و میزان کم آب ورودی روزانه به مخزن سد سفیدرود است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ کاظم لطفی صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ در حال حاضر میزان آب ورودی روزانه به پشت سد سفیدرود که در مقایسه با سال آبی گذشته با کاهش قابل توجهی همراه بوده تنها مسئله‌ای است که حوزه کشاورزی گیلان را تهدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان عنوان کرد:‌ سد سفیدرود بزرگترین منبع تأمین آب کشاورزی استان گیلان محسوب می‌شود که هر ساله رهاسازی آب ذخیره شده این سد 49 ساله نویدبخش آغاز رسمی فصل کشت و کار برنج در اراضی شالیکاری استان است.

لطفی با بیان اینکه سال آبی از اول مهرماه آغاز می‌شود و تا 31 شهریورماه ادامه دارد افزود:‌ با توجه به وضعیت بارشی که در سال آبی 97-96 برای گیلان رقم خورد و پیش‌بینی‌های کارشناسان آب منطقه‌ای احتمال کمبود منابع آبی در پشت سد سفیدرود از قبل اعلام شده بود.

وی به تشکیل جلسه شورای حفاظت منابع آب در اواخر آذرماه سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت:‌ در این جلسه مشترک که با حضور استاندار گیلان برگزار شد تمام احتمالاتی که در مورد کمبود منابع آبی در سال زراعی‌97-96 به‌ویژه در سال 97 وجود داشت به اطلاع مسئولان رسانده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان روند تعیین زمان اولیه رهاسازی آب سد را برشمرد و گفت:‌ در جلسات تخصصی اسفندماه سال گذشته با حضور مسئولان عالی‌رتبه گیلان، تاریخ رهاسازی آب سد سفیدرود با توجه به مشکلاتی که وجود داشت نهایتاً 16 اردیبهشت امسال تعیین شد.

لطفی با بیان اینکه تاریخ تعیین شده به علت درخواست کشاورزان دچار تغییراتی شد عنوان کرد:‌ با توجه به مباحثی که در این زمینه از سوی استاندار گیلان،‌ فرمانداران و کشاورزان مطرح شده بود تاریخ تعیین شده برای رهاسازی آب سد سفیدرود نهایتاً به 8 اردیبهشت تغییر داده شد.

وی ظرفیت کنونی مخزن سد سفیدرود را 940 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ابراز داشت:‌ امیدواریم با همین روند مطلوب و با همکاری فرمانداران و کشاورزان گیلانی بتوانیم تا پایان فصل زراعی امسال در 5 مردادماه مدیریت و صرفه‌جویی منابع آب موجود استان را به‌خوبی انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان میزان ظرفیت مخزن سد سفیدرود را برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر میزان گنجایش مخزن سد سفیدرود یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب است و هم‌اکنون با 940 میلیون متر مکعب منابعی که در آن ذخیره شده است عملیات رهاسازی آب انجام شد.

لطفی با اعلام اینکه در 25 فروردین سال گذشته ذخیره آب سد سفیدرود به حد سرریز رسیده بود افزود:‌ با توجه به برآوردهای کارشناسی شده،‌ در مقایسه با سال گذشته که با سرریز آب در پشت سد مواجه بودیم با چیزی در حدود 110 میلیون متر مکعب کاهش منابع آبی مواجه هستیم.

وی میزان آب ورودی به حوزه مخزن سد سفیدرود را بسیار کمتر از سال گذشته اعلام کرد و گفت:‌ آب ورودی به پشت سد سفیدرود توسط سرشاخه‌های اصلی آن انجام می‌شود اما با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته این حجم ورودی منابع آبی به میزان یک سوم تقلیل پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه عملیات رهاسازی آب باید مدیریت شود افزود:‌ میزان آب ورودی به سد سفیدرود حدود 60 متر مکعب در ثانیه است که این مقدار در مقایسه با سال قبل با 200 متر مکعب در ثانیه، ضرورت مدیریت علمی منابع آبی موجود را دوچندان می‌کند.

لطفی با تأکید بر اینکه سیاست‌ مدیریت منابع آب تا 5 مرداد ماه ادامه پیدا می‌کند عنوان کرد:‌ امیدواریم با جدیدت و همکاری بسیار خوبی که در مجموعه مدیران استان گیلان در این مورد شکل گرفته است و با همکاری کشاورزان گیلانی سال زراعی خوب و بدون تنشی را در پیش‌رو داشته باشیم.

وی به اراضی کشاورزی واقع در بالادست سد سفیدرود نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به مشکلاتی که هرساله برای مردم این منطقه در بحث تأمین آب زراعی به وجود می‌آید به تمام کشاورزان توصیه می‌کنیم تاریخ آغاز کشت برنج خود را با تقویم زراعی مناطق جلگه‌ای استان هماهنگ کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان میزان کمبود آب در سال زراعی پیش رو را برشمرد و تصریح کرد:‌ امسال چیزی حدود 600 هزار متر مکعب کمبود آب را در مقایسه با سال قبل تجربه خواهیم کرد بنابراین اعمال روش‌های صرفه‌جویی در منابع آبی از اولویت‌های اصلی آب منطقه‌ای گیلان است.

لطفی به تعداد آب‌‌بندان‌های استان گیلان و وضعیت کنونی آنها اشاره کرد و اظهار داشت:‌ چیزی حدود 8 هزار هکتار آب‌بندان در سطح استان گیلان وجود دارد که با اجرای تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق شدیم در مدت تعیین شده نسبت به آبگیری 90 درصد آن‌ها اقدام کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اعلام اینکه هم‌اکنون تمام ایستگاه‌های پمپاژ‌ها در مدار قرار گرفته‌اند تصریح کرد:‌ امسال درصدد هستیم آب موجود در زهکش‌هایی که از دسترس کشاورزان خارج می‌شود را به وسیله ایستگاه‌های پمپاژ تعبیه شده در مدار، دوباره به مخزن سد برگردانیم.

لطفی استان گیلان را از استان‌های موفق در زمینه آبگیری مخزن سد عنوان کرد و ابراز داشت:‌ در حال حاضر حدود 90 درصد مخزن سد سفیدرود آبگیری شده است در حالی‌که بسیاری از استان‌های دیگر کشور هنوز نتوانسته‌اند در این مورد عملکرد مطلوبی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه عملیات بازسازی کانال‌های آبرسان باید هرچه سریع‌تر انجام شود بیان داشت:‌ برای بازسازی نزدیک به 700 کیلومتر از این کانال‌ها که اکثراً در حوزه شهرستان رشت واقع شده‌اند به 300 میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و درصددیم از طریق فاینانس، بخشی از آن را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به لایروبی سد سفیدرود نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ ظرفیت سد سفیدرود یک میلیارد و 650 میلیون متر مکعب است اما به علت رسوباتی که از مناطق بالادستی وارد این حوزه شد ظرفیت آن به حدود یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

لطفی با بیان اینکه احداث سد در مناطق بالادستی موجب کاهش حجم ورود رسوبات به سد سفیدرود شده است بیان داشت:‌ با انجام این‌گونه اقدامات و احداث سد در مناطق بالادستی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که سد سفیدرود را به شدت مورد تهدید ‌خود قرار می‌داد به طور کامل برطرف شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار